Hej!

Vi håller just på att fundera ut en lämplig planlösning till vårt kök, som byggs inom kort. För någon vecka sedan hade vi en planlösning som vi var nöjda med - sen läste jag på forumet att man inte bör ha diskmaskin mellan spis och vask. Har nu ritat tre alternativ där diskmaskinen är flyttad.

Rummet är inte byggt än så det går fortfarande att flytta fönster någon meter hit eller dit etc (men inte ändra utformningen helt). Måtten är dock ungefär 4x4. Vi har landat i att bordet ska stå på den plats där det syns (framför fönstret) i alla förslag. Vi vill gärna ha gott om bänkyta men också en praktisk arbetstriangel.

Nu vore jag tacksam för synpunkter på för- och nackdelar med planeringen av dessa fyra förslag (de är ritade med Ikea Home Planner).


Alt 1 är ursprungsförslaget. Trevligt att kunna titta ut när man diskar. Högskåpet vid kyl/frysen tar 70 bredd; tanken är att om man vill ska man kunna byta kyl/frysen (som är ett side by side) mot två fullstora, ifall det behövs framöver.

Alt 2 har jag flyttat diskbänk + maskin bort från fönstret (fönstret är också lite flyttat). I övrigt ganska likt alt 1.

Alt 3 är diskbänken tillbaka på fönsterväggen, och längst till höger är antingen ett högskåp eller ett riktigt skafferi (inte så djupt, men typ 80 brett). Spis flyttad till innerväggen.

Alt 4 är diskbänk tillbaka framför fönstret och kyl/frys har flyttats till bredvid skafferiet.

Tack på förhand!!
 
  • hermkok_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hermkok_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hermkok_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hermkok_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej McGonagall

Diskbänken hit eller dit?
Nu för tiden står man inte och diskar för hand timmavis.
Och om man ändå gör det så är det efter en fest, när diskmaskinen inte sväljer allt.
Och då är det mitt i natten, och fönstren är svarta blaffor.

Men jag har en annan tanke, om det går:
Jag skulle vilja svänga runt hela köket, så att matbordet står vid fönstret.
Hellre kunna se ut på pippifåglarna vid fågelbordet när jag äter,
än att kunna se ut när/om jag diskar.

Dvs att i stort sett spegelvända hela köket.

Har du undersökt om det går?

(Jag har fönster åt två håll vid diskbänk, och fönster vid matbordet, men det sista smäller högst!)

Annars tycker jag att förlag nr 1 är bäst.
Men kan man ha mikron över spisen? Fläkten då?
 
1. ser bäst ut enligt min mening. men mikron bör väl flyttas åt sidan, till höger kanske. Dels behöver du väl en fläkt ovanför hällen, dels är det bra att ha en avställningsyta under mikron.

Är det mening att du skall ha två ugnar i alt. 2?

Det ser ut som där är ett fönster vid matbordet.
 
hej och tack för synpunkter!! Intressant att ni båda gillade vårt FÖRSTA förslag bäst... ni skräms inte av att diskmaskinen är mellan spis och vask alltså?

Ja, det är ett fönster vid bordet också; det går längre ner, så vi har pippifåglarna med i kalkylen...:)

Micron över fläkten - ja det går att få det så på IKEA, dvs ett skåp med både fläkt och micro. Vi har haft det tidigare. Så det finns en fläkt också även om den inte syns...

Ifall vi har en sån där dubbelugn i högskåp, struntar vi nog i ugnen under spisen. Men jag hittade inget sånt skåp på Ikea HomePlanner utan det blev det "gamla vanliga" spisskåpet jag bara flyttade...

KnockOnWood, har inte tänkt på det men det har du rätt i. Det där med disken alltså. Jag har nog "glömt" hur det kändes på den gamla goda tiden i lägenheten när man hade diskmaskin... tänkte också på hur trevligt det känns på landet, där man tittar ut när man diskar; men där finns ju ingen diskmaskin heller. Hm. Tål att tänka på.
 
Sätt micron i lite mer barnvänlig höjd, så att en 10-åring kan använda den. Ovanför spisen eller ugnen är ju direkt olämpligt.
 
Jag tycker......där är för många ovanskåp, man kan göra det lite luftigare med ett längre och smalare fönster, t ex 2meter X 60 cm, så kommer kaklet också få en rak linje.Behöver inte vara 2 meter, platsar även med 1.5 m
 
Varför skulle det vara problem med att ha diskmaskinen mellan diskho och spis?
 
