Vi planerar att bygga ett tvåvåningshus i EPS block (Isorast 438 mm tjocka). Huset kommer byggas i havsnära område. Garaget byggs i vinkel med huset och förbinds mot köket med en glasad gång. I vinkel mellan hus och garage kommer vi bygga en pool. Uppvärming finns i garagedel.

Nedervåningen består av entre, tvättstuga, badrum. arbetsrum, kök med skafferi och köksö. Öppenplanlösning mellan matplats och sällskaps del.

Övervåningen består av tre sovrum, ett allrum, badrum samt utgång till en terass.

Taket är låglutande aluzink.

Vore roligt att läsa lite konstruktiv kritik, då man lätt låser sig i egna tankar.
 
Jag kan ju omöjligt veta hur ni spenderar er tid i hemmet och exakt vilka behov ni har. MEN, jag skulle ju fundera på om det är vettigt att ha en gästtoa, samt ett större badrum på nedervåningen.
I min värld så skulle jag flytta upp kontoret, flytta ned stora sovrummet och sedan ha egen ingång till badrummet nere.
Därmed skulle jag minska stora sovrummet uppe och klämma in en garderob/städskåp uppe.
Med tiden kommer barnen vara glada över att ha övervåningen "för sig själva".
Passa även på att klämma in ett tvättnedkast från övervåningen direkt ner till tvättstugan. Låt tvätten hamna i ett högskåp så slipper den bli synlig i tvättstugan när den kommer ner.
 
Eftersom barnen är små nu är tanken att ha sovrummet uppe ett par år, och sedan flytta upp arbetsrummet och flytta ner sovrummet. Då kan barnen få övervåningen "nästan" för sig själva.

I dag har vi pool, samt dusch ute (solvärmd räcker max till en person 2 min, fina dagar) används duschen på övervåningen ofta. Barnen springer genom huset och det blir blött och smutsigt i större delen av huset.

Då vi planerar en pool även nu, vill vi ha en dusch möjlighet på nedervåningen. Det ideala hade varit ett badrum med utgång direkt mot poolen, men då skulle vi få "offra" den öppna planlösningen.

Tvättnedkast från övervåningen har vi funderat på. Jag vill ha, men inte maken.... men nu så nu kan jag visa att forumguden tycker att vi ska ha det! :)

Städskåp på övervåning får vi inte glömma!!
 
Overlander skrev:
Eftersom barnen är små nu är tanken att ha sovrummet uppe ett par år, och sedan flytta upp arbetsrummet och flytta ner sovrummet. Då kan barnen få övervåningen "nästan" för sig själva.
Bra tänkt.

Overlander skrev:
Då vi planerar en pool även nu, vill vi ha en dusch möjlighet på nedervåningen.

Städskåp på övervåning får vi inte glömma!!
Faktum är att ett badrum på 2x2 meter inte alls blir trångt med dusch, toa och handfat. Nu ser jag inte vilka mått ni har på lilla toan men den kan ju kanske få några decimeter till om den inte är stor nog på ritningen.
Om inte annat så har ni ju ett badrum, där ni senare ska lägga ert sovrum. Om man vill kan man ju skapa 2 ingångar till badrummet, för att sedan sätta igen den ena när ni vill ha badrummet för er själva i framtiden.

Overlander skrev:
Tvättnedkast från övervåningen har vi funderat på. Jag vill ha, men inte maken.... men nu så nu kan jag visa att forumguden tycker att vi ska ha det! :)
!
Är det han som sköter springet med smutstvätten från övervåningen så kan han kanske få bestämma det ;)
 
Redigerat:
Egentligen borde man ha en typ "mathiss" fast för tvätt, så man kunde stryka och vika i tvättstugan och sen skicka upp den på övervåningen så slapp man kånka upp den. Sen gäller det att ALLA hämtar sin egen tvätt och stoppar in i garderoben så att mamma slipper!!
 
Overlander skrev:
Sen gäller det att ALLA hämtar sin egen tvätt och stoppar in i garderoben så att mamma slipper!!
Dream on. :)
Men, en simpel kanal ner för smuts har ju sparat LITE jobb iaf.

Vår tvättlucka ner i tvättstugan var planerad som 2 skilda, en för vit och en för färgat, tyvärr hamnade toasitsen för nära så det blev bara en.
Men om ni funderar på ett städskåp eller en garderob som kan passas in ovan tvättstugan så går det ju att ordna. Ganska skönt att slippa en del av sorteringen..
 
Jag tycker att entrén ser lite liten ut, framförallt om det är barn som inte är så stora och när de blir större så kommer deras kompisar med sina 45or i skor och invaderar!
 
Undrar lite varför det inte finns fönster vid matbordet, är inte det ett tillfälle då man vill kunna se ut?

Funderar också på köket, hade det inte varit bättre att ha bänkytan ända ut i hörnen och göra fönstrena bredare men lägre? Bänkyta kan man aldrig få nog av och det är extra praktiskt i anslutning till skafferiet.

