Vi ska bygga nya väggar på övervåningen vilket innebär att vi har möjligheten att helt fritt ändra om planlösningen. Värt att notera är att det är snedvägg längs hela norrsidan (vid trappan) och här finns då kattvind (vatten & avlopp). Skorsten finns i lilla sovrummet. Vi har fastnat för nedanstående alternativ med möjlighet att bygga fler rum vid behov (inga barn f.n.).

Vilket alternativ hade ni valt eller har ni förslag på förbättringar/annan planlösning?

Två olika planlösningar för övervåningen, märkt Alt. 1 och Alt. 2. Alt. 1 har tre rum, Alt. 2 har fler sektion uppdelningar. En kompassros i högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag förstår inte hur trappan går men det är inte så bra med dörrar precis vid översta trappsteget.

I alternativ 2 finns det ingen kommod i duschrummet och det ser trångt ut att få dit någon också.

Barn behöver garderob, skrivbord och någon sorts bokhylla. Föräldrar behöver också klädförvaring. Jag föreslår att du ritar in det så att du ser om rummen går att använda i praktiken. Man brukar placera sängar eller åtminstone sängens huvudände längs kattvindsväggen för att kunna utnyttja det utrymmet.

Man ska inte ha sovrum utan fönster som kan användas som nödutgång (eller där brandmän kan komma in och rädda någon som är medvetslös.

Du får kolla upp hur det är med badkar under fönster numera i branschreglerna från BKR/GVK/MVK. Det kan ev. vara förbjudet pga. risken för vattenskada inne i väggen.
 
Det blir väldigt många dörrar som kräver plats. Jag har bara skjutdörrar bortsett från till toan. Oftast står ju dörrarna öppna under dagtid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte hur trappan går men det är inte så bra med dörrar precis vid översta trappsteget.

I alternativ 2 finns det ingen kommod i duschrummet och det ser trångt ut att få dit någon också.

Barn behöver garderob, skrivbord och någon sorts bokhylla. Föräldrar behöver också klädförvaring. Jag föreslår att du ritar in det så att du ser om rummen går att använda i praktiken. Man brukar placera sängar eller åtminstone sängens huvudände längs kattvindsväggen för att kunna utnyttja det utrymmet.

Man ska inte ha sovrum utan fönster som kan användas som nödutgång (eller där brandmän kan komma in och rädda någon som är medvetslös.

Du får kolla upp hur det är med badkar under fönster numera i branschreglerna från BKR/GVK/MVK. Det kan ev. vara förbjudet pga. risken för vattenskada inne i väggen.
Tack! Jag ska kika lite på detta och se om jag kan göra några justeringar. Fönster finns i alla rum, men då är det takfönster om det inte syns på ritningen.

Jag tror badkar framför fönster får bli en avvikelse helt enkelt. Tror det är väldigt liten risk med vattenskador med enbart badkar, dusch kan jag absolut förstå så jag ska tänka på det!
 
yonna yonna skrev:
Det blir väldigt många dörrar som kräver plats. Jag har bara skjutdörrar bortsett från till toan. Oftast står ju dörrarna öppna under dagtid.
Vi tänker likadant att det ska vara skjutdörrar där det finns möjlighet till det. Har tittat på de från Ekstrands där skena finns i taket :)
 
BirgitS
När det gäller skjutdörrar är det bra att tänka på att utanpåliggande tar mycket väggyta, dvs. man kan inte möblera åt det håll som dörren dras åt sidan. Det kan bli besvärligt i små rum.
B Byggabullen skrev:
Jag tror badkar framför fönster får bli en avvikelse helt enkelt. Tror det är väldigt liten risk med vattenskador med enbart badkar, dusch kan jag absolut förstå så jag ska tänka på det!
Då gäller det att man inte duschar av sig i badkaret utan verkligen förflyttar sig från badkaret till duschen efter badet. Det verkar inte praktiskt att göra det i alternativ 2.
B Byggabullen skrev:
Fönster finns i alla rum, men då är det takfönster om det inte syns på ritningen.
Kanske bäst att höra med räddningstjänsten om de tycker att det är tillräckligt med det i sovrum.
 
B Byggabullen skrev:
Vi ska bygga nya väggar på övervåningen vilket innebär att vi har möjligheten att helt fritt ändra om planlösningen. Värt att notera är att det är snedvägg längs hela norrsidan (vid trappan) och här finns då kattvind (vatten & avlopp). Skorsten finns i lilla sovrummet. Vi har fastnat för nedanstående alternativ med möjlighet att bygga fler rum vid behov (inga barn f.n.).

Vilket alternativ hade ni valt eller har ni förslag på förbättringar/annan planlösning?

[bild]
Finns det någon särskild anledning att ni har ritat in flera badrum?

Hur hög är väggen på lägsta stället där det är snedtak?

Vilka funktioner har ni egentligen behov av på detta våningsplan? Sovrum förstår jag och badrum, men vad är resterande rum tänka som och var har ni förvaring?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.