Hej

Jag håller på att fixa till tvättstugan i källaren.
Gjutgärnsbrunnen var kass så jag passar på att byta hela rasket.
Innan jag går vidare och lyfter ur befintliga rör tänkte jag se om jag kan få lite synpunkter på hur jag har gjort. Ser det riktigt ut? Ska jag göra på något annat sätt? Vet att dimensionen på ena y-kopplingen vid brunnen ska vara 75.

Tacksam för feedback.
 
  • Renovering av tvättstugans avloppssystem med nya rör och kopplingar i en grovgrävd källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tvättstugans avloppssystem i källare med nya gråa PVC-rör och Y-kopplingar synliga bredvid en schaktad betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av tvättstugans avlopp: nya PVC-rör, Y-kopplingar och en gråbrun gjuten golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Varifrån och vart går alla rör som inte är anslutna till en golvbrunn?
Två golvbrunnar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varifrån och vart går alla rör som inte är anslutna till en golvbrunn?
Två golvbrunnar?
Det ska till ett nytt rör upp till ny placering av vask i kök. Sen ena golvbrunnen ska vara till badkar och andra till tvättmaskin och vask.
 
Lite frågande till denna koppling, när du går från 75-110-75 (antar jag?).
PVC-rörinstallation i betonggolv med övergångar märkta, möjlig fråga kring rördimensioner 75-110-75.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara en killgissning, men kan inte detta skapa problem? Finns inte den kopplingen så det blir 75 hela vägen?
Vad jag hört ska man aldrig gå från en större dimension till en mindre, risk att massa skit samlas där väl?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Lite frågande till denna koppling, när du går från 75-110-75 (antar jag?).
[bild]

Bara en killgissning, men kan inte detta skapa problem? Finns inte den kopplingen så det blir 75 hela vägen?
Vad jag hört ska man aldrig gå från en större dimension till en mindre, risk att massa skit samlas där väl?
Du har helt rätt. Jag hade ingen 75 så har bara lagt ut det med det jag hade. Blir att inhandla en 75a där.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om ingen toalett är inblandad behöver du nog inte någon större dimension än 75.
Men den rördragning du visar ser vettig ut med Y-rör och mjuka böjar.

En radda tips finns här: [länk]
Tack för tipset, ska kika på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.