Har ett System air 700 VR från ca 2011 där jag får upp "rotorfel" i displayen.
Har agget på vinden där det blir varmt när solen gassar och har väl delvis satt det i samband att den larmar mest när det varit varmt däruppe.
Provade att byta drivremen mellan en motor som driver runt värmeväxlaren. det blev tyvärr ingen skillnad. Har dock inte kortat den då jag är tveksam till att det är remmen som falerar. (man skall enl instruktion kunna korta 0,5cm)
Vad kan det vara annars? när jag har kollat druppe så har trumman med värmeväxlaren snurrat så fint så och börjar fundera på om det är motorn som ballar ur, eller nån slags givare etc. Vad kan man mer göra som "lekman".?:thinking:
 

Bästa svaret

Hej
De tidigare VR modellerna använde tempgivarna som rotorvakt. Kontrollera om nån av dom visar galet.. service > funktioner > analoga in. Är det någon givare som visar nått orimligt värde?
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Carablito77 Carablito77 skrev:
Hej
De tidigare VR modellerna använde tempgivarna som rotorvakt. Kontrollera om nån av dom visar galet.. service > funktioner > analoga in. Är det någon givare som visar nått orimligt värde?
Verkar vara något fel på OS = Utetemperaturgivaren som står på 47.8’C
Var sitter den nånstans ?
 
  • Digital termostat som visar en utetemperatur på 47.8 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bockstensmannen skrev:
Verkar vara något fel på OS = Utetemperaturgivaren som står på 47.8’C
Var sitter den nånstans ?
Den sitter i den "kammaren" som F7 filtret sitter
 
Carablito77 Carablito77 skrev:
Den sitter i den "kammaren" som F7 filtret sitter
Joxade lite med sladdarna från den givaren in i kretskortet. Sprutta på lite ocidrengöring och vips finkade den
 
B Bockstensmannen skrev:
Joxade lite med sladdarna från den givaren in i kretskortet. Sprutta på lite ocidrengöring och vips finkade den
Carablito77 Carablito77 skrev:
Den sitter i den "kammaren" som F7 filtret sitter
Nu är det samma fel igen några år senare. Dock givaren. 4 (innan OT) är det Outdoor Temp?) som nu står som ”inaktiv” misstänker den. Var nu den kontakten sitter.. Display på Systemair-kontrollpanel visar sensorvärden, där fyra givare listas, varav en står som "Inaktiv", och de andra visar temperaturvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🤔
 
Hittade att OT skulle vara givare gör Överhettningsskydd. Rekordvarmt idag med 29,8’C så kanske något med den? Vinden är ju ändå varmare än ute. Tabell med symbolbeskrivningar från Systemair, som inkluderar "OT" som givare för överhettningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OT inaktiverad hängde ihop med att jag hade uppvärmning (elektrisk) inaktiverad. Satte jag på den fick jag ett rimligt värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.