Hej!

Vi ska göra om vårt kök i sommar och för att hålla ner kostnaderna har vi tänkt köpa det från Ikea.

Vi har två ritningsförslag som vi gärna får synpunkter på. Vi kan inte bestämma oss för vilket vi tycker är bäst och skulle uppskatta lite inputs utifrån :p Det är främst hörnet till höger om dörren (från "kamerans" håll) som vi är osäkra på.

Så här ser första förslaget ut:
Screenshot 2016-05-21 17.07.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot 2016-05-21 17.07.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det här förslaget behöver vi inte göra så mycket förarbete. Eller, det kommer att behövas mycket arbete på själva väggarna, men inget som behöver byggas till.

I det andra förslaget behöver vi bygga till en vägg:
Screenshot 2016-05-21 16.50.58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot 2016-05-21 17.10.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det här förslaget behövs som sagt en vägg byggas till men det är inte så jättestora problem så lägg inte för mycket fokus på det. Det vi är ute efter är vilket som skulle vara smartast i ett sådant litet kök som vi har. Tanken med det här förslaget är att vi bygger till en hylla, möjligtvis sned, i hörnet istället för den lilla hyllan som sitter där nu.

Vi har även ett ventilationsschakt vid taket som vi inte får röra på och det gör att vi inte kan ha 100cm skåp på den väggen, men vi tänkte oss att vi kan ha ett vinställ uppe på eller liknande.

Är det några andra synpunkter ni tänker på när ni ser bilderna? Hålet som är närmast "kameran" är till en bänkdiskmaskin som vi redan har och som vi vill behålla. Kyl/frys kommer vi att behålla också men häll, fläkt, ugn och diskho kommer vi att beställa från Ikea. Plus stommarna och bänkskivan så klart.

När jag ändå kom att tänka på bänkskivan; är det någon som har erfarenhet av Ikeas måttbeställda laminatskiva i betongmönster? Gärna tillsammans med ljusa luckor, för på vårt Ikea har de bara den bänkskivan med ekluckor så det är svårt att få en bild av hur den skulle se ut med de ljusa luckor vi vill ha.

Allt gott!
 
Redigerat:
Jag tycker om förslag två bäst, ser mest harmoniskt ut. Ang betongmönstade hade jag inte valt den till bodbyn luckan ni har då luckan är i varm ton och bänkskivan i kall ton......
 
Spontant tycker jag alternativ 2 ser mest sammanhängande ut.
 
Jag hade personligen valt alternativ 2 med anledningen att det ser trevligast ut :)
 
2:an ser helt klart trevligare ut!
 
Ögonfröjd skrev:
Jag tycker om förslag två bäst, ser mest harmoniskt ut. Ang betongmönstade hade jag inte valt den till bodbyn luckan ni har då luckan är i varm ton och bänkskivan i kall ton......
Tack för svar! Vilken laminatskiva skulle du ha rekommenderat? Vi är inte så förtjusta i de laminatskivor som ska likna sten, tycker inte att det ser tillräckligt verkligt ut.

Jag upplever att den betongmönstrade har ganska mycket brunt i sig, men den kanske ändå upplevs som kall... Har inte hittat några bilder med bodbyn och den betongmönstrade så det ligger säkert något i det du säger, helt klart. Vi får helt enkelt tänka lite till på bänkskivan alltså :)
 
Tack för alla inputs. Ja, det känns nog mer sammanhängande och mer cleant. Det vi funderade på mest var kanske om det känns som om det blir jobbigt att sitta vid matbordet med lådor där, men eftersom de är 40cm djupa bara så kanske det inte gör något.

I nuläget har vi ett skafferi där kylskåpet står och kylskåpet står där bänken är i förslag 1. Det går att sitta i stolen längst in mot väggen men det är lite trångt så det kanske är bättre med 40cm skåp där...

Många funderingar, vi har varit ganska fasta i förslag 1 länge innan någon föreslog förslag 2. Det hjälper inte att vara så obeslutsamma som vi är.
 
Jag skulle rekommendera stenskiva. Dyrare, visst, men höjer värdet och är sååå mycket snyggare och mer praktiskt!
 
anders07 skrev:
Jag skulle rekommendera stenskiva. Dyrare, visst, men höjer värdet och är sååå mycket snyggare och mer praktiskt!
Stenskiva är något vi har kollat på också men det ligger tyvärr lite utanför vår prisklass. Vi har endast planerat att bo kvar i tre år till så det känns lite onödigt att lägga ut allt för mycket pengar på det här köket. Förhoppningsvis får vi tillbaka värdet när vi säljer med det är ju ingen garanti så just nu känner vi att det får räcka med en laminatskiva :)
 
BirgitS
2:an ser mer naturlig ut. Men låt gärna överskåpen bli lika breda som underskåpen och skåpluckor närmast väggen är inte så bra för då går de inte att öppna helt och hållet.

Jag skulle också kunna tänka mig att man i alternativ 2 byter ut högra delen av bänken mot ett högskåp där man bygger in micron.
 
Ikea har laminatskivor som ser ut som trä som är rätt trevliga.....
 
BirgitS skrev:
2:an ser mer naturlig ut. Men låt gärna överskåpen bli lika breda som underskåpen och skåpluckor närmast väggen är inte så bra för då går de inte att öppna helt och hållet.

Jag skulle också kunna tänka mig att man i alternativ 2 byter ut högra delen av bänken mot ett högskåp där man bygger in micron.
Tack för input! Vi har tänkt på att skåpen inte kan gå ända till väggen, har bara glömt sätta dit en liten passbit, men det är med i planeringen.

Med högskåpet, menar du in mot väggen mot bordet eller bortanför ugnen?
 
Ögonfröjd skrev:
Ikea har laminatskivor som ser ut som trä som är rätt trevliga.....
Vi kommer nog ändå att beställa den betongmönstrade skivan. Hittade ett utställningsskök inne på Ikea Uddevalla som har Bodbyn luckor tillsammans med den skivan och vi tycker nog att det ser bra ut ändå. Fast de har gjort fel i utställningsköket på två ställen vad vi kan se! Ugn med induktionshäll ovanpå utan någon uppbyggnad av bänkskivan och underlimmad Boholmen 1 1/2 i ett 60cm skåp vilket inte går enligt specifikationerna... Vilket är synd, för just den Boholmen hade vi velat ha underlimmad...

2016-03-24 13.23.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi blev även sugna på att sätta in en frihängande fläkt så här:
Screenshot 2016-05-25 15.13.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi inser ju också självklart att vi kanske förlorar för mycket förvaring för att det ska vara värt det.
 
BirgitS
Pixelpennan skrev:
Tack för input! Vi har tänkt på att skåpen inte kan gå ända till väggen, har bara glömt sätta dit en liten passbit, men det är med i planeringen.

Med högskåpet, menar du in mot väggen mot bordet eller bortanför ugnen?
Jag menade väggen mot bordet för där är väl bästa bänkytan i ditt förslag för att ställa en mikro och då kan man ju bygga in den i stället och få mer förvaringsutrymme ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.