K
Efter att ha suttit och tittat på andras planlösningar en stund så skulle jag vilja ha lite synpunkter på vår egen.

Allt är relativt genomarbetat och vi har löst de flesta rent tekniska problemen så som att trappen inte få komma för snabbt upp mot sned taket, trappen kommer över huvudhöjd i entrén och att alla mått stämmer med kommunens krav på tillgänglighet.

Vi har fin utsikt mot sydväst och har därför samlat kök och vardagsrum åt detta håll. Takhöjd 2,8.

20150501103621-2.68.77.213.png

Eventuellt kommer vi sätta pardörrar i hålen i hjärtväggen. För att på så sätt ytterligare skärma av den privata delen och skapa ett vindfång i entrén.

Bottenplan är 102 m2 med en bruttoyta på 125 m2
 
Några synpunkter på sånt som jag skulle gjort annorlunda, flera av dom rent subjektiva.

Fönster åt nordväst i vardagsrum skulle ge en öppnare känsla.

Gillar inte lösningen med en öppen tvättstuga ala 70 tal svårt att hålla snyggt och alstrar mycket damm och även ljud till resten av huset.

Gillar heller inte lösningen teknik i badrummet svårt att både få och hålla snyggt.

Offra lite yta och skapa ett separat tvätt/teknikrum praktiskt och bra.
 
Jag har liknande kök som ert och DM bredvid K/F, mycket enklare att lägga upp saker i väggskåpen därifrån, enl planlösningen kan ni bara stå till höger om DM vid urplockning. Har ni diskuterat kökslösning med köksleverantör ännu?
 
Hemmakatten
Håller med om att det behövs fler fönster i vardagsrummet åt nordväst. Som det är nu kommer soffhörnan att kännas mörk.

Är man högerhänt står man automatiskt till vänster om diskmaskinen när man plockar i och ur. Det kan man inte här. Flytta plats på diskho och diskmaskin s¨blir det bättre. Fönstret kan också flyttas om ni absolut vill ha det vid diskhon.

Tycker att det är ganska lite fönster i huset. Är fönstren inte lite väl små i sovrum och arbetsrum?

Tvättmaskiner låter väldigt mycket. Skulle också hellre ha en tvättstuga. Vi har en tvättstuga, en mycket liten sådan men dock en tvättstuga. Glad varenda gång jag går ut och stänger dörren för oljudet. Och har man barn blir det ju tvätt varenda dag.

Lite synd att det inte får plats, eller blir mycket trångt, med en dubbelsäng i sovrummet år sydost.

Plus för att trappan inte ligger precis vid entrén.
 
K
Tack för synpunkterna. Fönstren kompenserar sin lilla bredd i höjd. De lägsta fönstren är 150 höga..

Vi har funderat på att dra avlopp till kontoret för att i nödfall kunna förlägga tvättstugan dit.

Sovrummet i sydöst är 260 brett så skulle man vilja skulle man få in en 160 dubbelsäng.
Sängarna på bilden är 90x210 enligt kommunens mall.

Både tvättstugan och tekniken i badrummet borde kunna döljas med snygga skjutdörrar.. finns det inte ljudabsorberande sådana?

Ang. diskmaskinen så har vi haft den så i ett tidigare boende och tyckte att det var bättre än på andra hållet vilket vi har nu. Märkligt då vi är högerhänta men kanske beror det på att det blev och blir närmare skåpen...
 
Hej Kallebo,
det är spännande att följa ert husritande, speciellt då vi är i samma fas själva! Gillar den öppna planlösningen på vardagsrum och kök (vi har försökt skissa på ett liknande upplägg men ännu inte hittat en bra lösning). Dock tycker jag som de andra att ni borde försöka få till ett rum till klädvård/teknik. Tror verkligen inte att ni kommer ångra er!

Sedan har jag en helt annan fråga! Vilket program ritar ni i? Gillar hur snyggt och prydligt det ser ut! Själva sitter vi och ritar allt i Illustrator, men det känns inte som att det blir lika "korrekt" :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.