Hej!

Jag har läst mycket om hur detta ska gå till och har kommit fram till att man ska ta ca 30% av alla tjocka stammar varje år (för att de som är kvar ska dra upp saven ordentligt?) och sen kontinuerligt gallra bort de allra värsta rotskotten. Dock står det ingent om hur de nya skotten ska klippas? Det kommer ju att ta ca 3 år innan alla tjocka kala stammar är borta och ersatta med nya friska täta grenar, men är det tänkt att dessa bara ska tillåtas växa, och att jag gör en kapning av hela häcken först efter 3 år när alla tjocka grenar är borta? Hur mycket ska jag kapa då? Önskar ca 1,5 meter hög tjock häck. Ligustern "släppte jag upp" ca 10 cm varje år och är nu tät och fin.

Hade det inte vairt för bristen på grävskopa hade jag tagit bort syrenhäcken, maken till knepig häck får man leta efter. Har både liguster och thuja och de är betydligt trevligare att sköta. Men visst, syrenen ger fina väldoftande blommor.

/S
 
Den metoden passar bäst till en friväxande häck. Skall du ha en klippt häck är det nog bättre att ta alla grova stammar på en gång. Men det förutsätter att det finns småstammar eller skott från basen, om man kapar allt finns det en risk för att busken dör av chocken. Och sedan får man göra som du gjorde med ligustern, släppa upp häcken bara lite varje år. Men 10cm kanske är i minsta laget, jag hade nog hellre satsat på 20cm.
 
Kalle B skrev:
Den metoden passar bäst till en friväxande häck. Skall du ha en klippt häck är det nog bättre att ta alla grova stammar på en gång. Men det förutsätter att det finns småstammar eller skott från basen, om man kapar allt finns det en risk för att busken dör av chocken. Och sedan får man göra som du gjorde med ligustern, släppa upp häcken bara lite varje år. Men 10cm kanske är i minsta laget, jag hade nog hellre satsat på 20cm.
Okej, har hört många olika bud om detta. Alla utom två plantor har skjutit ut en hel del rotskott och mellan 3-10 skott från stammen precis där jag kapade.

Sen upptäckte jag att några plator sjukter ut helt horisontella skott, och inte vertikala. Är det bara att norpa av dessa och hoppas att nästföljande skott blir vertikala?

Till vårvintern nästa år kapar jag ner resten då till ca 20 cm och låter det sen växa upp ca 20 cm varje år. Syrenen växer ju ganska snabbt :=)

/S
 
Det går knappast att döda en syrenhäck.
Själv har jag, med gott resultat, kapat hela häcken nästan ner till marknivå på vårvintern och sedan gödslat när växtsäsongen börjat.
Enda nackdelen är såklart att de gamla stammarna med blommor försvinner så du får inga blommor alls på några år.
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.