Så var det äntligen dags för det första inlägget på Byggahus! Har spenderat åtskilliga timmar och sökt information på detta forum, men nu börjar det äntligen närma sig byggstart!

De ursprungliga planerna på att göra allt själv och bygga väggblock hemma i ladan har, i takt med att fritiden minskat, landat i att det blir ett stomrest hus från Myresjöhus.

Har ritat huset helt själv från grunden. Bygglovet är inlämnat, återstår att göra den slutliga beställningen av huset! Nu börjar jag dock få kalla fötter... vad kan jag göra bättre/annorlunda? sista chansen att göra ändringar...

Visa bilaga Husskiss.pdf

Vad säger ni, finns det något jag borde ändra på medans jag har chansen?
Är tacksam för all synpunkter, men undvik gärna förslag som helt omkullkastar vår planlösning :p

/Robert
 
Hmm, är ingen arkitekt men hade nog tagit mig en funderare på kök/vardagsrum. Ni kanske har en tanke med det men såhär tänker jag:
Jag hade inte velat gå genom vardagsrummet för att sätta mig ute och äta i solen, uteplatsen vid matplatsen ligger i skugga och kvällarna är inte så varma i Sverige.
Sedan känns arbetsrummet/gästrummet intvingat i hörnet i vardagsrummet.
Fönster och dörr från sovrummet går ut mot nordost, jag hade nog velat även där ha in mer sol.


/Torpalainen
 
2 små saker som jag funderar på.

1) Tvättstugan. Nu så är ingången till klädsammaren precis bredvid ytterdörren. I alla fall vi använder framförallt ingången till tvättstugan när vi är rejält skitiga och inte vill smutsa ner allt i hallen. Det kan vara bra att tänka att det ska finnas plats att låta den yttre halvan av tvättstugan vara skitig. Och den skiten vill man ju inte dra med sig in i klädkammaren så flytta dörren så att man kan komma in i klädkammaren direkt när man går in i tvättstugan genom den andra dörren (innerdörren).

Dörrar i tvättstugor öppnas alltid inåt vilket gör att det blir mindre plats där. Vi har vår dörr så den öppnas utåt vilket är fantastiskt skönt. Då kan man verkligen använda hela tvättstugan och riskerar inte att få dörren slängd i ryggen när man står och viker tvätt.

2) Köksön. Fundera igenom om ni verkligen vill sitta 4 på rad och stirra in i köket eller om det kanske är trevligare att sitta 2 på varje sida så man sitter mittemot varandra. Kan vara väldigt trevligt att kunna sätta sig ner när det är lite väntetid i matlagningen och då vara vänd mot den öppna ytan och få utsikt till baksidan också. Så fundera igenom hela användningen av köksön ordentligt.
 
Toaletten och handfatet borde byta plats i stora badrummet. Annars tycker jag du kan vara nöjd.
 
Kommer dörren till lilla toan krocka med öppna spisen?

Tycker kapprums väggen mellan toan är lite mysko. de går inte i samma plan? varför är de förskjutna?

Varför måste du ha avdelad klädkammare mellan barnrummen? Extra vägg? Kan de inte dela hela utrymmet?
 
Noseone skrev:
Kommer dörren till lilla toan krocka med öppna spisen?

Tycker kapprums väggen mellan toan är lite mysko. de går inte i samma plan? varför är de förskjutna?

Varför måste du ha avdelad klädkammare mellan barnrummen? Extra vägg? Kan de inte dela hela utrymmet?
Extra vägg där innebär att de får mer vägg att förvara saker mot (klädhängare, hyllor, eller vad man nu kan tänkas ha mot en KLK-vägg).

