Hej!

Jag vill ha kommentarer om mitt tänka garage, måtten är "låsta", 9,4 långt, 5,2 brett och ett utrymme på 2x1m för värmepump och vatten, i samma del tänkte jag sätta in en himla massa garderober för förvarning.
På måstende vägg mot värmepump/vatten sätter jag en utslagsback. Framför bilen en 2,4 lång 0,6 djup arbetsbänk med underskåp på var ände.

Osäker på var jag skall placera fönster och dörren, även hur jag skall inreda vänstersidan, skall arbetsbänken hellre vara där?

Det skall ju finnas plats för gräsklippare, cyklar och allt annat man har "löst" i garaget.

/U
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om du skippar förvaringen till viss del i "pannrummet" och satsar på vägghängda hyllor där så kan du ju ha gräsklippare och sådant under hyllorna i den avdelningen. Ett annat alternativ som jag nog skall satsa på den dagen är att bygga till 0,5m bakåt fast falskt utrymme. Det ser ut som baksidan av garaget bakifrån men mitt i panelen så finns en delning där man kan öppna 2 dörrar och vips så blir hela den "äkta" baksidan på garaget plats för att hänga spadar, krattor mm mm samt om man gjort det tillräckligt djupt så kan man ställa in även gräsklipparen här. Men du säger ju att dina mått är fasta så det kan ju bli problem. Du kan ju alltid kalla det för skärmtak och skippa bygglovet för den delen.

Dörren skulle jag nog satt på framsidan brevid porten för att få bättre möbliringsmöjligheter på vänstersidan i garaget. Då kan du flytta arbetsbänken dit dörren är inritad och få mer utrymme att röra dig framför bilen.

Utslagsvasken flyttas till "pannrummet" precis innanför dörren till höger.

Mina 5 cent

Ps. Cyklar hör inte hemma i garaget alls så dom får ett eget litet skjul på baksidan av tomten. Ds.
 
Om du skall ha cyklarna i garaget så tycker jag att du skall ha en dörr igemte garageporten, så att man fritt kan ta in/ut cyklarna även när bilen är inkörd, kan bli trångt annars.

Ett garage jag tycker är smidigt är mina föräldras, då har man ett eget litet förråd framför bilen:
Egen dörr på "norrsidan", där du kan köra in cyklar och gräsklippare. Plattlagd gång från garageinfarten till denna dörren. En vägg mellan garage och förrådsdel, i mina föräldrars fall en spalje, där man på båda sidor kan hänga allehanda bråte, skidor, spadar, slangar, mm mm.

Arbetsbänk, väggskåp mm tycker jag du kan ha på den "södra väggen", där du nu inte har placerat någonting. Garaget är ju tillräcklig bred för att du skall kunna arbeta där även om bilen är inne.
Vasken placeras igemte värmepumpen. Fundera oxå på vad du skall ha ditt element! Du kanske har tänkt golvvärme iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.