Hej!
Jag bygger badrum i källaren i mitt gamla 20-tals hus. Har bilat och grävt men kom snabbt ner till berg så det blir en ganska grund golvkonstruktion. Jag fyller med leca 12/20 som kapillärbrytande. I detta lager drar jag vatten/avlopp. Ovanpå det blir det ett tunt lager cellplast och därefter en armerad betongplatta med vattenburen golvvärme. Jag valde leca i stället för singel för att det blev enklare att transportera in i huset men också därför att det ger viss isolerande förmåga jämför med singel.
Mina funderingar just nu:
1. Har någon tips på hur jag väger av lecakulor? Det går inte att gå i dem för de åker ju runt som ett "bollhav".
2. Det känns inte som jag kan komprimera med en padda. Synpunkter på det? Är det bara att jämna av så gott det går och lägga ut isolering?
3. Skulle ni fixera avloppsrören på något sätt i lecalagret? Det känns inte som att de ligger lika "stilla" som om det vore grus runt.
mvh fremag
 
Som lekman har det aldrig fallit mig in att använda leca-kulor till det du tänker. Just eftersom dom glider runt så mycket så går det ju inte att packa dom. Det kan rätt fort leda till sättningar eller bom i plattan. Det kanske stabiliseras av lite tyngd på, men det är ju en intressant grej att använda.
Riktigt smidigt som du säger att det isolerar.

För att stabilisera skulle jag blanda in 2-4 (isgrus) som är smått nog att ta sig mellan kulorna och stabilisera men ändå stort nog att vara kapilärbrytande.
 
Tack för ditt svar! Jo detta är en konstruktion som tex beskrivs av Finja
https://www.leca.se/sites/default/f...eringsAnvisning_LecaLättklinkerAnläggning.pdf

De skriver tex:
"LVG används exempelvis för att; ge plats åt installationer, möta upp golvnivå vid takterrasser, anpassa golvnivåer vid renovering. LVG är särskilt användbart vid ojämna underlag och där installationer ska läggas i golvet eftersom de lösa lättklinkerkulorna följer underlaget och omsluter rör och ledningar utan manuella tillpassningar."

och:
"Normalt är det rationellt att blåsa lättklinker direkt på plats, men för mindre konstruktioner kan säckat material användas. Vid utläggning av lättklinker används exempelvis nivålaser och asfaltraka. Använd specialskor för att lättare kunna gå på de lösa lättklinkerkulorna."

Så jag får väl fixa ett par snöskor :-b
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
I så fall är det ju galet smidigt. Väger ju knappt nånting och man får både isolering och det blir kapilärbrytande. Helt klart en smidig lösning för att få så mycket som möjligt på liten bygghöjd.

Gamla tennisracket funkar också ;) eller två träplankor och ett snöre, J.

Går det inte bara att jämna till med en grusraka och lägga isoleringen på, och sedan gå på isoleringen då?
 
Jo det är precis så jag tänkt göra. Sökte nog mest lite stöd för om ni på forumet tror på detta. Är ju lite segt om man kommer på att det inte funkar när de pumpar in 2 kubik betong :p

Tror jag ställer lasern i mitten och jobbar mig från väggarna mot mitten. När jag får EPS skivorna på lecabädden så gissar jag att jag kan promenera runt även utan ”snöskor”…
 
Stickan56
Betongskor kan du tillverka själv.
Två hemmagjorda betongskor med bruna läderremmar och svarta sulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stickan
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
F fremag skrev:
Jo det är precis så jag tänkt göra. Sökte nog mest lite stöd för om ni på forumet tror på detta. Är ju lite segt om man kommer på att det inte funkar när de pumpar in 2 kubik betong :p

Tror jag ställer lasern i mitten och jobbar mig från väggarna mot mitten. När jag får EPS skivorna på lecabädden så gissar jag att jag kan promenera runt även utan ”snöskor”…
Hur gick det här projektet?
 
Det gick finfint. Jag jobbade mig baklänges från väggarna tillbaks mot ingången till rummet. Använde laser och en kratta för avvägning. Komprimerade "manuellt" med en 6-tumsplanka. För att kunna gå på lecakulorna använde jag hyllplan som jag flyttade runt. När jag sedan la på isoleringen var det enkelt att gå runt ovanpå detta.
Golvet gjöts för drygt ett årsedan och det håller än så länge i alla fall. Det är en ca 10 cm armerad betongplatta. Fick tag på en duktig betongare som gjöt med litet fall över hela golvet och rev brantare fall runt brunnarna. På så vis slapp jag flytspackla. Fick fixa några små kullar med betongslip. Ska se om jag kan ladda upp lite bilder.
 
