Velar mellan swegon och systemair? Någon här som har erfarenhet av respektive?

Funtar mellan r7-h och vsr 500.
 
Casaloco
Jag har haft vsr500 i fem år ungefär. Något speciellt du undrar över? Kolla priset på filter för båda modellerna. När jag köpte vsr500 hittade jag i början inga lågprisfilter utan fick köpa orginal vilket var ganska dyrt. Nu finns det dock billiga filter på tex soliduct
 
Casaloco Casaloco skrev:
Jag har haft vsr500 i fem år ungefär. Något speciellt du undrar över? Kolla priset på filter för båda modellerna. När jag köpte vsr500 hittade jag i början inga lågprisfilter utan fick köpa orginal vilket var ganska dyrt. Nu finns det dock billiga filter på tex soliduct

Hur är ljudnivåer? Hör du den bakom kattvind/ om du står under vinden?

Har den funktion att återvinna kyla inomhus sommartid? Swegon har tydligen det. De kallar det passiv kyla.
 
Casaloco
Ja den hörs bakom en gipsvägg. Dock beror ljudet granska mycket på hur hårt du kör den. Hör dock inget ner till boplanet. Jag har dock flexdämpare kopplade direkt på aggregatet vilket släpper mer ljud till omgivningen.
Kyla vet jag tyvärr inte. Man ställer in gradtal så den ska själv reglerar ev by pass. Hur menar swegon att de skulle kunna återvinna kyla?
 
Casaloco Casaloco skrev:
Ja den hörs bakom en gipsvägg. Dock beror ljudet granska mycket på hur hårt du kör den. Hör dock inget ner till boplanet. Jag har dock flexdämpare kopplade direkt på aggregatet vilket släpper mer ljud till omgivningen.
Kyla vet jag tyvärr inte. Man ställer in gradtal så den ska själv reglerar ev by pass. Hur menar swegon att de skulle kunna återvinna kyla?

Bara gipsvägg? Eller med isolering också?

Här kan du läsa: https://www.swegon.com/globalassets.../swegon-casa-r-series/_sv/r5-h_smart_se_p.pdf
 
Lizzardo
Nu var det några år sen jag senast var i kontakt med ett Systemair aggregat så jag har inte 100 koll på om de likt Swegon har inbyggd fuktstyrning och 10 års garanti.

Jag gillar speciellt fukstyrningen och hur den steglöst ökar och sänker flödet vid behov.

Om man stör sig på ljudet från ett ventilationsaggregat idag så skulle jag vilja påstå att det antingen är dåligt byggt eller underdimensionerat och går väldigt hårt.
Nu är jag väldigt partisk då jag föredrar Swegon men min erfarenhet av dem är att de är väldigt tysta.
 
Redigerat:
Casaloco
J jacha skrev:
Bara gipsvägg? Eller med isolering också?

Här kan du läsa: [länk]
Bara gips men räkna med att höra den genom väggen om den går på högre varv
 
Lizzardo Lizzardo skrev:
Nu var det några år sen jag senast var i kontakt med ett Systemair aggregat så jag har inte 100 koll på om de likt Swegon har inbyggd fuktstyrning och 10 års garanti.

Jag gillar speciellt fukstyrningen och hur den steglöst ökar och sänker flödet vid behov.

Om man stör sig på ljudet från ett ventilationsaggregat idag så skulle jag vilja påstå att det antingen är dåligt byggt eller underdimensionerat och går väldigt hårt.
Nu är jag väldigt partisk då jag föredrar Swegon men min erfarenhet av dem är att de är väldigt tysta.

Fint har du remote funktionen till agget i mobilen?

Kör du kylbatteri?
 
Lizzardo
J jacha skrev:
Fint har du remote funktionen till agget i mobilen?

Kör du kylbatteri?
Du missförstår mig, jag har inget eget men är ofta i kontakt med dem.
 
J jacha skrev:
Velar mellan swegon och systemair? Någon här som har erfarenhet av respektive?

Funtar mellan r7-h och vsr 500.
Hej

vad valde du tillslut?
 
