Hej, jag ar kanske en konstig fråga.

Jag håller på med ett projekt som innefattar 'massa' rök. Röken skapas av flytande kväve + kokande vatten. Nu ska jag 'bygga' ett system som kan suga upp röken/ångan som bildas. Idag provade jag med en dammsugare (nilfisk med 1000 w kraft) det funkade nästan men den var lite för klen.
Finns det ngt tips på bästa sätt att göra detta på bästa sätt?
Funderar på att hyra en grovdammsugare med kanske 5000w effekt(!?) men vet inte om det sitter i watten.

Eller finns det andra typer av sugsystem jag borde kolla på.

Mvh
 
kanske kan funka med nån gammal köksfläkt o lite rör/slang
 
Lättast är nog att kolla på blocket efter en kanalfläkt, finns från 100mm rördiameter och uppåt, 125mm och 160mm är hyfsat kraftiga och borde räcka till.
Det är inte watten som är det viktiga i ditt fall, utan luftflödet - en dammsugare ger inte så mycket luftflöde men högre sugkraft (vacuum). En kanalfläkt ger högre flöde men lägre sugkraft.
 
Vad är det du ska göra? Åskmoln eller?
 
Du har två komponenter i röken som beter sig lite olika, ångan är varm och stiger medan kvävet är tungt och sjunker. Kanske du behöver två utsug placerade på olika ställen.

Antagligen finns det regler runt kväve och ventilation inomhus, det är ju lite olämpligt om koncentrationen i luften blir för hög.

En vanlig dammsugare brukar inte gilla vatten så välj en industridammsugare om du går på den lösningen.
 
Tack för svaren, jag hann dock inte se dom innan jag hyrde en våtsugare — och mycket riktigt var luftflödet (!?) för svagt. När dammsugaren var mer än 10 cm ifrån röken så sög den knappt.

Något säger mig att ett rör med en tjockare diameter har 'högre' sug när man är längre ifrån!? Eller tänker jag fel?

Kanalfläkt låter som ngt att titta närmre på. Är det ngt spec jag ska leta efter, tex. effekt eller liknande. Kanske att jag tom. kan hitta någon ventilationsbutik som hyr ut eller låter mig låna ett gammalt system.

Räcker det med fläkten och rören?
 
En bättre beggad spånsug gör säker jobbet om man kombinerar med lite kåpor över arbetsplatsen.
 
Går det inte att blåsa bort sådan rök istället?
 
Angående suget kan sägas att en 20 centimeter från öppningen fångar det väldigt dåligt oavsett hur mycket fart man har i öppningen.
Därför man ofta har någon form av "volymkåpa" som samlar upp ånga/rök.
 
Jag har erfarenhet som användare av utrustning för att suga upp lödrök. Precis som FrittDrag_II säger så finns ett väldigt starkt samband mellan storleken på röret/tratten/kåpan och det avstånd som den fungerar på. Att enbart öka sugeffekten/luftflödet har inte alls lika stor inverkan på avståndet.

Du behöver inte mer sugeffekt, utan en bättre tratt/kåpa.

Filtronic sysslar bara med den här typen av utrustning: www.filtronic.se
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.