Hej
Har en vedpanna och 2 st 750 liters tankar jag eldar mot. Har varit och renoverat ett rum och tömt lite vatten från element. Nu har jag fyllt på igen men blev osäker om jag har haft i för mycket vatten i systemet. Kollade även trycket i mitt expansionskärl via "däckventilen", men där pyste det ut lite svart vatten ca 2dl. Jag trodde att jag kanske fått punka men sen så slutade det spruta vatten och kom endast luft. Så jag hoppas det var kondens bara och att det är helt. Bifogar bilder på mitt expansionskärl och min mätare som sitter ovanför pannan. Från källaren och upp till mitt högsta element är det ca 4.5 meter. Vad ska mätaren stå på då vid kallt system? Och vilket tryck i expansionskärlet?
Tacksam för svar Mvh Tomas
 
  • Tryckmätare på ett värmesystem som visar lite över 1 bar tryck, omgiven av rör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett på ett rött expansionskärl med text på flera språk och tekniska data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exspansionkärlet förtrycks utan vatten till 0,6 bar, därefter fylls systemet till 0,8 - 0,9 bar det är sommar nu och trycket kommer att stiga mot värmesäsongen, kanske till 1,5 bar men då öppnat säkerhetsventilen och tömmer liiite. Det med svartvatten från luftventilen är inte bra och kan tyda på en pyspunka på blåsan, var sitter luftventilen uppe eller nere. När du fyller systemet ska manometern stiga sakta, stiger den snabbt finns ingen/eller dåligt med luft.i kärlet. Tappa ur till noll fyll luft till 0,6, ett varv till tills det trycket står kvar på luftsidan
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Exspansionkärlet förtrycks utan vatten till 0,6 bar, därefter fylls systemet till 0,8 - 0,9 bar det är sommar nu och trycket kommer att stiga mot värmesäsongen, kanske till 1,5 bar men då öppnat säkerhetsventilen och tömmer liiite. Det med svartvatten från luftventilen är inte bra och kan tyda på en pyspunka på blåsan, var sitter luftventilen uppe eller nere. När du fyller systemet ska manometern stiga sakta, stiger den snabbt finns ingen/eller dåligt med luft.i kärlet. Tappa ur till noll fyll luft till 0,6, ett varv till tills det trycket står kvar på luftsidan
Okej. Tack för svar. Då ska jag alltså först tömma expansionskärlet. Sen pumpa upp det till 0.6 bar, och sedan fylla systemet till ca 0.8-0.9 bar.? Min ventil sitter längst ner på expansionskärlet. När jag prövade fylla systemet så gick mätaren sakta uppåt. Själva expansionskärlet kan jag ganska enkelt vicka på, så det känns ej som det är fullt.
 
Du lättar på trycket med att tappa vatten så manometern visar noll, fyll luft till 0,6 bar, tappa mera vatten fyll till 0,6 bar o.s.v, detta gäller från luftsidan, och 0,6 ska stanna kvar , du får kolla med luftmätaren bry dig inte om manometern till att börja med, den stiger när vattnet släpps in. Men du bör kolla så inte manometern sjunker för mycket, då har nog kärlet pyspunka, det får inte komma vatten från luftventilen
 
Okej. Då kan jag använda mig av övertrycksventilen och tömma ner det till 0?. Och då behöver inte tömma expansionskärlet manuellt? Ja men då har jag nog fått lite koll på läget. Det kan inte vara så att det blir lite kondens vid bil ventilen? Eller jag kanske får räkna med att jag kanske får beställa ett nytt kärl om jag inte har tur vad menas med förtryck 1.5 bar som står på etiketten på kärlet?
 
2 2hjul skrev:
Då kan jag använda mig av övertrycksventilen
Det går bra att tömma den vägen, kondens ? i kärlet Nja det är väldigt lite luft i det och inte myyyket luft som kan kondensera, du får släppa ut till 0,6 i ett nytt kärl, ( alla nya är med 1,5 bar i och märkta med det ) annars får du in något vatten, det går direkt ut i säken
 
Okej då förstår jag får testa med mitt gamla nu då om det håller trycket. Troligen är det pyspunka. Blir väll att ställa in sig på att beställa ett nytt då. Är väll 5-6år gsmmalt. Men det håller kanske inte längre än så.
 
2 2hjul skrev:
Okej då förstår jag får testa med mitt gamla nu då om det håller trycket. Troligen är det pyspunka. Blir väll att ställa in sig på att beställa ett nytt då. Är väll 5-6år gsmmalt. Men det håller kanske inte längre än så.
Sedan om du eldar fullt och säkerhetsventilen öppnas är det ett tecken att kärlet är kass,
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Tack för all hjälp

Det står på en sida på nätet att membranet inte är helt diffusionstät vad menar dom med det?
Ska elda upp pannan rejält nu och se vad som händer.
Länk till sidan.
https://somatherm.se/expansionskarl-tappar-tryck/
 
2 2hjul skrev:
Tack för all hjälp

Det står på en sida på nätet att membranet inte är helt diffusionstät vad menar dom med det?
Ska elda upp pannan rejält nu och se vad som händer.
Länk till sidan.
[länk]
Ibland måste du elda ett par ggr innan punkteringen visa sig.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.