Jag har svårt att komma på någon bra anledning till att Elsa 12 år ska dela med Hugo 7 år, så jag tycker att TS har tänkt rätt med klädkamrarna. (påhittade avkommor för exemplets skull)
 
alla är olika och har sitt sätt att se på planlösningar. Mina egna tankar skulle vara;

-att wc:n är för nära köket (även om inte wc stolen syns direkt så känns den farligt nära).
-att entren är för nära kök/samvaro, om det knackar på en försäljare/okänd som står i hallen så är de i princip inne i hela huset? Kan lösas dock med luftsluss, dvs tillbyggnad i form av en förhall.
- det känns väldigt tight och ha soffa och köksbord så nära, känns som att ni försöker klämma in allt för mycket i för liten yta. Om arbets-gästrum behövs så kanske det är så men om ni tvekar om behovet skulle jag stryka den eftersom man skulle kunna få en helt annan öppen lösning, vrida köket 90 grader, se länk till trivselhus.Ev går det att göra ett litet arb/gästrum intill köket också..http://www.trivselhus.se/husskisser/b0016/#filter=.type_15plan&sortBy=
-den övriga delen känns bra
 
Tack för alla synpunkter!

Här kommer lite ytterligare info för att ni ska förstå hur vi tänkt, här är "kravspecen" som vi utgick ifrån.
Allmän beskrivning av tomt och hus

  • Enplanshus, ca 165-200m²
  • Vinkelhus alt. H-hus
  • Sadeltak alt. nyfunkis med pulpettak/förskjutna pulpettak
  • Modernare fönsterplacering (nyfunkisinspirerat)
  • Liggande panel i falu svart, svarta foder/knutar/vindbrädor, "rött" taktegel, galvade hängrännor/stuprör och ev. fönsterbleck?
  • Jordvärme + FTX? (kombinerad uppvärmning hus och garage) , täljstenskamin
  • Separat umgängesdel med kök/vardagsrum/matsal som nyttjar utsikt, ryggåstak/ pulpettak, skjut- eller vikpartier för att öppna upp mot altan
  • Altan som går runt umgängesdelen med möjlighet att ta sig ut från huset åt flera håll
  • Inglasad altan med kvällssol och utnyttjar utsikt, >13m²
  • Gärna en ytterligare del av altanen under tak (ej inglasad)
  • Barndel; två barnrum, vardagsrum, badrum med wc, duschhörna samt badkar
  • Vuxendel; "Master bedroom" med stor klädkammare ("Walk-in closet"), om möjligt separerad från barndel, i anslutning till badrum
  • Minst två badrum (ett med dusch och ett med dusch och badkar), ev. två badrum och mindre wc i entré beroende på placering av "master bedroom", ev. dörr ut från ett badrum
  • Arbetsrum/gästrum, kan ev. vara "datorhörna" i lämplig passage och separat gästrum
  • Stort garage med dubbelcarport, verkstadsdel om minst 6x6m, ramverkstakstolar för att kunna nyttja vinden till förvaring ev. förhöjt väggliv med möjlighet att inreda vinden
  • Fristående förråd för cyklar/skoter/4-hjuling etc. + vedbod
Kök/Vardagsrum/Matsal

  • Stora fönsterpartier för att utnyttja utsikten
  • Skjut/-vikparti mot altan
  • Utgång till inglasat uterum
  • Ryggåstak alt. lutande innertak (pulpettak)
  • Täljstenskamin
  • Visuell kontakt mellan kök, matplats och soffa
  • I anslutning till BAD1
  • Om möjligt fönster mot entré för att kunna se vem som kommer
Köksdel


  • [*=1]Skafferi som går att gå in i
    [*=1]"Teknikvägg" (högskåp med inbyggnadsugn, mikro, kyl och frys)
    [*=1]Rejäl köksö 1200mm bred, gärna >3m lång, plats för barstolar motsatt arbetssidan
    [*=1]Induktionshäll och mindre urslagasho i köksö
    [*=1]Diskbänk minst 1800mm med rostfri bänkskiva (om möjligt placerad dold från matplats)
Vardagsrumsdel


  • [*=1]Om möjligt inget direkt solljus mot tv
    [*=1]Plats för minst 3,5m lång soffa
Matsalsdel


  • [*=1]Plats för bord för 10 personer, företrädesvis parallellt med köksö
Entré

  • Pardörrar
  • Entrén skall kännas ljus och rymlig
  • Rejält med plats för ytterkläder, plats för minst 1500mm hatthylla/klädhängare
  • I anslutning till umgängesdel
  • I närhet till BAD1
BAD1/WC1


