Hej!

Jag och min flickvän ska renovera vår lägenhet. Vi har haft lite problem med planlösningen i köket då det är litet, har ett lågt fönster och en vägg i vinkel (trapphuset).

Våra önskemål och förutsättningar:

  • Vi kan ta bort hela väggen mot vardagsrummet (322 cm, väster)
  • Vi vill ha en öppen känsla -- vardagsrummet och köket ska samspela
  • 120 cm breda lådor är fantastiska! :)
  • Komplexa lösningar med skarvade bänksskivor etc slipper vi gärna
Bifogar en liten skiss som vi gjorde igår. För- och nackdelar med denna plan:

+ spis nära diskho
+ diskmaskin nära diskho
+ avställningsyta mellan spis och diskho
+ 120 cm låda
+ 220 cm arbetsyta
+ inga skarvade skivor
+ öppen känsla
+ behöver ej dra om vatten

- diskho nära vägg
- häll och diskho nära kant
- behöver pall för att nå över-överskåp
- kanske för lite förvaring (kan vara positivt)

Bifogade bilder (ej skalenliga) ger förhoppningsvis en god bild av vår plan och ytan vi har att arbeta med.

Vore mycket tacksamma för era synpunkter innan vi går vidare!
 
  • planlosning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vyer.jpg
Jag kanske ska vara mer konkret.

Detta är det första kök vi planerar. Jag undrar om ni -- personer med erfarenhet -- ser några problem med vår plan, eller om ni ser en bättre lösning.

:)
 
Välkommen i köksbyggarklubben! Själv bygger jag just nu kök för femte gången i livet.

Det som är bäst i ditt förslag är att du (om jag förstår skissen rätt) inte fallit för frestelsen att hänga väggskåp över bänken mot vardagsrummet. Genom att låta bli det slipper du känslan av 70-talsbardiskkök.

Nackdelen, som du själv påpekar, är att du har begränsat med förvaring. Jag hade valt att lösa det genom att sätta väggskåp på snedväggen mot trapphuset. Antingen väggskåp hela vägen uppifrån och ned, eller väggskåp både som underskåp och överskåp (samt förstås över-överskåp), och en grund bänkskiva på underskåpet som då ger dig lite extra avställningsyta. Finns även lådor som passar i grunda skåp, vilket kanske är intressant eftersom ni är förtjusta i det.

Om du tycker det är för besvärligt att "räta ut" väggen (den ser skålad ut på bilden) kan du ju i alla fall nyttja den lilla väggen till vänster om fönstret på motsvarande sätt.

Vidare ska du låta bänkskivan mot vardagsrummet "hänga ut" en bit i rummet, t.ex. om du gör bänkskivan 90 cm djup hängre den ut knappt 30 i vardagsrummet. Med rätt stol/pall ger det ett trevligt barhäng, och du kommer ännu längre bort från känsla av 70-talsbardiskkök.

Och så ska du känna efter ordentligt att du tycker det känns okej med vägg så nära diskhon. Jag hade kunnat leva med det - använder ändå mest diskmaskinen. Om du väljer att bara ha en ho kan du ju placera den så långt till höger som möjligt, om du väljer stor+miniho ska du se till att minihon hamnar till vänster.

Lycka till!
 
Jag skulle vilja ha en avställningsyta även till höger om spisen. Du kan låta en bänkskiva gå ut åt höger och såga ur bakkanten så att den passar mot trapphusväggen. Antingen går den ända fram till väggen med fönstret eller så slutar den tidigare och har ett rundat hörn.

Erik
 
Tack för välkomnandet!

StockholmM: Din tolkning av vår plan är korrekt -- vi tänker inte hänga några skåp över baren :)

Vi kan leva med lite mindre utrymme till vänster om diskhon (en ho). Det vore däremot väldigt bra med lite yta brevid spisen som ni föreslår. Detta skulle även fungera bra visuellt, särskilt om vi fortsätter med överskåp.

Överskåpen i en sådan lösning skulle dock bli väldigt grunda. Detta kan gå att lösa om jag flyttar ut hela östra sidan någon decimeter. Jag ska höra med tilltänkta köksleverantören (Kvik) om vad de har för skåp som skulle kunna fungera i en sådan lösning.

Avemo: Vi har faktsikt funderat på att passa in skivan mot den rundade väggen. Vi väger mellan granit och kompaktlaminat. Vet du möjligtvis om det går att, för detta ändamål, få skiva tillsågad av leverantör om man skickar mått och vinklar (eller kanske tom tar ut en mall i papp)?

Tack!
 
