Hjälper en familjemedlem att du ihop ett kök. Stommar och luckor från IKEA (Veddinge grå). Jag funderar på följande vitvaror:

Lista över köksapparater med priser: fläkt, diskmaskin, spishäll och inbyggnadsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan ge synpunkter?

Mikron tar jag Ikeas inbyggnads så jag är säker på att den passar i stommen.

mvh
 
BirgitS
Hållbarheten kan vara osäker oavsett fabrikat och modell så det är bra om man kan välja produkter som har 5 års garanti.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
Ta ingen elx disk.
I övrigt kan det vara en vinnande kombo
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag tyckte den hade de funktioner som jag var ute efter till ett rimligt pris.

1) passar till Ikea metod

2) öppnar luckan i slutet

3) låda för bestick högst upp

4) ljussignal på golvet.

Andra tips?
 
D Derbyboy skrev:
3) låda för bestick högst upp
Min senaste diskmaskin blev utav den här typen också, från att tidigare haft en med korg. Vad jag senare fick erfara var att denna konstruktion medför att det blir betydligt mindre utrymme för glas i höjdled än vad som erbjuds i korg-maskinerna. Vin- och andra lite högre glas får inte plats och får balanseras upp efter bästa förmåga nere bland tallrikarna eller helt enkelt handdiskas. Möjligt att olika modeller kan skilja sig åt en aning, men för min egen del lutar det åt en med korg igen när det blir dags nästa gång :)
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ta ingen elx disk.
I övrigt kan det vara en vinnande kombo
vad är problemet med elxdisken?

Kag har idag en husq lite dyrare modell, svinnöjd. Rent snabbt och tyst
 
O olpo skrev:
Min senaste diskmaskin blev utav den här typen också, från att tidigare haft en med korg. Vad jag senare fick erfara var att denna konstruktion medför att det blir betydligt mindre utrymme för glas i höjdled än vad som erbjuds i korg-maskinerna. Vin- och andra lite högre glas får inte plats och får balanseras upp efter bästa förmåga nere bland tallrikarna eller helt enkelt handdiskas. Möjligt att olika modeller kan skilja sig åt en aning, men för min egen del lutar det åt en med korg igen när det blir dags nästa gång :)
Det finns modeller där man kan justera höjden på mellanhyllan, det löser ditt bekymmer ;)
 
Köksfläkten, kolla ljudnivån! Det skiljer rätt mycket mellan modeller så välj en som är tyst.

Annars vill jag slå ett slag för att skippa inbyggnadsmodell av kyl/frys då dom blir mindre inuti. Om det är aktuellt då
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
vad är problemet med elxdisken?

Kag har idag en husq lite dyrare modell, svinnöjd. Rent snabbt och tyst
Köp electrolux disken då men skyll inte på mig efteråt. Du får ju 5-års garanti i allafall.
 
BirgitS
electroluxaren skrev:
Köp electrolux disken då men skyll inte på mig efteråt. Du får ju 5-års garanti i allafall.
Vi har en från dem som nyss har fyllt 6 år. Den har fungerat bra efter att serviceteknikern var här och rättade till produktionsmissarna efter några månader.
 
A
Väljer man en disk som skall passa ikeas kök är det IKEAs varianter diskad eller proffsig som gäller.
TS maskin är nu efter knappt 2års produktion uppe i 5é generationen och ev har de flesta "barnsjukdomarna " åtgärdats. men upp till 12-15 generationer är inte ovanligt.

Att några av dessa maskinerna från Zanussi irl fungerar är inget konstigt då normalfördelningskurvan gäller.

Historiskt sett har det varit annorlunda då en plattform därifrån i stort sätt aldrig fungerade i Sverige
trotts en tjock pärm med ombyggnadsbeskrivningar och tekniska bulletiner gick det inte att få dessa att fungera. större delen av dessa skrotades under garantitiden och resten därefter MEN det finns några kvar som går som tåget.
Så visst kan man ha tur, för det är inget annat, att maskinen lever efter garantitidens slut.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köksfläkten, kolla ljudnivån! Det skiljer rätt mycket mellan modeller så välj en som är tyst.

Annars vill jag slå ett slag för att skippa inbyggnadsmodell av kyl/frys då dom blir mindre inuti. Om det är aktuellt då

Kommer köra fristående kyl/frys just för att få bättre volym.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Väljer man en disk som skall passa ikeas kök är det IKEAs varianter diskad eller proffsig som gäller.
TS maskin är nu efter knappt 2års produktion uppe i 5é generationen och ev har de flesta "barnsjukdomarna " åtgärdats. men upp till 12-15 generationer är inte ovanligt.

Att några av dessa maskinerna från Zanussi irl fungerar är inget konstigt då normalfördelningskurvan gäller.

Historiskt sett har det varit annorlunda då en plattform därifrån i stort sätt aldrig fungerade i Sverige
trotts en tjock pärm med ombyggnadsbeskrivningar och tekniska bulletiner gick det inte att få dessa att fungera. större delen av dessa skrotades under garantitiden och resten därefter MEN det finns några kvar som går som tåget.
Så visst kan man ha tur, för det är inget annat, att maskinen lever efter garantitidens slut.
ah ok så IKEAs diskmaskiner är bra nuförtiden?
 

Bästa svaret

A
D Derbyboy skrev:
ah ok så IKEAs diskmaskiner är bra nuförtiden?
dessa är siemens-maskiner med 5-års garanti så ja idag är det ett riktigt vettigt val.
 
Ovärderlig hjälp! Jag lyfter på hatten.

För några år sedan var det väl whirpool och elx och då vet jag att många klagade
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.