  • [*=1]"Gästtoalett" som nyttjas av umgängesdelen
    [*=1]I anslutning till entré
    [*=1]Om planlösningen har 3 badrum/toaletter så är detta endast WC/"gästtoalett", annars WC + dusch
Kapprum/Garderob/förråd


  • [*=1]Om möjligt mindre förråd i nslutning till entrén för att få undan ytterkläder, alternativt stor (2-3m) garderob med skjutdörr
"Vuxendel"
"Master bedroom"


  • [*=1]I direkt anslutning till klädkammare
    [*=1]I anslutning till badrum
    [*=1]Om möjligt dörr ut till altan
    [*=1]Stort/-a fönster mot utsikt
Klädkammare

  • "Walk-in closet"/förråd
  • Ca 2,4m x 3m
  • I direkt anslutning till "master bedroom"
BAD2

  • Badrum med toalett och duschhörna
  • kan ev. vara samma som BAD3 beroende på planlösning
  • ev. dörr ut
"Barndel"
Barnrum1 & 2

  • Om möjligt identisk storlek och utformning på barnrum
  • plats för ca 3m lång inbyggd garderob med skjutdörr alt. mindre klädkammare 2-3m²
Vardagsrum2
  • Separat vardagsrum/lekrum för barnen
  • Om möjligt fönster mot utsikt
BAD3

  • Badrum med wc, duschhörna, badkar, ev. dörr ut
Arbetsrum/gästrum

  • Kan placeras i vuxendel/barndel/umgängesdel
  • Kan ev. vara "arbetshörna" i passage i vuxendel och separat gästrum, gästrummet placeras då helst i barndelen
"Teknikrum"

  • Centralt placerat i huset för att minimera kabeldragning (gärna mellan vardagsrumsdel och vardagsrum2)
  • Plats för datorer, multi-room ljud, elcentral
  • Ev. kan vvb och värmepanna placeras här
  • Kan ev. kombineras med förråd i anslutning till entré eller annat förråd.
Tvättstuga

  • Rymlig tvättstuga med plats för att hänga tvätt
  • Groventré
  • Plats att hänga ytterkläder
  • Upphöjda tvättmaskiner
  • Ev. vvb och värmepanna
  • Rostfri bänkyta med rejäl ho
  • Ordentliga arbetsytor

Torpalainen
Hmm, är ingen arkitekt men hade nog tagit mig en funderare på kök/vardagsrum. Ni kanske har en tanke med det men såhär tänker jag:
Jag hade inte velat gå genom vardagsrummet för att sätta mig ute och äta i solen, uteplatsen vid matplatsen ligger i skugga och kvällarna är inte så varma i Sverige.
Sedan känns arbetsrummet/gästrummet intvingat i hörnet i vardagsrummet.
Fönster och dörr från sovrummet går ut mot nordost, jag hade nog velat även där ha in mer sol.


/Torpalainen​
Jag upplever det inte som ett problem att behöva gå igenom vardagsrummet för att komma ut till uterummet.
Att arbetsrummet ligger där det gör har flera anledningar. Dels vill jag kunna ha kontakt med övriga familjen när jag sitter och jobbar på kvällen och de sitter och ser på tv (trevligare än att sitta ensam i en annan del av huset), och dels så vill jag ha gästrummet separerat från övriga "sovdelen".
Huset är placerat för att kunna utnyttja sjöutsikten maximalt, därav placering på fönster/dörr från sovrum (och skjutpartier i kök/vardagsrum).

Slänger in en bild så ni förstår placeringen bättre.
Satellitfoto.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudsakliga sjöutsikten är i nordostlig riktning, ut över det öppna vattnet. Nordväst (söder om "dungen" på åkern som idag består av betydligt färre träd än på bilden) = utsikt över åkrar och vatten. Österut = viss sjöutsikt, dock skymd av hus och vegetation.

byggankan
2 små saker som jag funderar på.

1) Tvättstugan. Nu så är ingången till klädsammaren precis bredvid ytterdörren. I alla fall vi använder framförallt ingången till tvättstugan när vi är rejält skitiga och inte vill smutsa ner allt i hallen. Det kan vara bra att tänka att det ska finnas plats att låta den yttre halvan av tvättstugan vara skitig. Och den skiten vill man ju inte dra med sig in i klädkammaren så flytta dörren så att man kan komma in i klädkammaren direkt när man går in i tvättstugan genom den andra dörren (innerdörren).

