Kan man se hur många exponeringar en digitalkamera har tagit?
Hur många i så fall kan en bra kamera ta? typ canon eos, innan den är kass.
Vet ej om man ska köpa begagnat?
 
EOS 7D har jag för mig är konstruerad att hålla för 300.000 exponeringar medan kameror i Mark serien håller det dubbla.

Tror du behöver en speciell programvara till datorn för att kolla totala antalet exponeringar.
 
Googla" shuttercount" så finns det sätt att kolla antal exponeringar, ang hur många exponeringar ett hus håller för, så är det en uppskattning som snabbt sjunker vid misskötsel, så kolla att kameran inte har slagmärken o i övrigt ser välskött ut.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Hos Nikons kameror kan man se antalet exponeringar i EXIF-headern i varje jpeg-bild som kameran tar. Man kan behöva ett speciellt program för att läsa ut hela EXIF (finns flera olika gratisprogram). Gissar att det är samma för Canon.

De allra flesta konsumentkameror har inte använts i närheten av så många exponeringar som slutaren klarar. Det är enstaka fotoentusiaster eller proffsfotografer som kommer upp i de nivåerna.
 
Någon som har erfarenhet av canon EOS M10 verka var en smidigare modell av systemkamera. Med ny teknik vad jag kan förstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.