SkruvadVision
Hej!

Här är vår planlösning efter en massa ändringar, nu tror vi att vi är i hamn.
Tar gärna emot era tankar och funderingar kring saker ni hade ändrat?

1-planshus, 159 kvm boarea. Högt i tak i hall och vardagsrum.

Tack!

Planlösning för 1-planshus med 159 kvm boarea inklusive vardagsrum, sovrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte utåtsvängande dörr mellan klk och hall?
Dörren mellan 04 bad och 05 sovrum är inte bra. Vända så att den öppnas åt andra hållet?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SkruvadVision
K Kane skrev:
Varför inte utåtsvängande dörr mellan klk och hall?
Dörren mellan 04 bad och 05 sovrum är inte bra. Vända så att den öppnas åt andra hållet?
Ändrar så att dörren mellan klädkammare och hall öppnas utåt. Tack!

Dörren mellan sovrum och badrum öppnas åt fel håll beroende på vilken sida av sängen man går upp ifrån. Som dörren är orienterad nu öppnas den åt rätt håll från punkt 1 och 2 enligt bilden nedan. Om jag vänder den blir den bara rätt från punkt 3 istället. Är det något jag missar när jag tänker så?

Har även funderat på skjutdörr in till toaletten för att spara lite plats och slippa problemet med orienteringen av dörren, men vi funderar på att installera toalettens cisternen bakom väggen vilket krockar med skjutdörr.

Planritning av en lägenhet som visar sovrum, badrum och rörelsebanor för att öppna en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dörren i klädkammaren i hallen hade jag ändrat så den öppnas utåt.

Stora badrummet ser väldigt trångt ut och där är inklämt väldigt mkt funktioner, jag hade fundrat på om något gick att klara sig utan, som det är nu ser det knapps ut som om man kommer förbi toaletten för att nå duschen.

Stora sovrummet ser trångt ut, framförallt badrumsdörren som öppnas rakt upp i sängen, så om det finns någon dm att ta från stora badrummet för att få rymliga sovrum hade jag gjort det (men funkar inte så som badrummet är planerat idag).

Sen tillhör jag den typen av människor som inte fattar varför familjebadrummet ska ha ingång från ett föräldrasovrum jag hade hellre haft badkar i det badrum som ska användas av barnen (förmodar där kan vara tänkt barn med tanke på sovrummen) och bara dusch i föräldrabadrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skjutdörrar släpper också igenom mer ljud, kanske inte så trevligt att lyssna på badrumsljud från ett sovrum.

SkruvadVision TedR skrev:
Ändrar så att dörren mellan klädkammare och hall öppnas utåt. Tack!

Dörren mellan sovrum och badrum öppnas åt fel håll beroende på vilken sida av sängen man går upp ifrån. Som dörren är orienterad nu öppnas den åt rätt håll från punkt 1 och 2 enligt bilden nedan. Om jag vänder den blir den bara rätt från punkt 3 istället. Är det något jag missar när jag tänker så?

Har även funderat på skjutdörr in till toaletten för att spara lite plats och slippa problemet med orienteringen av dörren, men vi funderar på att installera toalettens cisternen bakom väggen vilket krockar med skjutdörr.

[bild]
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Typ såhär hade jag tänkt. Badrumsmässigt handlar det ju om personliga preferenser, men som jag ser det hade utformningen även blivit bättre för flödet i stora sovrummet. Ritning av lägenhetsplan med markerat förslag på omstrukturering av badrum för bättre flöde i angränsande sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
SkruvadVision
L lillanutten skrev:
Typ såhär hade jag tänkt. Badrumsmässigt handlar det ju om personliga preferenser, men som jag ser det hade utformningen även blivit bättre för flödet i stora sovrummet.[bild]
Många bra tankar, tack för det!
Funderar på att göra hela huset något längre för att kunna bredda det stora badrummet, som du säger är jag rädd för att det blir något trångt när man går bredvid badkaret så som det är nu.

Funderar även på att göra köksön något större för att få in skåp på baksidan av köksön för extra förvaring i köket, men får inte riktigt till det (vill gärna behålla fri sikt från ytterdörr igenom huset).
 