Rörinstallationer och kablar längs ett källargolv och vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av hus med dränerande lager av makadam och framstickerande avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med synlig ljusgrusisolering och rörinstallationer på ett grovt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade dräneringsmattor på källargolv med synliga avloppsrör och råa betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare häller betong över golvvärmerör som är fästa vid armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong på ett golv i en byggnad, med stöttepelare och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare under renovering med fuktskador, nivelleringslaser på stativ och verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Ser ju väldigt bra ut. Hur mycket isolering fick du? Hur såg det ungefärliga djupet ut från början? Vad fick du betala ung för betongjobbet? Hur många gjutare behövdes? Räckte det med en? hur lång tid tog det?
 
Fick tyvärr bara ner 5 cm grå isolering. Motsvarar 7 cm vanlig vit. Sen isolerar väl lecakulorna litegrann. Lecans djup varierar mellan 5-25 cm beroende på berget under.
Gjutningen gick på knappt 40000 tror jag men det blir lite billigare om du klarar dig med vanlig bil med ränna.
Tog dem ca 3 timmar att få betongen på plats sen ytterligare 2-3 timmar att fixa ytan o lokala fall.
2 pers med levererade betongen och två pers skötte fyllningen inne.
 
F fremag skrev:
[bild] [A
Ser ut Riktig proffsigt. Vi håller på göra om vårt badrum o toa också. Vi ska bila bort gamla golv med klinker. Är det ett måste att använda järn ovanpå lecakulor o sen flyttspackla ? Tackar.
 
Nej det finns massor av sätt att göra golv på. Om man ska gjuta en platta av betong ska man dock alltid armera. Skriv ett inlägg på annan plats eller sök på golvkonstruktioner.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
F fremag skrev:
Fick tyvärr bara ner 5 cm grå isolering. Motsvarar 7 cm vanlig vit. Sen isolerar väl lecakulorna litegrann. Lecans djup varierar mellan 5-25 cm beroende på berget under.
Gjutningen gick på knappt 40000 tror jag men det blir lite billigare om du klarar dig med vanlig bil med ränna.
Tog dem ca 3 timmar att få betongen på plats sen ytterligare 2-3 timmar att fixa ytan o lokala fall.
2 pers med levererade betongen och två pers skötte fyllningen inne.

Ser riktigt fint ut, håller på i ett rum med takhöjds problem så tänkte också köra leca kanske istället för makadam då det isolerar lite enligt finjas produktdatablad och jag bara får rum med en 5:a cellplast, den gråa skivan du använder, du skriver att den är som en 70mm vit, låter ännu bättre. Ska leta runt efter en sådan men nu till leca , vart köpte du den? För att fylla 1m3 idag kostar det 3000:- (50l säck med bra rabatt 150:-st) köpte du ifrån för ställe om du nu säger 5-25cm ?
 
https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackonxps/super-xps/

kolla in jackons super XPS. Lambda på 0,27 och mer fuktbeständigt än vanlig eps,
Man får specialbeställa via återförsäljare och kostar såklart lite mer.


B Badpojken89 skrev:
Ser riktigt fint ut, håller på i ett rum med takhöjds problem så tänkte också köra leca kanske istället för makadam då det isolerar lite enligt finjas produktdatablad och jag bara får rum med en 5:a cellplast, den gråa skivan du använder, du skriver att den är som en 70mm vit, låter ännu bättre. Ska leta runt efter en sådan men nu till leca , vart köpte du den? För att fylla 1m3 idag kostar det 3000:- (50l säck med bra rabatt 150:-st) köpte du ifrån för ställe om du nu säger 5-25cm ?
B Badpojken89 skrev:
Ser riktigt fint ut, håller på i ett rum med takhöjds problem så tänkte också köra leca kanske istället för makadam då det isolerar lite enligt finjas produktdatablad och jag bara får rum med en 5:a cellplast, den gråa skivan du använder, du skriver att den är som en 70mm vit, låter ännu bättre. Ska leta runt efter en sådan men nu till leca , vart köpte du den? För att fylla 1m3 idag kostar det 3000:- (50l säck med bra rabatt 150:-st) köpte du ifrån för ställe om du nu säger 5-25cm ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.