Jag och min sambo är intresserade av en tomt och har suttit och finurlat på en planlösning fram och tillbaka under en lång tid. Vi har kommit fram till att ett enplanshus i T-form i den moderna ladhusstilen, med stående träpanel och svart plåttak, skulle passa både oss och tomten perfekt.

Vår tanke är en öppen vardagsrumsdel och köksdel, men ändå så att soffdelen är lite avsides. Här ska det vara öppet upp till nock. En vuxendel med stor walk in closet och ett badrum som är lite lyxigare. Sedan en barndel/gästdel som har ett eget allrum och en liten uteplats med morgonsol i anslutning till den.

Här kommer en bild på planlösningen! Kom gärna med idéer och konstruktiv kritik. Vad borde vi tänka på, något som inte är så praktiskt etc…
Planlösning för enplanshus i T-form med vardagsrum, kök, sovrum, och uteplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Generellt ser den genomtänkt och möblerbar ut. Svårt att se utan mått och inredning i badrummen, men ser ut som det kanske är lite trångt för att få till ett badrum som klarar kraven på handikappanpassning. Samtidigt ser vardagsrummet ut att vara lite i minsta laget om ni har möjlighet att lägga till några kvadratmeter (eller är detta max byggyta för tomten?)

Mitt förslag är att faktiskt göra huset lite större för att få ett större badrum och vardagsrum. Antingen kan det göras så entren är lika stor som ni ritat med tak över utanför som skydd mot regn, eller att man även utvidgar den för att få mer utrymme i entren.
 
  • Ritning av enplanshus med markerade ytor för vardagsrum, kök, sovrum och badrum, samt möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tycker det ser ut som en av de bättre planlösningarna som någon brukar börja med i forumet så inte mycket att kommentera.

5 kvm i sig kan ju räcka med marginal för ett tillgänglighetsanpassat badrum eftersom det minsta möjliga är 1,7 x 1,9 m.

Klädkammaren bredvid hallen ser möjligen lite opraktisk ut, den är så smal så det blir mycket golvyta i förhållande till förvaringsytan. Även klädkammaren bredvid sovrummet skulle kunna vara bredare så att det verkligen får plats förvaring med 60 cm djup (hängande kläder) och det finns ju plats att ta av eftersom sovrummet är onödigt brett.

Det finns just inget utrymme för tallrikar och glas nära diskmaskinen ser det ut som och det är opraktiskt att springa runt med det när man tömmer maskinen. Överhuvud taget ser det ut att vara rätt ont om förvaring i köket. Ett förslag är att skippa altandörren som är mitt i köket för att kunna göra bänklängden längs ytterväggen lite längre för det är ju i alla fall så nära till dörrarna vid matbordet.

Ta och möblera upp badrum, tvättstuga mm. också så att du ser att det blir bra. Om det ska vara en dusch i badrummet vid sovrummet kan det vara bra om fönstret inte är mitten så att det inte hamnar i duschen, likaså kan det vara bra om dörren inte är i mitten så att en toalett får plats utan att börja blockera dörröppningen.

Se till att möblerna är skalenliga (barnsängarna ser ut att ha annorlunda proportioner). Det är ofta olämpligt att ha barnens sängar på var sin sida om en vägg, de kan lätt störa varandra oavsiktligt eller med vilje.

Sen ska ju planlösningen vara anpassad till tomten, utsikt och insyn också.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med BirgitS om att det vore smart att få lite mer bänkyta där altandörren är inritad, men vill ändå säga att vi har vårt porslin och glas i lådor vilket funkar utmärkt, så det måste inte nödvändigtvis rymmas just i väggskåp :)
 
BirgitS
L lillanutten skrev:
Jag kan hålla med BirgitS om att det vore smart att få lite mer bänkyta där altandörren är inritad, men vill ändå säga att vi har vårt porslin och glas i lådor vilket funkar utmärkt, så det måste inte nödvändigtvis rymmas just i väggskåp :)
Javisst, men det finns inte mycket bänkskåp vid diskmaskinen heller.
 
Tack snälla för alla synpunkter! (Och ursäkta sent svar!) ska definitivt möblera upp badrummen i planlösningen för att få en uppfattning vad som fungerar bäst. Det var ett bra förslag.

Vi har också gått i tankarna att skippa dörren i köket ut till altanen. Samtidigt tycker vi det vore väldigt praktiskt när man håller på med grillmat och dylikt sommartid. Det blir också en härlig siktlinje när man kommer in via entrédörren att se rakt igenom hallen ut till baksidan av huset.
Här är ett kök som vi inspirerats av som har ganska exakt så mkt förvaring vi har tänkt oss.

Ett modernt kök med vit köksö, integrerade vitvaror och pendellampor, med utsikt mot altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock kan man ju aldrig ha för mkt, så vi kommer absolut tänka efter både en och två gånger hur vi ska maximera förvaringen i köket.

Tack också för tips om toalettdörren, det var ett bra förslag. I det stora badrummet blir det nog bara ett badkar vid fönstret, och det ska få plats enligt mina beräkningar iaf.

Tack återigen! Tillbaka till ritandet nu då!
 
BirgitS
S Sandra G skrev:
Här är ett kök som vi inspirerats av som har ganska exakt så mkt förvaring vi har tänkt oss.
Men där är det ingen häll på köksön så då kan man flytta det som är i diskmaskinen till låder i köksön utan att krocka med någon annan i köket.

S Sandra G skrev:
Vi har också gått i tankarna att skippa dörren i köket ut till altanen. Samtidigt tycker vi det vore väldigt praktiskt när man håller på med grillmat och dylikt sommartid.
Det är ju inte direkt långt till dörrarna vid matplatsen och själva grillen vill man ju inte ha så nära huset samt utebordet står väl snarast framför köksfönstret eller längre till vänster på altanen.

S Sandra G skrev:
Det blir också en härlig siktlinje när man kommer in via entrédörren att se rakt igenom hallen ut till baksidan av huset.
Det räcker ju med ett fönster för det.

S Sandra G skrev:
I det stora badrummet blir det nog bara ett badkar vid fönstret, och det ska få plats enligt mina beräkningar iaf.
Med tonåringar i huset är det bra med två duschar även om den ena förstås kan vara i ett badkar, men man vill skydda fönstret från vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.