Hej,
Testade bygga garaget med luftspalt under takets råspont men fuktig varm uteluft kondenserade mot kall stomme under nov-feb och fick mögelpåslag. Stängde igen spalten och avfuktade. Nu är det bra.
Bygger nu gästhus och ska ha ryggåstak utan luftspalt mellan isolering och råspont. Ev fukt får gå neråt genom Isover Vario Extra och ventileras ut mha fläkt Pax Calima i vägg.
Synpunkter på hur jag tänkt göra med plasten vs Vario Extra.? Någon som har erfarenheter av konstruktionen? Se bild.

En annan fundering jag har är hur jag bäst reglar upp innerväggar runt badrum. Kortside-väggen till det rektangulära badrummet bär 120 mm tjockt mellanbjälklag som utgör tak i entredel/badrum och golv i liten loftdel över entre/badrum. Yttervägg är 145 stomme med isolering, plast, install-skikt 45 med isolering och sedan OSB (plyfa badrum). Om jag reglar upp kortsideväggen mot 145-stommen i yttervägg bryter jag installationsskiktet. Är det OK att regla upp den bärande kortsideväggen till badrummet mot OSBn i yttervägg? Fördelen med ett då obrutet installationsskikt är att el lätt kan dras in i badrummet. Nackdelen kanske är att en vattenskada i badrummets installationsskikt kan gå ut vidare i hela väggen. Dock osannolikt med rör i rör som är tänkt.
 
  • Schematisk bild av väggkonstruktion med Vario Extra, plastskikt och takbeklädnad, markerade för att visa fuktavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att isolertjocklek går att justera i exemplen om du bara ska ha en gäststuga.
 
Tack för dina synpunkter. Isover visar inte hur taket ska ansluta mot yttervägg mellan hammarband och råspont. Denna vägg är alltså hos mig panel, gles 28, difföppen vindduk, 145 stomme med 145 isolering, plast. Väggen andas utåt. Ryggåstaket andas nedåt. Därför min skiss.
 
Plasten i väggen ska inte upp mot råsponten utan sammanfogas i samma skikt med Vario xtra.
 
Teknisk ritning av en takkonstruktion med markerade fuktflödesvägar i olika färger och väggmått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggritning av takstruktur med måttangivelser och färgade pilar som visar fuktflöde genom en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H huggan skrev:
Plasten i väggen ska inte upp mot råsponten utan sammanfogas i samma skikt med Vario xtra.
Ok. Jag förstår. Du menar som bild 1? Om vindduken är diff-öppen och Vario Extra är difföppen - är då inte denna lösning att hög fuktighet ute vill leta sig in i det torra inomhus? Eller är det bara i teorin?Jag tänker som bild 2, dvs att vägg med invändig plast gör väggen till enskild cell och att fuktutbyte i taket bara sker mot rummet nedanför fram och tillbaka, dvs inget tillskott av fukt utifrån.
 
Har dialog med Isover och blir denna lösning:

https://www.isover.se/solutions/st60-oventilerat-tegeltak-med-skivor-rei30-48-db

Kör Varioduk på vägg och i tak.

Jag undrar hur man ska hantera ”väggdelen” i taket. Ska man låta takisoleringen gå ända ut till vindduken? Eller bättre att sätta en 145 skiva i utrymmet mellan hammarband och råsponten mot vindduken och sedan fylla på med takskiva innanför 145:an?
 
  • Takstolar och isolering i ett oventilerat tegeltak med synliga träbjälkar och Varioduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolera hela vägen fram mot ytterväggen , så tänker vi göra iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.