Jag gissar att största problemet med att låta en firma kapa till formen på skivan är att malla av den rundade väggen tillräckligt noga. Ett par mm skarv kan man fylla igen med någon smet, men sedan börjar det bli fult. En laminatskiva är gissningsvis inga större problem att såga till och passa in på plats. Granitskivan tror jag är klurigare att få till, men säkert möjligt det också. Personligen tycker jag inte om laminatskivor, men det är utanför ämnet.

Erik
 
Har aldrig köpt kompaktlaminat så hur det funkar vet jag inte.

För granit gäller att man antingen mäter själv, men då måste man ta höjd för leverantörens felmarginal (+/- 2mm i alla riktningar hos de stenleverantörer jag använt), eller låter stenfirmans representanter mäta. De gör då mallar på plats och tar på sig ansvaret för att det passar, men det brukar kosta mellan 3000 och 4000 kr extra.

Jag har byggt tre kök med stenskivor och samtliga gånger mätt själv. Det har gått bra. Men jag har inte haft några rundade former annat än delar av perfekta cirklar. Så i ditt fall skulle jag nog fega och svälja kostnaden för firmans mätning/mallning.

Lämna in en mall är ju också en möjlighet. Har aldrig varit relevant för mig så jag vet inte om man kan det, men intrycket är att firmorna är rätt flexibla så det skadar ju inte att fråga.

Två andra tips kring stenskivor:

1. Välj gärna tjocka skivor. Helst hade jag önskat 50 mm, men det brukar vara svårt att få tag på med rimlig leveranstid. Har därför byggt med 40 mm, och det ger ett maffigare intryck än "standard" 30 mm. Visst, det blir lite dyrare, men det är det värt. Har noterat att modet numera talar om 20 eller t.o.m. 15 mm, men vill man ha den typen av intryck skulle jag istället välja 10 mm kompaktlaminat.

2. Snåla inte med att köpa leverans/montering. Det ska du inte göra själv. Det är grymt tungt (i ett av mina kök jobbade 6 man en halv dag för att lägga skivorna på plats) och skivan med urtag för spishäll är mycket ömtålig.
 
Redigerat:
Jag skulle nog satsa på ett platsbyggt högskåp, en lite grundare skafferidel mot trappväggen. Då gör det inget om de tillsågade hyllorna diffar några millimeter i bakkanten och man får MASSOR med förvaring.
 
Hemmakatten
Låt gärna bänken med spis och diskho vara 70 cm djup. Det extra djupet kommer att kännas som betydligt större arbetsyta. Och om du då väljer att platsbygga skåp mot den välvda väggen så blir det med denna lösning djupare.
 
Avemo: vi föredrar ju absolut sten. Detta är dock vår första lägenhet och vi måste försöka hålla tillbaka lite. Dessutom är kompaktlaminaten inte så fruktansvärd (vanliga laminatskivor är vi inte så förtjusta i dock). Vi ska ta in priser på sten från olika leverantörer så får vi se!

StockholmM: många goda råd. Mycket tacksamt!

Anna_H: ett platsbyggt skåp skulle kunna bli väldigt bra.

Hemmakatten: mycket god idé! Vi ska över och mäta i lägenheten för att se vad vi kan göra.
 
Avemo skrev:
Jag gissar att största problemet med att låta en firma kapa till formen på skivan är att malla av den rundade väggen tillräckligt noga. Ett par mm skarv kan man fylla igen med någon smet, men sedan börjar det bli fult. En laminatskiva är gissningsvis inga större problem att såga till och passa in på plats. Granitskivan tror jag är klurigare att få till, men säkert möjligt det också. Personligen tycker jag inte om laminatskivor, men det är utanför ämnet.

Erik
Att göra en mall för den rundade delen är väldigt simpelt. Det räcker att ta en wellpapp skiva och runda till. Som jag ser det räcker det med en vanlig wellpap skiva som man har till en vanlig eu-pall och det är inte svårt att få tag på. Sedan är det bara till att klippa/mäta sig fram till man får en avbildning av rundningen.
 
Hemmakattens förslag om lite djupare bänk är väldigt bra. När vi uppgraderade vårt kök skulle vi behålla de gamla skåpstommarna och det visade sig vara mycket svårt att få bort orginalbänken i gammal teak-laminat, så vi lade helt enkelt den nya ovanpå den gamla, gjorde den fem centimeter djupare och limmade en tunn list på framkanten av den gamla. Dessa fem centimeter gör oerhört stor skillnad! Man kan nu utan problem ha lite grejer stående längst bak (vi har whiskplåtburkar med pasta i, kaffebryggaren, vattenkokaren och lite sånt) och ändå ha bra arbetsyta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.