Hej!

Vi bor i en villa från 2015 med ett Systemair VR 400 DC FTX aggregat.
Detta har fungerat bra dem 18 månaderna vi bott här, har bara bytt filter när dem larmat.

Igår kväll såg jag dock att den stod på fläktläge 1 utan att jag ändrat från 2.
frågade min sambo men hon har inte rört displayen (men kan ha gått emot den av misstag i tvättstugan)
oavsett så ställde jag tillbaka den på läge 2.
Reagerade direkt på att ljudet ökade markant från donen men tänkte att jag nog bara blivit van med det tystare läge 1.

Men i natt när jag vaknade så undrade jag var det var som lät.
Kanske bäst kan beskrivas som om det blåste hårt ute blandat med tomgången från en stor buss.
lite dovt "muller"
Normalt hörs bara lite susljud från donen så trodde inte det var från ventilationen först.
Men insåg på morgonen sen att det låter likadant i alla rum med tilluftdon och i frånluftsdonen hörs bara det vanliga suset.
Gick upp på vinden och lyssnade, där hördes inget onormalt.
Öppnade luckan på aggregatet, då varvar det ner lite men hördes inget konstigt då heller.
Kände dock lite lite skakningar när jag höll handen på aggregatet men har inte gjort så på samma sätt innan så har svårt att jämföra mot tidigare.

Min första tanke var att tilluftsfläkten är på väg att ge upp.
Men borde jag inte hört det när jag öppnade aggregatet tror ni?

Ljudet verkar inte följa varvtalet på fläktarna (eller så försvinner det lite i suset som blir högre)

Vill helst inte beställa ny fläkt innan jag vet att det verkligen är det som är felet så hur felsöker jag detta enklast?
Byta plats på fläktarna och se om tilluftsdonen tystnar?
Kan rotormotorn orsaka detta ljud tror ni?

Tack på förhand!
 
Hej, utan att kolla i manualen så misstänker jag att det är normalt dvs. att minska tom stoppa tilluften pga. isbildning i aggregat. Kika i bruxen om det har den funktionen.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, utan att kolla i manualen så misstänker jag att det är normalt dvs. att minska tom stoppa tilluften pga. isbildning i aggregat. Kika i bruxen om det har den funktionen.
Tack för ditt svar.
Den har automatisk avfrostning, se utdrag nedan.

Inställning av avfrostningsnivå
Aggregatet är utrustat med en automatisk avfrostningsfunktion som aktiveras
då det finns risk för isbildning i området kring den roterande värmeväxlaren.
Funktionen som styrs av utomhustemperaturen reducerar tilluftsflödet
och/eller ökar frånluftsflödet i förinställda tidscykler som beror på den aktuella
utomhustemperaturen samt vilken känslighet funktionen är inställd i (se tabell
under ”Automatisk Avfrostningsfunktion” i installationsinstruktionen).
De olika nivåerna kan ställas in från aggregatets kontrollpanel.
Använd den här dialogrutan för att ange hur aggressivt du vill att avfrostningsfunktionen ska köras. Mellan 0-5, standardinställningen är 0.
Frysvaktens larmgränsvärde är 7 grader.


Det var minus 12 i natt (så kallt har det aldrig varit under tiden vi bott i huset)
Så du kan ha rätt i att den automatiska avfrostningsfunktionen gått in, men förstår inte riktigt varför det ljudet skulle uppstå om tilluftsfläktarna varvar ner eller stängs av?

Eller är det förresten som när man styr en kanalfläkt med en tyristor och kör den på lägre varv? då kan det ju uppstå ett dovt mullrande ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.