Dörrar i tvättstugor öppnas alltid inåt vilket gör att det blir mindre plats där. Vi har vår dörr så den öppnas utåt vilket är fantastiskt skönt. Då kan man verkligen använda hela tvättstugan och riskerar inte att få dörren slängd i ryggen när man står och viker tvätt.

2) Köksön. Fundera igenom om ni verkligen vill sitta 4 på rad och stirra in i köket eller om det kanske är trevligare att sitta 2 på varje sida så man sitter mittemot varandra. Kan vara väldigt trevligt att kunna sätta sig ner när det är lite väntetid i matlagningen och då vara vänd mot den öppna ytan och få utsikt till baksidan också. Så fundera igenom hela användningen av köksön ordentligt.​
Har också funderat på detta med att dra in smuts i tvättstugan, men tänkte då att allt för skitiga kläder får jag hänga av mig ute i garaget. Ska fundera ett varv till på detta, tackar!
Vill inte ha en dörr som öppnas utåt och täcker korridoren, med nuvarande planlösning så täcks endast värmepump med tillbehör.
Jag älskar att laga mat, så köket är mina domäner! Ska man vara i närheten får man hålla sig på rätt sida köksön :p

big mike
Toaletten och handfatet borde byta plats i stora badrummet. Annars tycker jag du kan vara nöjd.​
Japp, så skulle jag oxå vilja ha det... men då har jag inget badrum som uppfyller tillgänglighetskraven. Den vinklade väggen i lilla badrummet gör att det inte uppfyller kraven (1100mm fritt från centrum toalett till vägg).

Noseone
Kommer dörren till lilla toan krocka med öppna spisen?

Tycker kapprums väggen mellan toan är lite mysko. de går inte i samma plan? varför är de förskjutna?

Varför måste du ha avdelad klädkammare mellan barnrummen? Extra vägg? Kan de inte dela hela utrymmet?​

Japp, du kommer att kunna slå upp dörren mot kaminen... får sätta en dörrstopp i värsta fall. jag skulle vilja hänga dörren åt andra hållet, men sambon vill ha den åt detta hållet för att snabb kommma in med ungar som är kissnödiga:D Har resignerat på denna punkten, finns andra viktigare strider att fokusera på ;)

Badrumsväggen är förskjuten av flera anledningar; för att inte skorstenen ska komma upp i ränndalen + för att jag ska kunna ha en platsbyggd bokhylla längs väggen + att jag får mer utrymme i entrén.
Vad det gäller klädkammaren så tycker jag ungarna ska ha en varsin klädkammare helt enkelt...

Fabrikör Stava
alla är olika och har sitt sätt att se på planlösningar. Mina egna tankar skulle vara;

-att wc:n är för nära köket (även om inte wc stolen syns direkt så känns den farligt nära).
-att entren är för nära kök/samvaro, om det knackar på en försäljare/okänd som står i hallen så är de i princip inne i hela huset? Kan lösas dock med luftsluss, dvs tillbyggnad i form av en förhall.
- det känns väldigt tight och ha soffa och köksbord så nära, känns som att ni försöker klämma in allt för mycket i för liten yta. Om arbets-gästrum behövs så kanske det är så men om ni tvekar om behovet skulle jag stryka den eftersom man skulle kunna få en helt annan öppen lösning, vrida köket 90 grader, se länk till trivselhus.Ev går det att göra ett litet arb/gästrum intill köket också..[länk]
-den övriga delen känns bra​

WC nära entrén var ett av våra krav som vi utgick ifrån när vi började rita huset. Själv upplever jag inte att den skulle vara för nära köket i och med väggen som skärmar av mot hallen.
Tanken med huset är en social del och en privat del, så vi ser det inte som ett problem att man kommer direkt in i den sociala delen. Sen bor vi ute på obygden där det inte kommer så mycket okända och plingar på dörren.

Att vi försöker trycka in för mycket saker på för liten yta håller jag inte med om, i mina ögon är 46m[SUP]2[/SUP] en stor yta för soffa och matbord (rummet är ju 11,4m långt, är inget litet rum...)

