Hej

Tänkte visa upp vad vi hade tänkt för vårt kök som snart skall göras om. Hoppas vi kan få lite andra ögon på det och få lite synpunkter. Vi bor i en lägenhet från 1903, köket är ganska litet men med svinlande takhöjd på 320.

Köket är tänkt att bli som följer...

Golv: Ta fram och slipa befintligt plankglov
Kök: IKEA Applåd vit
Bänkskiva: Ek alternativt något laminat
Kalkel: Vit (mosaik, 5x5 eller större liggande)
Vitvaror: Siemens Rostfritt rak igenom

Hoppas ni kan vidga våra vyer lite...

/Henrik & Anna
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser klassiskt, enkelt och bra ut.
Eftersom ni har så våldsam takhöjd, så kanske ni får in ett 60 x 70 skåp ovanpå kylen också. Det där lilla som är där nu ser lite ynkligt ut.

En idé skulle också kunna vara att göra alla de översta skåpen 60 djupa och få möjliget att sätta belysning på den utskjutande kanten ovanför första lagret med överskåp. Men det kanske blir lite klumpigt och det blir nog en maffig vägg som ni har tänk nu också.

Går det förresten att ha lådor i det där sneda skåpet på kanten i bänken? Eller måste ni göra en dörr där egentligen?

Jag skulle också kunna tänka mig att det kan vara snyggt att fuska till fronten på diskmaskinen med lådfroneter som ni sätter ihop, så att lådornas linjer blir obrutna hela vägen på bänken.
 
Om ni vill ha lite mer luft vid diskbänken skulle skåpet som sitter precis över hon ev kunna vara ett lägre skåp (70 cm högt) som sitter i höjd med överkanten. Då får ni ett par decimeter mer luft där vilket kan lätta upp intrycket av den ganska maffiga väggen.
 
Tack för era kommentarer...

Det sneda skåpet kommer få en dörr gjord av lådfronter för det går precis som nämnt inte att ha lådor där. Vi kommer även göra samma sak med diskmaskinen.

Vi har funderat innan på att ha 60 skåp överst men vi tyckte det såg lite klumpigt ut. Idén med att höja ett skåp lät bra så det ska vi testa och rita in.

Problemet med skåp över kylen är att det är en 70 kyl och Ikea har lite dåligt med 70 skåp. Kanske får bli lite snickeri här också. Skåpet som micron sitter i skall också specialbyggas eftersom vi vill ha samma utseende som de övriga skåpen med smala luckor.
 
Redigerat:
Vitrin med belysning på de övre skåpen för att inte få ett sån't massivt intryck.
 
A
det ända är att jag inte skulle ha något skåp alls ovanför kylen! I detta kök skulle jag jobba mkt med belsyningen.
 
I huvudsak är köksplanen rationell. Dock verkar ni ha ont om plats för mat. Också ett mindre hushåll behöver minst två "pelare" kyl/frys/skafferi. Tänker ni möblera köket med frukostbord? I annat fall tycker jag ni borde utnyttja fönsterväggen till mer arbetsbänk med underliggande förvaring.

Ni bor i ett hus där man väntar sig platsbyggda kök och lite karaktär av byggnadens yttre. Släta och lite neutrala luckor kan kännas okey, kanske i kompbination med enkelt, vitt kakel och pärlspånt. Men rostfria vitvaror tror jag ni tröttnar på ganska fort.

I likhet med andra tycker jag att ni bör förse kylen med överskåp. Helst ända upp i tak. Den dubbla skåpsraden över diskbänken bör flyttas ända in i kökets inre hörn. Luckorna är så smala att de ändå går utmärkt att öppna. Kolla själva! Anslut skåpens överdel mot tak utan "hylla" emellan. Allt för att förstärka känslan av platsbygge. Ett annat knep för att göra köket mer "passligt" för sitt hus är att låta bygga golvsocklar utanför bänkskåpens liv.

Till tidskänslan hör visserligen den stora takhöjden. Men i ett så litet rum ger den obönhörligen känslan av skorsten. Därför skulle jag välja mellan att antingen riva ut en större öppning mot angränsande rum, eller bygga ett sänkt innertak.

Har ni monterat platta kök på egen hand förr? Om inte rekommenderar jag varmt att ni skaffar in en duktig snickare. Det kan förövrigt vara god idé att med en yrkesman resonera alternativet att behålla platsbyggda stommar, ifall ni har lyckan att ha sådana kvar i befintligt kök.
 
Redigerat:
jag hade också gått på vägen att flytta överskåpen kloss till vänster -med ngn passbit klart för handtag o så, sedan till höger fortsatt linjen med öppna hyllor eller liknande så det blir samma form som underskåpen bort...

kanske hade satt micron i ngt annat skåp eler haft en lös liten "hörn-micro" för att inte störa i skåps"looken"

vill ni inte bygga ner hela taket kanske en "låda" på vajrar med spotar i eller liknane kan ge en luftig men nerbyggd känsla...

vad ska vara vid fönstret o bredvid dörren t.h. utifrån sett?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.