Hej! Hur skall en syrventil 3065 kopplas om man har kylslinga i pannan?
 
http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf

"Den termiska temperaturbegränsaren SYR 3065 kopplas
företrädesvis på kallvatteningången på kylslinga om
sådan är monterad i pannan. På detta sätt skyddas
armaturen från försmutsning orsakat av kalkutfällning."
 
5067 kommer väl att släppa ut det heta vattnet utan att fylla på kallvatten och in strömmar då vatten från acktanken, som väl ändå är kallare än 95 grader. Med acktank dröjer det länge innan trycket i pannan är 0 :cool:
 
hur kan syr 5067 http://www.somatherm.se/pdf/typ_5067.pdf funka om man har eget vatten och strömmen gått och trycket i vattensystemet är 0?

Förstår inte jag heller....kan ju inte vara bättre än vanlig självcirkulation?
Har egen vatten och kör idag utan syrventil, men blir väl tvungen att satta dit en nu vid byte av vedpannan. Råkar bo i samma kommun som Håkan och sotaren kräver tydligen syrventil hos honom!!!
 
Alla sotare går väl under sammaregelbok eller? Men sen vet vi ju sen tidigare att sotare står över Gud själv
 
Om strömmen går så kan ju INTE pumpen i Hydrofor/hydropressen pumpa vatten från den egna brunnen till pannan och kyla denna, om den tex skulle överstiga 97 grader (koka) då syrvetilen öppnar & släpper ut varmvattnet ur pannan (ladomat 21 och SYR5067).

Vad skulle då gå in och kyla ner pannan om hela pannan och ackutanken var fulladad med 95 gradigt vatten och det forfarande brinner i pannan?

Jag vet att ladomat får självcirkulation om när den blir strömlös, men det blir det ju bara om det är olika tempraturer i panna och ackutank, vilket/vad skulle då gå in och kyla pannan?

Är det Returen från radiator systemet, skulle det räcka för att kyla ner ackutanken tillräckligt mycket för att få igång självsirulation?

Skulle man kunna ha en SYRventil i ackutank botten som öppnar vid 97 grader?

Säkerhetsventilen löser ut men det har ju inget med värmen (SYR) och göra utan trycket i pannan.

Hur lång/kort tid tar det för veden att brinna upp/ner när man laddat pannan med ved?

Hur lång tid tar det att ladda hela ackutanken (800-1000l) med 95 gradigt vatten?

SERIÖSA svar tack inga att det har redan svarats på eller ngt sådant för det har det inte utan SERIÖSA svar tack :)
 
danso skrev:
hur kan syr 5067 [länk] funka om man har eget vatten och strömmen gått och trycket i vattensystemet är 0?

Förstår inte jag heller....kan ju inte vara bättre än vanlig självcirkulation?
Har egen vatten och kör idag utan syrventil, men blir väl tvungen att satta dit en nu vid byte av vedpannan. Råkar bo i samma kommun som Håkan och sotaren kräver tydligen syrventil hos honom!!!
Tror han menar om strömmen går så funkar ju inte pumpen i hydroforen som då skulle pumpa kallvatten in i pannan för att kyla denna?

Självcirkulation får du bara om du har olika temp i pannan och ackutank, men om pannan har 97 grader och ackutanken 97 grader blir det ingen självcirkulation.

Se mina frågor i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.