Arbetsrummet vill jag inte vara utan, så köket hamnar där det är idag. Vi har bekanta som har en liknande planlösning med bordet parallellt med köksön, och vi tycker det är en trevlig lösning. Sen så vill jag kunna stå i köket och se ut över vattnet.

Ber om ursäkt för att det blev världens längsta inlägg
:surprised:
 
Jag har titat på din ritning och jag tycker att den verkar vettig, dock så tycker jag att man alltid skall planera så att man har de bästa uteplatserna i syd till sydvästlig riktning även om utsikten råkar ligga i nord till ostlig riktning. Att ha stora fönster mot en nordlig utsikt behöver inte vara fel (dock missar man ju effekterna med solinstrålningen) men att ha en sluten fasad (som er) mot sydväst tycker jag är lite bakvänt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Kanske jag som är mindre smart. Men han har ju en stor uteplats i syd, syd-väst?
 
rightnow skrev:
Kanske jag som är mindre smart. Men han har ju en stor uteplats i syd, syd-väst?
Helt riktigt, jag såg först det först efter att jag skrivit mitt inlägg. Men fortfarande är fasaden väldigt sluten mot SV och öppnar mot NO istället, bakvänt om du frågar mig
 
surfarn skrev:
Jag har titat på din ritning och jag tycker att den verkar vettig, dock så tycker jag att man alltid skall planera så att man har de bästa uteplatserna i syd till sydvästlig riktning även om utsikten råkar ligga i nord till ostlig riktning. Att ha stora fönster mot en nordlig utsikt behöver inte vara fel (dock missar man ju effekterna med solinstrålningen) men att ha en sluten fasad (som er) mot sydväst tycker jag är lite bakvänt.
Jag kan hålla med om att fasaden mot entrésidan är sluten, men jag vet inte riktigt hur vi skulle ha gjort det annorlunda... Planlösningen vi valt gör att det blir svårt att få in mer fönster. Vi har prioriterat sjöutsikt från kök/matsal och inglasat uterum med kvällssol och sjöutsikt när vi ritat. Vi har försökt göra det bästa av läget, och det här blev vår lösning...

Personligen tycker jag faktiskt att det är en fördel att våra stora fönsterpartier inte är mot syd eller sydost. Min bror har sjöutsikt i söderläge, men så fort solen är framme så täcker de för fönstren med lamellgardiner + att det blir väldigt varmt inne.

Tycker att vi har fått till hyfsade uteplatser ändå. Fram till kl. 10 är det morgonsol vid pergolan mot sjösidan, och från kl. 10 är det sol på altanen på entrésidan (se nedan).
kl10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från kl. 14 så är det sol längs hela kortsidan med uterummet (se nedan).
kl14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med om att uteplatserna verkar fungera bra trots allt. Lite ot men är skissen gjord i sketchup? väldigt snyggt måste jag säga. Hur har ni gjort skuggorna?
 
Ser ut som sketschup. Man kan göra skuggor i det programmet genom att skriva in gps koordinater för huset.
Sen skriver man in kalenderdag + tid så blir det skuggor. Samma sak i de flesta arkitektprogram, eller det jag har "Chief Architect". Mr_Hell, jag tror dina uteplatser blir superbra. Vi har stora fönster i söderläge idag i vårt hus. Det är 30 grader i hela undervåningen under halva sommarn. Fast vi har lamellgardiner. Så det ska vi inte ha igen.

Tur att vi på nya tomten har utsikten mot norr. Så det blir uteplats i Syd/Sydväst/Väst. Och vacker utsikt mot norr.
 
Mikael_L
Jag hittar förvånansvärt ;) lite som jag stör mig på den planlösningen och det huset.

Det finns framförallt några saker som jag inte skulle gjort lika själv, men det är mer av karaktären över vilken personlig smak man har. Jag vet inte om jag orkar skriva något om det.

Jag tycker också att ni har tänkt rätt vad det gäller husets placering och fönsterpartier. Och fönsterpartier i söder är jag också hemsk skeptisk till. Skönt om man slipper köra AC hela sommaren.

Men varför det dubbla pulpettaket på huskroppen med kök/v-rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.