Hej!

I samband med vår omdränering har vi tagit bort betongtrappan som fanns vid entrén.
Vi ska därför bygga något nytt men vi har så ont om bra idéer, så vi hoppas på lite hjälp.. :)

Entrén är mot norr, och platsen bredvid trappan har tidigare varit belagd med plattor. Ett trist och inte så snyggt utrymme som vi gärna skulle vilja göra något roligare av.
Vår egen ide är att bygga ihop en altan med trappan. I och för sig kanske vi inte kommer att använda altanen så mycket (är hellre på baksidan på altanen i söderläge), men det kanske kan göra framsidan lite snyggare.

I övrigt ska träd och buskar ska också planeras in, och det påverkas väl av hur entrén byggs. Men vi funderar på att plantera en måbärshäck (finns redan mot grannarna på båda sidor) mot gatan, samt troligtvis ta bort gången som går rakt fram mot gatan och istället svänga av den mot infarten. För övrigt ska husets trädetaljer målas mörkt röda och plåtdetaljerna ska vara svarta.

Här är några bilder på vårt hus och vårt förslag på trappa/altan. Någon som har några synpunkter eller idéer?
Tack så jättemycket på förhand!!

43c3jj.th.jpg
45c5xf.th.jpg
47c5tc.th.jpg
58c5zs.th.jpg
 
Jag tror att din idé med att bygga ihop altanen med entrén är bra. Jag föreslår att ni bygger en trätrappa som känns mindre klumpigt än en stentrappa. Jag har sett det en gång förut på ett 80-talshus, och det såg bra ut.
 
Ja, det skrev jag ju faktiskt inte men vi är helt klart inne på att bygga i trä.
En alternativ modell vi också funderat på är att låta trappan gå längst med huset upp på altanen så att man sedan får göra en 180 graders-sväng för de två sista trappstegen upp till ytterdörren. Risken är bara att det inte ser så inbjudande ut, att det "stänger för" mot tomten på framsidan och att det blir lite avigt när man ska till baksidan. Hoppas att det där blev begripligt...

Jag tycker inte riktigt vår idé stämmer ihop med huset, men vi kommer inte på något annat.. Så det var ju roligt att du sett nåt liknande förrut och att det sett bra ut, lastkaj.
Ett problem är att det är så svårt att hitta någon inspiration för 70-tals hus. Om man hade haft ett sekelskiftes- eller funkis hus hade det ju funnnits lite mer att ta av i inredningstidningarna..

Eftersom det är så otroligt ont om trådar här på forumet som diskuterar entréer så kanske jag kan göra en allmän efterlysning efter bilder på entréer och trappor.
Kanske några inspirationsbilder för 60-70-80-tals hus? Kanske till och med för mexitegelhus.. (Vi uppskattar underhållsaspekten för mycket för att putsa fasaden som
jag sett att andra här på forumet gett sig på).
Allt uppskattas!!


 
Gör en entre med altan i samband, dock så gör den stor! Du vill ju inte behöva snedda över altanen för att nå dörren utan man skall komma dit rakt på liksom. Sen kör du en rejäl grej vid sidan om så att du får plats med utemöbler/utegrupp. Upp med en markis i husväggen eller trerassvärmare så är du ju hemma!

Lycka till!
 
När ni ändå ska göra om trappan, ni har inte funderat på att flytta ut entrédörren och även väggen th om dörren ända bort mot gaveln, om det nu funkar invändigt förståss. Gör sedan en pampig rund stentrappa med mörk skiffer. Ni har ju ett stenhus, då måste även trappan vara gjord i sten, tycker jag. Ni har ett mexitegelhus, ni kan faktiskt hämta inspiration från många länder där man bygger stenhus. Spanien, Italien ...och resten av europa och världen ::)

Gör ingen stor trä altan som ni aldrig kommer använda (ni hade redan en på baksidan i rätt vädersträck vad jag förstod. Risken är annars att den nya altanen blir fullbelamrad med allt möjligt skräp och man får ett stökigt första intryck av entrén. Ta en titt i Feng Shui böcker, där visar man många trix på hur en entré kan göras välkomnande och det finns mycket bilder som ger inspiration.

Lycka till!
/CC
 
Angående trappa/altan-kombinationen så håller jag med dig Hobbysnickarn, att gå upp via altanen var nog ingen bra idé. Bättre med en trappa direkt mot ytterdörren och altanen vid sidan om, som vi tänkte först.

Roligt med dina helt nya idéer, CC. Rund trappa i skiffer lät ju väldigt intressant. Något sådant har vi inte tänkt på, men det vore ju både stiligt och inbjudande. Det ska vi absolut fundera mer på. Att bygga ut grunnade vi lite på när vi ändå skulle gräva upp hela framsidan, men det skulle bli ganska dyrt för en liten yta som dessutom är lite svår att använda på grund av planlösningen inne. Eller rättare sagt; utbyggnad precis vid ytterdörren vore toppenbra eftersom vi har så liten hall, men det är borta vid hörnet det är svårt att göra något bra med platsen, vare sig det är inne eller ute.
Men det skulle absolut bli lättare att bygga en snygg trappa (och skippa altanen) om man flyttade ut fasaden..

Tack så jättemycket för era synpunkter och bra idéer! :)
Kom gärna med mer..

/Kristina
 
jag skulle inte satsa på en träkonstruktion i norrlägge .... en stor bekväm stentrappa belagt med klinker/skiffer känns mer rätt. Den ytan vid entre som är under taket ... vad skulle den användas till ursprungligen? Arkitekten kanske hade någon idee med den? P-plats för cykel, barnvagn? Kan ni inte använda den till något annat än en veranda man aldrig ska sitta på?
gaia
 
Jag vet inte om det fanns någon ursprunglig smart plan för det där utrymmet, men de som bygde huset (och som vi köpte det av) hade då inte gjort något av det. Där fanns bara en mörk och trist plattlagd uteplats, och hela framsidan av tomten var täckt med buskar så det gick inte att ta sig dit med cyklar eller barnvagnar.
Just nu är det väldigt bra med barnvagnsparkering under tak men på lite sikt vore det verkligen jättebra att kunna ställa cyklar där. Men ska man ha dem där över natten så borde man väl bygga något cykelskjul så att det går att låsa. Skulle det kunna gå att få snyggt ihop med tegelfasaden? En liten tillbyggnad i trä?

/Kristina
 
Kix skrev:
Men ska man ha dem där över natten så borde man väl bygga något cykelskjul så att det går att låsa. Skulle det kunna gå att få snyggt ihop med tegelfasaden? En liten tillbyggnad i trä?

/Kristina
Bra idee! Kanske inte hellt tätt skjul men typ gallervägg/ pergola och låsbara grindar med någon växt som kan växa och klättra i så skuggig lägge :-/. Det kanske kommer inte att verka så dominerande som en hel plankvägg och inte skärma för mycket av ljuset mot fönster? Titta på liknande grannhus och fundera hur vill ni ha det eller kanske blir det enklare att finna ut hur ni inte vill ha det ;).
Det skulle faktiskt vara ett bra ställe för cyklar som annars står i vägen i garage eller på andra mindre lämpliga ställen ;). Bekvämt nära utgången där man helst vill ha dom ;)
Lycka till med planer!
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.