Hej,
Vi skall byta ut vårt kök  :), idag alldeles för mycket 80-tal för att vi skall trivas. Vi vill gärna ha synpunkter på planlösningen. Skåpen kommer gå ända upp i taket, vilket ritningen inte visar. Tyvärr är vi väldigt låsta av ventilationstrummor och bärande väggar/bjälkar. Men det är ändå kul att få synpunkter.

Mvh A&A
 
Med de förutsättningar ni har tycker jag att det ser jättebra ut! Skulle nog inte ändra på något.
 
Hej!

Jag tycker också att det ser snyggt ut, men skulle fundera på följande:

Varför håller ni inte stilen med antal lådor på den smala delen?
Jag skulle göra 3 lådor på den med för att få det enhetligare.

Det där lilla smala skåpet ovanför den smala bänken, vad är det bra för?
Jag slår alltid huvudet i överskåpen när jag jobbar i mitt nuvarande kök. Därför tycker jag att det är viktigt med en arbetsyta utan överskåp. Det skulle ni kunna få där om ni tar bort det skåpet.

Är det fläktkanaler överallt i lådorna ovanför köksskåpen?
Om inte, så sätt dit luckor så att ni kan stoppa in saker där också.
Och så skulle jag gör skåp upp till taket ovanför kylen och den lilla bänken också.

:) pinebar

 
Det ser ok ut, men behöver ni alla överskåp? Det blir luftigare och mindre korridorlikt om ni undviker överskåp på någon ledd, t ex på sidan där spishällen är. Och så med en snygg fläkt över istället.

Hel kyl och frys hade jag valt istället för den lilla bänksnutten brevid kylen. Och jag undrar också vad det är för skåp och mellanrum över bänksnutten...? Om bänksnutten skall vara kvar så hade det varit snyggt med någon öppen hylla över, för kokböcker eller så...

/Mia
 
Tack för synpunkterna!
Jag skickar med bilder på vårt nuvarande kök, så kanske det är lättare att se. Skåpen vill vi gärna ha ända upp i taket, då vi inte gillar mellanrummet som bara samlar saker och damm. Istället för ett högskåp jämte kyl/frys valde vi lösningen med bänk och två skåp ovanför varandra, men vi kanske skall fundera vidare på det. En synlig fläkt har vi också funderat på, samtidigt som vi gillar att dölja det mesta.
Minus med köket idag är förvaring och bänkyta för matlagning (stort intresse). Mer bänkyta är dock svårt att få till, vi vill ju fortfarande ha plats för vår kaffemaskin och köksmaskin

A&A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.