Vi har idag diskmaskinen mellan spis o ho som i ert alt1. Blir "galen" på detta!
Många ggr till vardags när man är två i köket så fixar den ena med disk medans den andra försöker laga mat.
Att då sparka smalbenen i diskmaskinen 14 ggr för lite köttfärssås o spaghetti är inte mänskligt.

Trodde inte att en sån detalj skulle påverka så mkt som det gör o att man nog skulle vänja sig, men icke.
Så nu ca 3 år efter inflytt när köket ska göras om är just denna lilla detalj prio 1 att lösa.

Lycka till med nya köket.
 
Problem med diskmaskin mellan spis och vask; jag läste det i någon tråd, någon som menade att det var ett no-no, som vilken arkitekt som helst skulle veta.

När jag tänker efter så har de flesta kök faktiskt diskmaskinen på andra sidan diskhon också, bort från spisen. Jag antar att det är för att när man lagar mat behöver man tillgång till vatten och ska inte behöva snava över en diskmaskinslucka för att få tag på det.

Fast jag har också sett planlösningar där diskmaskinen visst sitter mellan spis och diskho, så omöjligt är det ju inte. Har nog ändå aldrig haft det så själv...

mycke_nu; varför är det olämpligt att ha micron ovanför ugnen? Alla såna där dubbelugnar diskvalificeras ju då direkt...

saturnus; ja såna fönster är snygga och släpper in mycket ljus, men de tillhör en annan "stil" på hus. Det här blir mer gammalfunkis i stil och alla fönster är traditionella i formen med fasta mittposter. Dessutom är jag tveksam om man får ändra utseendet så pass, nu när man fått bygglov.

Man kunde ju skippa några överskåp mot hyllor eller en fläktkåpa. Håller med om att det ser lite "tungt" ut. Å andra sidan är det ju bra att ha mycket plats att ställa in grejer på. Har aldrig varit med om att det känns som att man har för mycket förvaring...
 
McGonagall skrev:
...Ja, det är ett fönster vid bordet också; det går längre ner, så vi har pippifåglarna med i kalkylen...:)...
OOPS, missade det fönstret

mycke_nu skrev:
Sätt micron i lite mer barnvänlig höjd, så att en 10-åring kan använda den. Ovanför spisen eller ugnen är ju direkt olämpligt.
Rätt tänkt!
Det är kanske inte så kul när grejer ramlar ur mikron ner på den dyra induktionshällen.
Var det så du tänkte, Mycke_Nu? Bortsett från det barnovänliga alltså.

Erikoolio skrev:
Vi har idag diskmaskinen mellan spis o ho som i ert alt1. Blir "galen" på detta!
Många ggr till vardags när man är två i köket så fixar den ena med disk medans den andra försöker laga mat.
Att då sparka smalbenen i diskmaskinen 14 ggr för lite köttfärssås o spaghetti är inte mänskligt...
Så sant, varför tänkte jag inte på detta! (Såg egentligen inte var DM var gömd.)
Sätt helst diskmaskinen i något hörn, där inget annat händer. Den står ju ofta öppen för i- och urplock och är lätt i vägen i själva matlagningen.

Bra synpunkter från alla här. Det kan nog bli ett bra kök!
 
Barnvänlig mikro = inte högre än bänkskivan. Det ska vara lätt för ungarna att koka O'boy utan risk att skålla sig när de tar ut den varma drycken.

Sent from my GT-I9100
 
Jag gillar alt 4 bäst. Diskho framför fönstret är trevligt, även om man inte handdiskar så mycket nu för tiden. Man skalar väl fortfarande potatis, mm. Jag står i alla fall där rätt ofta. Kyl och skafferi bredvid varandra, med avställningsyta bredvid känns också bra. Men jag förstår inte Micron över spisen. Var ska fläkten då vara?
 
Hej igen,

efter era synpunkter (TACK!) kommer nu lite nya förslag - alt 5, 6 och 7.

Jag har landar nog i konfigurationen att ha diskbänken vid fönstret och högskåpen i ytterväggshörnet. Det är alt 5 (med ugnar i högskåp) och alt 6 (med mer bänkyta än alt 5 annars lika).

Men äkta hälften tycker fortfarande det kan vara klokt att spegelvända hela köket, detta är alt 7.

Tror vi lyckas undvika diskmaskinsfällan med alla dessa förslag. Tack för inputen där Erikoolio, låter som något man ska undvika om det går...

Mitt största aber just nu är att jag tycker det är lite otillräckligt med överskåp för porslin. Och dessutom tycker jag det är snyggt med upplyst vitrin på några ställen, men det går liksom inget bra när fläktkåpan tar mittplatsen... några idéer här?

Vad tycker ni????
 
  • Hermkok_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hermkok_6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hermkok_7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.