Någon som vet vilket tryck jag ska ha i Solvärmeslingan..?
Aquasol 25m2 solfångare.
Expansionskärlet har jag 2 bar i..

Rörsystem med manometer som visar cirka 0.5 bar, säkerhetsventil och annan VVS-utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Arnodt skrev:
Vad står det i bruksanvisningen om att trycket ska vara?
Har ingen manual då systemet är väldigt gammalt och var installerat när vi flyttade hit för ca 10 år sedan
 
Så det har inte varit idrift på 10 år? Idag är det nog ingen som installer sådant i ett enfamiljshus.
Har du verklligen 25 m2 solkollektorer, det är mycket. Till ett enfamiljshus brukade de montera 10 m2, dvs 4 st plana solkollektorer.
 
Jo det har varit i drift hela tiden. Men nu I vintras började en flödesventil droppa och nu läcker den mycket vilket gör att systemet tappat tryck..
Jag håller på att byta ut de läckande komponenterna men har även fått problem med överhettning då solen lyst oavbrutet i mer än en vecka.
Så måste fylla upp systemet korrekt med glykolblandning till rätt tryck snarast.

Solfångarna sitter på vårat garage/pannrum och värmer en ack.tank på 1800liter tillsammans med en pelletspanna.

Det ska vara 25m2 men har inte mätt =)

Garage med solpaneler på taket och en grävmaskin i snöklädd omgivning under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu har jag ingen anläggning från Aquasol men i min från Lesol så brukar jag ha mellan 2-3 bar när solfångarna är kalla. Kör just nu på 2 bar.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
R roli skrev:
Nu har jag ingen anläggning från Aquasol men i min från Lesol så brukar jag ha mellan 2-3 bar när solfångarna är kalla. Kör just nu på 2 bar.
Ok. Vad har du för maxtemp uppe vid panelerna..?
 
Det varierar beroende på hur varm acktanken är. Men som mest har det nog varit kring 120-130° då acken nästan går i kok, kan ha varit ännu mer vid något enstaka tillfälle. Men ju högre tryck i systemet desto högre kokpunkt.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Tänk på att inte använda giftig etylenglykol-vattenblandning, utan ogiftig 1,2-propylenglykol-vattenblanding. Man får inte tappa ut giftig etylenglykol-vattenblanding i avloppet utan är att ta till soptippen som gift.
 
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Tänk på att inte använda giftig etylenglykol-vattenblandning, utan ogiftig 1,2-propylenglykol-vattenblanding. Man får inte tappa ut giftig etylenglykol-vattenblanding i avloppet utan är att ta till soptippen som gift.
Japp (y).. dukarna är redan inhandlade. Tänkte försöka byta ut all vätska till ny fräsch. Har ingen koll på hur mycket systemet rymmer men det visar sig. Är ju enbart rör så borde ju inte vara fruktansvärda mängder vi snackar om :)
 
Du verkar ha ca 6+5 plana solkollektorer, så det är nog då ca 11 x 2,5 = 26,5 m2 yta.


Varför inte kolla vad du har för solfångarkollektorer hos Aquasol? Kanske även skaffa bruksanvisningen?
Företaget ligger i Örebro, kanske alltför långt att resa?
http://aquasol.se/solvarme/default.aspx
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderzzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.