Väcker liv i denna tråd... Det vore intressant att höra vad du valde och dina erfarenheter så här långt. Jag står också inför att välja aggregat och har Heru 200 SEC, Systemair VSR 500 samt Swegon CASA R7-H på min kortlista. Ljudet är viktigt och då verkar Heru bäst men samtidigt tar den stor plats vilket är ont om på den kattvind där aggregatet ska stå. Swegon verkar vara välbyggt med bra reglering men är osäker på ljudet...
 
R RAG skrev:
Väcker liv i denna tråd... Det vore intressant att höra vad du valde och dina erfarenheter så här långt. Jag står också inför att välja aggregat och har Heru 200 SEC, Systemair VSR 500 samt Swegon CASA R7-H på min kortlista. Ljudet är viktigt och då verkar Heru bäst men samtidigt tar den stor plats vilket är ont om på den kattvind där aggregatet ska stå. Swegon verkar vara välbyggt med bra reglering men är osäker på ljudet...
Östberg har valt att redovisa sitt ljud på ett väldigt lustigt sätt, där de lagt in ett A-filter på ljudeffekten, det gör inte Swegon och vad jag kan se gör inte Systemair det på detta aggregat heller.
Om jag gör körningar på 100l/s och 100Pa så kommer jag fram till att Östbergsaggregatets ljud till omgivningen är lägst, precis som du tyckte det såg ut. Det är dessutom mer energieffektivt.

Men, jag uppfattar det som att du valt att jämföra ett större Östbergsaggregat med ett mindre Systemair och Swegonaggregat. Vad är det som gjort att du valt att jämföra just de här aggregatstorlekarna?
 
Jag har behovet av ca 95 l/s dvs ca 350 kbm/h och jag vill att aggregatet ska arbeta på 50% kapacitet vid denna driftspunkt för att hålla ljudnivån nere. Jag behöver med andra ord ett aggregat som kan leverera ca 700 kbm/h. Aggregaten på min kortlista kan leverera följande maximala luftmängder:
Systemair VSR500: 641 kbm/h [Lwa = 46 dB(A)]
Swegon Casa R7-H: 749 kbm/h [Lwa = 45 dB(A)]
Östberg Heru 200 S EC: 786 kbm/h [Lwa = 40 dB(A)]

Jag tänker att Casa och Heru jämförbara i kapacitet, Systemair är i underkant.

Så, anledningen till att jag jämför dessa aggregat är att jag tycker dessa tillverkare verkar ha bra produkter och kapacitet och kapaciteten är mest likvärdig. Systemair har inget större sidoanslutet roterande aggregat.

Jag är ingen ljudfilterexpert... i de körningar jag har gjort med 100 l/s och 100 Pa så får jag ovanstående resultat [inom hakarna ovan], som jag tror är jämförbara med avseende på Lwa. Och då hamnar Heru 200 lägst i ljud till omgivning. Den är dock störst, vilket såklart hänger ihop med lägre ljud.

Tankar?
 
Driftpunkten styrs inte bara av flödet utan även trycket är viktigt.
Hur som helst du har valt tre bra aggregattillverkare, jag tror dock att du ska jämföra med en storlek större från Swegon för att de ska vara riktigt jämförbara.

Jag brukar jämföra aggregat utifrån värmeåtervinningstalet, SFP-värdet och ljudnivån.
Att titta på om fläktarna jobbar på 50% kapacitet eller inte (eller liknande) tycker jag är onödigt, så länge man inte planerar för att höja eller sänka flöde och tryck i framtiden.

Vilken effekt som går åt elmässigt vid den driftpunkten som körs tillsammans med att aggregatet återvinner så mycket som möjligt och att ljudnivån hålls nere är ju vad du är ute efter.
I slutändan kan det mycket väl vara så att det ändå innebär att fläktarna går på ungefär 50%.

Edit:
När jag snabbkollar i mobilen tycker jag det ser ut som att Östbergsaggregatet skulle klara ett "frånvaroflöde" bättre än Swegons större storlek på aggregat.
Det kan ju också vara bra att ta hänsyn till.
 
Redigerat:
  • Gilla
RAG
  • Laddar…
O Oscar1978 skrev:
Hej

vad valde du tillslut?
Det blev Swegon R5-H då jag inte behövde så stort aggregat. Har fungerat fint, har kvar att koppla på frikylan från bergvärmen på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.