Håller med om att badrumsdörren skulle kunna flyttas till arbetsrummet om ni säkert vet att ni ska använda det som sovrum inom några år. Annars skulle jag fundera på att göra om den lilla toaletten till klädkammare, förvaring finns det inte så mycket av (börjar en av ungarna med t.ex. hockey så tar utrustningen upp en hel garderob).
 
Jätte bra synpunkter, men jag tror jag måste förtydliga två saker:

Det kommer finnas en groventré i anslutning till garaget med plats för förvaring. Där är det tänkt att barnens träningssaker, MC kläder, smutsiga hundar som behöver torka m.m. ska få plats. Från garaget in till köket finns en glasad gång som även skall fungera som ett litet växthus. Men det hindrar ju inte att entrén kan vara större. Måste fundera på det....

Köket består av en STOR köksö ca 3400x1200. I denna är det tänkt att diskho och häll. På väggen bakom finns inbyggnads ugn, micro, kaffebryggare, kyl och frys. Runt detta finns skåp till en höjd av ca 2400.
typ: http://www.hth.se/Default.aspx?ID=4456#/?category=ALLA%20K%D6K&picture=34
Anledningen till detta är att vi i dag har vi MASSOR av bänkyta, och den är alltid full med viktiga papper, barnens teckningar, leksaker, jobb grejor, pysselsaker, gårdagens tidning, udda porslin m.m. m.m Så nu vill vi begränsa ytan lite, men ändå tillräckligt för att det inte ska gå ut över matlagning.
 
Overlander skrev:
Jätte bra synpunkter, men jag tror jag måste förtydliga två saker:

Det kommer finnas en groventré i anslutning till garaget med plats för förvaring. Där är det tänkt att barnens träningssaker, MC kläder, smutsiga hundar som behöver torka m.m. ska få plats. Från garaget in till köket finns en glasad gång som även skall fungera som ett litet växthus. Men det hindrar ju inte att entrén kan vara större. Måste fundera på det....
Det är ju inte bara hundar och barn som kommer in i huset. Det är ju trevligt när det kommer folk (gäster) om det inte är för trångt i hallen. Känns välkomnande med en luftig hall! Kan du "dra" ner ytterdörren förbi WC? Tror det hade funkat, och samtidigt satt in fler(eller sörre) fönster i entrén.

För övrigt så ser det fint ut med bla ett rejält skafferi!
 
Patrik659

Hmmmmmmmmm, svårt att bygga ut entrén förbi ytterdörren. Det på verkar hela husets utseende. Det skulle bli som en knöl på nedervåningen, och terassen skulle bli skumm.
 
Har du tomtkarta och detaljplaneföreskrifter?
Svårt att säga så mycket utan att förstå helheten.
 
Tyvärr har vi ingen tomtkarta än, och tomten ligger utanför planbelagtområde.
 
Det var ju synd. Men har ni fått positivt förhandsbesked från bygglovsmyndigheten? Isåfall återfinns byggplatsen på ekonomisk karta eller annat beslutsunderlag.
 
Ok, några funderingar hag jag efter att ha titta lite på era skisser.
Jag har fått för mig att från entrén ska ha insyn i huset, gärna titta genom ett fönster ut mot trädgården. Vi har iaf fått höra det från behörig när vi gjort en skiss som lite påminner om er, dvs man kommer in i entrén och tittar rakt in i en garderob. I Övrigt bra tycker jag, hade dock valt att förlänga avställningsytorna i köket. Ni kan ju ändock behålla fönsterna, bara inte hela vägen ner dock. Ska ni ha kyl, frys och inbyggnadsmicro samt ugn ovanpå varandra? Och vart iståfall?

Ovanvåningen ser också bra ut, dock tycker jag att vasken/kommoden är liten.
Idag är vi 4 i familjen, 2 små barn som inte tar något större utrymme vid tvättstället - än. Sambon och jag har varsin kommod med grejjer. När barnen blir större lär iaf tjejen vilja ta anspråk på halva mitt...så vi hade tänkt att ha dubbel vask på ovanvåningens toalett/badrum och en mindre kommod på 1 plan som sedan när vi väljer att flytta ner och göra kontoret till vårt föräldrasovrum fungerar för oss två.

Med en så öppen planlösning som ni har där, tänk på att iaf ha lite högre kant vid köksön så ni slipper se all disk när ni äter. Det är det som jag retar mig mest på i vårt hus idag, vi sitter med våra gäster i köket känns det som och det må vara jättefint dukat men helhetsintrycket blir stökigt när man tvingas sitta och glo på stekpannor och annat som står framme. Serverar man en bit kött t ex så går det inte att stå och diska pannan och sen äta...

En annan tanke som slagit mig (för egen del) är att kanske göra plats för en liten arbetsstation på nedre plan så att man, om man skulle skaffa fler barn har tre bra sovrum däruppe och kan ha arbetsrum/yta fortsatt där nere. Vi använder ofta internet och recept där och istället för att skriva ut allt (i detta papperslösa samhälle, host harkel) så är det ju kanon att ha datorn nära köket. Man kan ju kanske få till en liten avskild arbetshörna antingen i en liten del i garderob eller klädkammare med litet fönster i..tex.

Har ni själva ritat eller har ni fått hjälp?
Det står inga mått någonstans, hur stort är huset?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.