Vi har en köksö som är 1,20 bred. Då är där 60 skåp på ena sidan, och typ 35 djupa skåp (finns som är lika djupa som väggskåp) på ena sidan utan handtag så man inte slår i knäna. Det tycker jag funkar bra och borde rimligen få plats utan att störa sikten till fönstret som ändå ligger lite till höger?

SkruvadVision TedR skrev:
Många bra tankar, tack för det!
Funderar på att göra hela huset något längre för att kunna bredda det stora badrummet, som du säger är jag rädd för att det blir något trångt när man går bredvid badkaret så som det är nu.

Funderar även på att göra köksön något större för att få in skåp på baksidan av köksön för extra förvaring i köket, men får inte riktigt till det (vill gärna behålla fri sikt från ytterdörr igenom huset).
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
BirgitS
SkruvadVision TedR skrev:
Funderar även på att göra köksön något större för att få in skåp på baksidan av köksön för extra förvaring i köket, men får inte riktigt till det (vill gärna behålla fri sikt från ytterdörr igenom huset).
Flytta köksfönstret så att det är mitt i passagen mellan väggskåpen och köksön,. och då kan väggenbiten också flyttas åt vänster så kan det bli en kökshalvö i stället samtidigt som det blir fönster mer rakt framför ytterdörren.

Sen funderar jag på dessa klädkammare där det nu är inritat typ 30 cm djupa hyllor, vilket ju inte är vad man har en massa av i klädkammare normalt utan där vill man ju ha en hel del hängande kläder som tar 60 cm djup. Ritar man in det i stället så blir det väldigt trångt att röra sig i klädkamrarna och särskilt i föräldrarnas blir det ett bekymmer när båda har bråttom att bli klara på morgnarna.

Det kombinerade arbets- och gästrummet känns inte genomtänkt när sängen är så mycket i vägen varenda gång man ska gå in där.

Tvätt och teknik har ju väldigt mycket oanvänd golvyta. Det brukar vara mer praktiskt att ha tvätthon i anslutning till TM och TT så att man kan flytta blötlagda kläder till TM utan att behöva bära dem över hela golvet.

Fönster i duschen innebär en ökad risk för fuktskador. Det finns även branschregler kring det som man måste ta hänsyn till.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
SkruvadVision
BirgitS BirgitS skrev:
Flytta köksfönstret så att det är mitt i passagen mellan väggskåpen och köksön,. och då kan väggenbiten också flyttas åt vänster så kan det bli en kökshalvö i stället samtidigt som det blir fönster mer rakt framför ytterdörren.

Sen funderar jag på dessa klädkammare där det nu är inritat typ 30 cm djupa hyllor, vilket ju inte är vad man har en massa av i klädkammare normalt utan där vill man ju ha en hel del hängande kläder som tar 60 cm djup. Ritar man in det i stället så blir det väldigt trångt att röra sig i klädkamrarna och särskilt i föräldrarnas blir det ett bekymmer när båda har bråttom att bli klara på morgnarna.

Det kombinerade arbets- och gästrummet känns inte genomtänkt när sängen är så mycket i vägen varenda gång man ska gå in där.

Tvätt och teknik har ju väldigt mycket oanvänd golvyta. Det brukar vara mer praktiskt att ha tvätthon i anslutning till TM och TT så att man kan flytta blötlagda kläder till TM utan att behöva bära dem över hela golvet.

Fönster i duschen innebär en ökad risk för fuktskador. Det finns även branschregler kring det som man måste ta hänsyn till.
Många bra saker jag inte tänkt på, det får bli en halvö istället för köksö samt bättre placering av fönster på ytterväggen. Klk görs bredare med plats för 60 garderober/klädhängare. Fönster vid dusch flyttas ifrån duschen något och badrummet görs lite bredare.

Resten kommer vi fundera vidare på. Stort tack för feedback!
 
Spontant tycker jag själv om mär man kan mysa i soffan framför brasan. Känns som eldstaden borde flyttas lite mer till höger kanske? Iaf mellan bord och soffor och inte bakom stolarna :)
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Jag skulle nog ha hängt dörren till badrummet åt andra hållet, i stora sovrummet. Nu blir man ju instäng på ena sidan av sängen om dörren är öppen.

Edit: ser nu att det redan föreslagits
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha köket mer avskilt från sällskapsutrymmen. Gillar inte planlösningar som alltid är öppna. Gärna vid behov.
 
  • Gilla
SkruvadVision
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.