image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Vi tycker att vårt vardagsrum är för litet och funderar nu på att slå ut/öppna upp väggen mellan vardagsrummet och sovrummet till höger. I dagsläget har vi matsalsbord till vänster om öppningen in till vardagsrummet. Vår plan är att ha soffgrupp och tv där sovrummet nu är och sätta igen dörren till det befintliga sovrummet. Kanske även göra öppningen in till vardagsrummet från hallen större. Dock funderar vi på om rummet blir för avlångt? Finns det några andra alternativ? Vi har mycket utrymme på övervåningen och tanken är att vi ska ha sovrummet där istället. Tacksam för synpunkter och idéer.
 
Om ni tar bort den väggen skulle jag överväga att ha kvar nuvarande sovrumsdörren så att ni får en "rundgång" och möjlighet att nå tv-rumsdelen av vardagsrummet direkt från hallen.

Jag hade också övervägt att inte ta bort väggen helt utan ta upp en stor öppning mellan vardagsrummet och framtida tv-rummet. Antingen bara en öppning utan dörr tex 1600-1800 bred eller med dubbeldörr eller till och med infällda dubbla skjutdörrar men för det sistnämnda måste ni sannolikt i princip ta bort väggen och bygga upp den igen... Att inte ta bort hela väggen men ändå öppna upp mellan rummen gör att ni inte får ett väldigt långt avlångt rum utan mer "rum-i-fil" á la sekelskifte eller tidig funkis. De olika funktionerna får då också en lite tydligare uppdelning vilket jag tror kan vara positivt. Om ni inte vill ha en dörr i det läget kan mi ju göra öppningen högre än en vanlig dörröppning för mer kontakt mellan rummen tex 2400 hög (beroende på hur högt ni har i tak).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för tips! Det lutar åt att vi behåller en del av väggen och gör en stor öppning mellan rummen. Tror som du säger att det inte känns lika avlångt då.
 
Jag håller med föregående förslag och som komplettering kan ni ju fundera på om ni vill flytta väggen mellan de två rummen som då hamnar i fil, om golven är likadana och gör att det går? Då kan ju proportionerna mellan de två rummen bli lite rimligare så inte "matrummet" blir dubbelt så stort som "vardagsrummet/TV-rummet".

- Jag skulle också ha funderat på att ta bort hallgarderoben rakt fram och göra öppningen dubbelt så stor, om den nu ser ut som på ritningen i verkligheten?

Vad använder ni ytan till höger i vardagsrummet till, eller skulle använda om ni gör så att rummen ligger i fil? Med altandörren rakt fram och en rätt kort vägg till höger om dörren/öppningen så blir det ju en relativt liten del av det rummet som kanske riskerar att bara bli "dö-yta" om ni inte redan tänkt ut hur det ska kunna möbleras och användas?
 
Tack för tipsen! I hörnet till höger när man kommer in i vardagsrummet är en kamin och just nu har vi två fåtöljer varav den ena står framför altandörren ( inte helt optimalt) och den andra vid den väggen som är till höger om altandörren. Så att flytta väggen för att göra rummen jämnstora bli svårt. Min tanke är att ha kvar som en liten läshörna till höger om altandörren men då bara med en fåtölj så att inte dörren döljs. En nackdel med att behålla en del av väggen är ju att den döljer kaminen från tv-rummet sett.

Där det är en garderob i hallen på ritningen har vi en lös hylla så att öppna upp där borde inte vara något problem.
 
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men har ni funderat något i dessa banor?

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.