Jag undrar över en sak. Jag har målat tak i tre rum nu och har rollat taket.

När jag har rollat så rollar jag på färg på en bit av taket och sen slutrullat från vägg till vägg åt samma håll.

Färgen har glanstal 2, alltså matt.

Har det någon betydelse för resultatet om jag slutrollar eller inte? Läste någonstans att det bara gäller blanka färgen.
 
Jag försöker rolla åt samma håll, men, har inte sett någon skillnad där jag rollat tvärsemot, runt lamputtaget. Jag använder Flügger Flutex 2S. Förstår inte vad du menar med slutrollat. Jag rollar ett varv, ser det inte bra ut tar jag ett varv till. Tycker Flutex 2S täcker bra.
 
Klicka skrev:
Jag undrar över en sak. Jag har målat tak i tre rum nu och har rollat taket...
Förlåt en viktigpetter, men :surprised:

Om du har målat tre rum så kan du väl titta upp och bedöma själv?
Eller be frugan/sambon om ett utlåtande :)

Jag tror att det ser bra ut, om du inte rollat för flödigt så man ser märken efter rollerns kanter.
 
Men jag har rollat alla tre rum på samma sätt :p

Så jag kan inte bedömma om det går lika bra att rolla med slumpmässiga rörelser.
 
Jag brukar dra på färgen kors och tvärs men avslutar alltid med ett drag i samma riktning.
 
Klicka skrev:
Men jag har rollat alla tre rum på samma sätt :p

Så jag kan inte bedömma om det går lika bra att rolla med slumpmässiga rörelser.
Det är väl slutresultatet som är det viktiga, hur du bar dig åt spelar väl ingen roll.
Själv vänder jag vid varje övermålning och det blir åxå bra.
 
Ja det syns hur bra som helst. "Dropparna" är ju lite tjockare åt ena håller så rolla alltid åt samma håll. Eller efterdra åt samma håll. Det är ju varken jobbigt eller svårt men slutresultatet blir så mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.