Hej allt folk jag är en 30 årig kille som vill bygga hus men grejjen e den att jag e ensamstående och skulle hemskt gärna ha synpunkter på vad som e realistiskt , jag tjänar ju rätt bra men det är nog tufft o anta ett sånt projekt .
Tyck gärna o tipsa om husmodeller som ni tror passar.

God Jul o Gott Nytt År på er alla tack för svar
 
Så länge banken säger ok så är det väl bara att köra.
Har du möjlighet att göra en del själv också så kan du ju spara mycket pengar, Och har du ingen familj som du behöver anpassa dig efter så kan du använda all ledig tid på huset.

Skulle jag bygga som ensamstående så skulle jag nog satsa på ett 1,5 plans hus med oinredd övervåning.
runt 100 kvm på undervåningen så klarar du dig bra ensam men även med en partner. Blir det senare barn så är det bara att börja med övervåning då.

Utöver det har jag inga råd att ge, men vill du bygga och kan få det att gå runt ekonomiskt så är det en bra investering att göra tycker jag.

I efterhand så hade jag gärna byggt innan jag skaffade barn, tänk vad mycket man hade hunnit göra själv. Nu finns inte tiden så det blir att köra nyckelfärdigt.
 
En tanke kan ju vara att bygga det du vill ha och behöver. När du träffar någon och kanske får barn kommer det nya frågeställningar t.ex. Skall vi köpa något tillsammans där ingen av oss bott tidigare?, Vart vill vi båda bo?, Skolor för barnen osv.

Jag skulle nog bygga det jag sjäv ville ha och se det som en investering. Var noga med att välja ett läge som du gillar och som gör att det blir attraktivt när du ev. skall sälja.

1,5 plans låter bra. Skall själv bygga enplans nu efter att ha renoverat/byggt ut sommarstuga innan. Är själv med 2 barn på halvtid.

Lycka till
Peter
 
Det går väl bar att bygga ett hus fast man är ensamstående. Du får ju anpassa dig till din situation bara, som att bygga ett mindre hus än om ni varit två som delat på kostnaderna.
 
Frågan är väl varför du skall bygga?

Är man själv tror jag det är det lättare att hitta något befintligt hus/lägenhet som passar ens smak. Är man två (eller flera) kanske det inte är lika lätt, och man vill bygga ett eget som faller hela familjen i smaken.

Säg att du nu råkar springa på en dam som snärjer dig. Det är ju inte säkert hon har samma smak angående hus/tomt osv. Det kanske vore bättre att bygga då något som passar er båda?

Som investering tror jag det är lika bra att satsa på ett begagnat hus och fixa med renovering och shapa upp huset än att bygga ett nytt. Såvida du inte lyckats få en kanon tomt billigt som kommer höja husets värde mycket...

Fast vad vet jag :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.