Lämna gärna lite synpunkter. Finns en del som jag inte är nöjd med. Så får se om andra kanske tycker samma :)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
  • 3.jpg
  • 4.jpg
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Watchmen skrev:
Lämna gärna lite synpunkter. Finns en del som jag inte är nöjd med. Så får se om andra kanske tycker samma :)
Jag är inte heller nöjd med dom, som står omkull.
 
Tråden borde flyttas till "Planlösningar".
Några saker jag "anmärker på" när jag ser planlösningen... Gillar inte att walk in-garderoben blir en walk thru. Det är lätt hänt att en garderob inte blir så vacker då man ofta har för mycket kläder och alla är inte vackra klänningar och kostymer. Toaletten vid entrén har dusch men uppfyller inte handikappskrav, ser därför denna toalett som en gästtoalett och då behövs ingen dusch. Eftersom den toaletten ändå saknar fönster kan du skippa duschen och få en garderob i hallen i stället. Hallen vid sovrummen känns smal. På ovanvången hade det varit bra med utgång till takterrassen från båda delarna av vardagsrummet och så tycker jag att det bör vara en kammin någon stans men det kanske inte ni vill ha.
Ett hus helt utan takutsprång och den där kantiga lådformen och takterass för mina tankar till Grekland. Fasaden blir känslig utan takutsprång.
Totalt sett tycker jag det är en mycket spännande planlösning och ett häftigt hus. Tror inte man tröttnar på huset. Vad är budgeten för huset? 4-5 milj. + tomt?
 
En sak till, på ovanvåningen, varför inte göra en liten takterass av den lilla biten tak längst nere till höger?
 
Watchmen skrev:
Lämna gärna lite synpunkter. Finns en del som jag inte är nöjd med. Så får se om andra kanske tycker samma :)
Spännande design, framförallt utsidan. håller med fn76 om detaljerna i planlösningen. Vilken breddgrad skal huset ligga på? Antar att det ligger i varmare trakter. Avsaknad av takutsprång erfordrar ordentliga markiser eller motsvarande. Inbuktningen är antagligen inspirerad av tomten eller dess placering, men stjäl mycket yta från huset.
 
Jag skulle vilja gå ett steg längre än fn76, hallen vid sovrummen känns onödig. Vad är vitsen med en korridor fram till ett fönster? Låt sovrummet få den platsen istället så den meterlånga korridor som blir kvar slutar med en dörr.

Dusch på lilltoan skulle jag inte pruta bort, möjligen för att placera den i tvättstugan. Är själv lite sugen på att renovera mitt badrum men har inte riktigt löst gåtan var jag ska uträtta mina behov under tiden. Min lägenhet har bara en toa o dusch. Renovera känns långsökt när man bygger nytt men förr eller senare blir det dags. Även om duschen är lättare att lösa tillfälligt än toan.
Och walk-thru gaderoben borde vara enkel att lösa med att gå in till det sovrummet längs ytterväggen och ha ingången till gaderoben som idag fast bara från sovrummet.

Sen ska du inte lyssna för mycket på mitt tyckande, jag gillar inte huset alls så jag har förmodligen inte fattat grejen. Tur att vi är olika. ;)
 
Första jag tänkte på var entren till sovrummet. Det känns inget kul att gå igenom garderoben. Kan man inte helt enkelt flytta entren så långt höger som det går?
 
En klädkammare som bara har plats för kläder på ena sidan rymmer i praktiken faktiskt inte mycket mer än en lika lång garderobvägg. Den ena halvan av det på ritningen stora rummet blir ju till en korridor som inte går att utnyttja (om man ska kunna komma fram till sina kläder vill säga!).
 
fn76 skrev:
Tråden borde flyttas till "Planlösningar".
Några saker jag "anmärker på" när jag ser planlösningen... Gillar inte att walk in-garderoben blir en walk thru. Det är lätt hänt att en garderob inte blir så vacker då man ofta har för mycket kläder och alla är inte vackra klänningar och kostymer. Toaletten vid entrén har dusch men uppfyller inte handikappskrav, ser därför denna toalett som en gästtoalett och då behövs ingen dusch. Eftersom den toaletten ändå saknar fönster kan du skippa duschen och få en garderob i hallen i stället. Hallen vid sovrummen känns smal. På ovanvången hade det varit bra med utgång till takterrassen från båda delarna av vardagsrummet och så tycker jag att det bör vara en kammin någon stans men det kanske inte ni vill ha.
Ett hus helt utan takutsprång och den där kantiga lådformen och takterass för mina tankar till Grekland. Fasaden blir känslig utan takutsprång.
Totalt sett tycker jag det är en mycket spännande planlösning och ett häftigt hus. Tror inte man tröttnar på huset. Vad är budgeten för huset? 4-5 milj. + tomt?

Walk in tyckte jag med var lite fel placerad och för smal.
Båda badrummen är för små för min del och det stora bradrummey är fel placerat. Vill ha fönstret ut mot sjön
Hallen skulle fungera som en ljuskorridor enligt arkiteten :)
Jo det är tänkt att kunna använda taket som terass
Budget runt 2,5milj med allt är det räknat snabbt på


stenene skrev:
Spännande design, framförallt utsidan. håller med fn76 om detaljerna i planlösningen. Vilken breddgrad skal huset ligga på? Antar att det ligger i varmare trakter. Avsaknad av takutsprång erfordrar ordentliga markiser eller motsvarande. Inbuktningen är antagligen inspirerad av tomten eller dess placering, men stjäl mycket yta från huset.

Södra småland vid en sjö :)
Inbuktning är där för att få mycket ljus in i huset

Själv tycker ja sovrummen är lite väl små runt 11-12kvm för de små runt 15kvm för det stora sovrummet
Likså tvättstugen ska bli större
Eller är de lagom? :)

Mvh Alex
 
Det är numera inte vanligt med platta tak på våra breddgrader. Hur löser du takkonstruktionen, det blir kanske svårt att få det så snyggt som skissen antyder, eller..
 
taket blir HD/F sen ovan på det har ja inte kollat upp allt än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.