Har sedan i April förra året blivit med hus och p.g.a. renoveringar så har trädgården halkat lite efter.

Vid tomtgränsen fanns när jag flyttade in en rabatt med en tidigare häck. Den var dock nedklippt när jag tog över huset. Jag har låtit detta väx och nu förstått att det är en syrenhäck. Den har vuxit till sig rejält och är idag ca 180 cm hög.

IMG_0096[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några frågor:
1. Kommer den att blommar mer om jag ger den mer tid? Hur lång är den tiden?
2. Hur tar jag hand om den bäst? Ska jag beskära den? Är den för tät? Ska jag blanda ut jorden med något?

Tar tacksamt emot alla tips!
 
Vill du ha den blommande får du låta bli att klippa. Men du kan också fortsätta formklippa den och ha den som en grön häck, helt enkelt. Antingen eller...
 
Så enkelt alltså. Det låter bra!
Den finns ingen risk att den är för tät? Tänker att blommorna får svårare att bre ut sig?

Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan större delen av den blommar?
 
Om 2-3 år så har du massiv blomning, men då får du låta bli klippa häcken upptill.

För att undvika att den blir för hög och bred gallrar du bort de högsta och grövsta i marknivå strax efter blomning.

Syrenhäckar är svåra att ha på små villatomter eftersom de blir stora och yviga om man vill ha riklig blomning.
 
Kan tänka mig att om du lägger på lite benmjöl så komemr blommningen igång lite fortare, det innehåller fosfor som stimulerar blommningen.
 
Det är inga problem att kombinera blommning med klippning. Det enda kravet är att du klipper den direkt efter att den har blommat färdigt och inte senare. Blommningen bli visserligen inte riktigt lika massiv som den blir för en friväxande häck men det blir ändå gott om blomsterprakt. Skälet till att man inte ska klippa senare under sommaren är att syrener bildar anlagen till nästa års blommning under sommaren så klipper du någon mer gång under året så klipper du bort nästa års blommor.

Själv har vi en häck av Ungersk syren som vi klipper för att hålla nere storleken, den är "bara" 2m bred och 4m hög. Vi har visserligen inte bott så länge i vårt hus men än så har vi inte ansat bort några grenar utan nöjt oss med att trimma den strax efter blommningen.
 
Sen är det väl så att syren blommar på fjolårsskotten, ska den beskäras så gör man alltså det på försommaren efter blommningen och klipper bort de delar som burit blommor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.