Hej! :D

I kommunen där vi har sommarstuga genomförs f.n. inventering av avloppsanläggningar och vi måste anlägga nytt som i stort sett alla andra fastigheter. Något jag tycker är bra, finns dock roligare saker att lägga pengarna på..

Vi har anlitat ett liten entreprenör (som tidigare hjälpt oss för bygge av altan och lite annat arbete där vi i helheten varit nöjda) som håller till på vår lilla ö, för att titta på förutsättningarna på vår fastighet och komma med ett prisförslag för att anlägga ett avlopp.
Ön är nära "stan" men utan vägförbindelse vilket försvårar transporter avsevärt.
Det går inte att köra upp en grävmaskin till tomten, utan kommer krävas helikopterlyft alt. handgrävning.

Att tillägga är väl att gå på en lokal förmåga är den absolut enklaste vägen för oss, att jaga företag för att anlägga ett avlopp ute på en liten ö är inget som många företag är intresserade och kommer säkert ta sin tid.. Hursomhelst, nu har vi fått en prisuppskattning för vad ett BDT avlopp skulle kosta att anlägga. Avloppet är beräknat på två vuxna + barn, BDT, dvs. ej toalett.

Prisuppskattningen ligger på 130 000kr efter rot .
Då ingår förarbetet, ritningar osv. I stort sett hela processen med kommunen exkl. kommunens avgifter.
Servicefordon, leverans och transportavgifter. (det behövs helikopterlyft av material samt ev. av grävmaskin)
Två st biobox anläggningar. (pga tomten kommer det inte gå att leda avloppet från våra två hus till samma anläggning)

För er som anlagt alt. är i samma tankar som oss, låter detta som en rimlig prisuppskattning förutsatt de förutsättningarna jag nämnt ovan? Även om jag har stort förtroende för entreprenören som också är en god granne så känns det dumt att inte stämma av priset med folk som vet mer än jag..
 
S
Intressant, och relevant även för oss. Låter rätt rimligt ändå. Men så är jag själv kanske lite väl van med dessa skärgårdspriser när man saknar vägförbindelse. Hade helikopter-offert för fem år sedan på ca 30 000 + moms för 8 lyft à 4 sjömil. Rätt stor del var tydligen etableringskostnad.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Ok. Ja det låter ju bra! Man har ju noll koll på detta och att hålla på och skicka papper fram o tillbaka till kommunen är det sista jag vill göra. Kan man anlägga sådana här avlopp på vintern ( förutsatt att man har grävmaskin ), bör väl inte va något större problem?
 
wildeside
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Ok. Ja det låter ju bra! Man har ju noll koll på detta och att hålla på och skicka papper fram o tillbaka till kommunen är det sista jag vill göra. Kan man anlägga sådana här avlopp på vintern ( förutsatt att man har grävmaskin ), bör väl inte va något större problem?
Inga problem så länge det inte är tjäle i backen
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
nikasp
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Ok. Ja det låter ju bra! Man har ju noll koll på detta och att hålla på och skicka papper fram o tillbaka till kommunen är det sista jag vill göra. Kan man anlägga sådana här avlopp på vintern ( förutsatt att man har grävmaskin ), bör väl inte va något större problem?
Förmodar att ingen tjäle gäller. Det var två rutinerade gubbar som jobbat många år som grävde ner hos oss. Jag hjälpte där jag kunde under fem dagar i stekande sol. Minns särskilt att de var oroliga för regn och att tanken skulle riskera att flyta upp/röra på sig. De hade en egen patentare för att undvika det i framtiden också, vi la flera varv markduk som långa remsor över tankarna och sedan fyllde han med grus så den ska hållas ned även om marken blir vattensjuk.


Grop med installerad avloppstank, grävmaskin i bakgrunden, skyddstäckta rör, byggarbetsplats, grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Dom "biobox" jag tittade på kostade mellan 10-30k samt att dom gick att ställa under huset.

Dock så godkände inte min kommun biobox lösningen utan jag fick ta en annan mycket dyrare :(

BioBox för mig är denna
[länk]
G Greger_08 skrev:
Dom "biobox" jag tittade på kostade mellan 10-30k samt att dom gick att ställa under huset.

Dock så godkände inte min kommun biobox lösningen utan jag fick ta en annan mycket dyrare :(

BioBox för mig är denna
[länk]
Tror det är nåt i den där stilen. Men sen ska det väl va nån form av infiltration efter kanske? Det ingår isf 2m3 grus i prisuppskattningen iag. Jag tror att kommunen har rätt stor förståelse för hur svårt det är att anlägga en avancerad markbäddslösning på dessa öar. Då är det kanske bättre med en sämre variant än ingenting alls. Vet att andra på ön fått igenom biobox lösningar
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Tror det är nåt i den där stilen. Men sen ska det väl va nån form av infiltration efter kanske? Det ingår isf 2m3 grus i prisuppskattningen iag. Jag tror att kommunen har rätt stor förståelse för hur svårt det är att anlägga en avancerad markbäddslösning på dessa öar. Då är det kanske bättre med en sämre variant än ingenting alls. Vet att andra på ön fått igenom biobox lösningar
Ja det är bättre än inget men jag tycker det låter dyrt ;).

Ta det största paketet som har 2 "vanliga" infiltrationer moduler för att klara mer då hamnar du på 60k totalt i matrial.

Att gräva ner 4 moduler gör man med en spade.
 
  • Gilla
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.