Efter att ha fyndat en massa billiga expansionsbeslag på Julas rea började jag planera för en extra arbetsbänk/hurts med fokus på förvaring. Eftersom min vanliga arbetsbänk inte är så tokstor så behövs ofta extra stöd på olika sätt när man hanterar stora skivor och långa bitar. Tanken med den extra bänken var att den skulle kunna användas för att expandera ytan enkelt. I vårt kök hade tidigare ägaren monterat en assistentlyft som för oss som tar fram köksassisten en gång om året kändes som ett extremt slöseri med plats. Som tur var så hade jag sinnesnärvaro nog att spara den till ett senare tillfälle.

Började skissa i sketchup och iden att använda assistlyften för att husera min lilla bandsåg kom ganska snart. Dessutom ville jag ha lådor för min systainers så att jag kan nå prylarna utan att behöva stapla upp dem på ett annat bord. Några vanliga lådor tänkte jag mig också för att få bort löst plock omkring pelarborren och för allmän förvaring.

WBSketchup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderade länge på om jag skulle gå på spåret med aluminiumprofiler men eftersom jag ofta kommer på fler lösningar efter att jag är klar med ett bygge så kändes det inte som att jag ville lägga ner de pengarna på något som säkert kommer att ändras. Därför föll valet på vanliga furureglar som jag ville prova att sammanfoga med domino. Jag har inte tänkt använda bänken för något som skapar någon större påfrestning så jag hoppas att det räcker.

För att få en bra linjering så "byggde" jag ett eget listanslag, är dock mycket sugen på eftermarknadsprodukten som http://www.dominoguide.com/ säljer men den kostar ju en slant.

WBAssembly.jpg

Fördelen med dominon är ju att man kan torrmontera och kolla så att allt stämmer bra, nackdelen är väl att många tvingar/limknektar går åt.

Efter att ha övervägt monteringen av bandsågen svängde jag lite till förmån för min nya oscillerande trumslip som faktiskt används mer än bandsågen så det fick bli den som fick ta plats i bänken istället. Efter lite klurande så fick det bli ytterligare en förvaringslåda under för att få rätt arbetshöjd på slipmaskinen.

WBFinished.jpg

Skivan har inte fått MFT-hål ännu men jag funderar på att lägga till detta senare - de är ju väldigt användbara. Hållarna för verktyg/sortimentslådor gjordes bara som enkla fururamar så att man enkelt kan anpassa dem för att hålla olika lådor. Det finns plats för tre SYS.2 och en SYS-1 men nu sitter mina gamla Essve lådor där.
 
  • Gilla
degas och 8 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat som vanligt:)
 
Tack och bock!
 
Mkt fint!!!(y)
 
Jag undrar om Biltemas metallarbetsbänk - knappt hundra kilo
eller så - när det inte är ngt komplicerat som sladdar o el osv
utan bara en massa metall så kan ju (väl?) Biltema leverera -
ngn som har sådana - hade tänkt skaffa (minst) två - plus en
avlastningsvagn ... .
 
Ser mycket proffsigt ut! Bra jobbat!
 
Ser väldigt bra ut!
Vad är det för mått?
 
Fick tips om den här mobila lösningen av en snickare. Inte dumt faktiskt!
ImageUploadedByByggahus.se1412590151.827889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Fick tips om den här mobila lösningen av en snickare. Inte dumt faktiskt!
[bild]
Den var inte dum!
 
hantverkare1 skrev:
Ser väldigt bra ut!
Vad är det för mått?
Tackar, skivan på toppen är cirka 160x50cm. Arbetshöjden är strax under metern.
 
Trevlig bänk snyggt utförd! Är den sprutmålad?
 
Nej det är nog de små bilderna som lurar dig, jag har börjat köra rätt mycket med smala rollerhylsor - blir bra resultat och går relativt snabbt. Ramen målades dock enbart med pensel om jag inte minns fel.

Har en färgspruta som fortfarande ligger i kartong (billig HVLP) men jag är lite för feg för att dra igång den - känns som att man måste fixa runtomkring alltför mycket. Hade en tanke om att skaffa ett billigt tältväxthus och sätta upp det inomhus som lackbox men det har inte blivit av... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.