Hej,

Har precis inskaffat en värmepump L/V som skall klara flytande kondensering. Jag tänkte installera själv och skulle bli glad om ni som kan vill ge lite synpunkter.

Jag kommer att köpa en KW500 ack-tank från strömsnäspannan att koppla systemet till. Sedan tidigare har vi en liten elpanna som styrs med ute-givare (liksom v-pumpen gör). Den får sitta kvar som back-up ifall v-pumpen skulle haverera eller inte orka. El-pannan får en lite lägre temperaturkurva så att den inte skall starta förrän framledningstemperaturen sjunker ordentligt. Jag vill dock kunna koppla förbi den när jag trimmar in systemet, därav cirkulationspumpen nr 2 som bara är igång om el-pannan är bortkopplad. Det gör det också enkelt att byta el-pannan om det skulle behövas.

Pumpen är på 8kW och jag tror att den behöver mer cirkulation än vad radiatorsystemet behöver. Cirkulationspumpen nr 1 skall styras av v-pumpen och bara gå när pumpen laddar. Om det är kallt kommer cirkulationspumpen nr1 att gå periodvis för att hindra att det fryser i v-pumpen (styrs av v-pumpen).

Förhoppningen med kopplingen enligt bifogad bild är att när pumpen börjar ladda går en del av det varma vattnet direkt till radiatorerna och en del till tanken. Det borde göra att vattnet blandas mindre i tanken, med bättre skiktning, än om man skulle koppla pumpen direkt till tanken. När v-pumpen stannar tas värmen helt från tanken.

Returen kan jag välja om jag vill skicka in under eller ovanför solslingan, beroende på ifall jag kommer installera solfångare nån gång i framtiden.

Det skall sitta ett filter innan v-pumpen, men det är inte med på ritningen.

Vad har jag mer missat???

Jag är inte så vass på vvs-ritning så jag hoppas jag använt någorlunda rätt symboler :blushing:

Jättetacksam för tips som sagt!
 
  • ScreenShot280.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där den sitter nu gör inte mycke nytta för elpannan.. Kör en biv shunt p1 retur från rad. p2 ladd från vp. 3 från elpannan...

Dimensionera c pumpen efter tryckfall med elpannan och bara en avstängningsventil där pump2 sitter. på sommaren öppen o på vintern sängd. Då har du en c pump som går med liten belastning och håller länge..

Fast man kan göra på många sätt..

Har inte testat just denna varianten innan, och andra får gärna komma med åsikter...
 
Tack för svar, men jag tror inte jag förstod riktigt. Befintlig elpanna är en lite rackare på 13kW med flera effektsteg komplett med cirkulationspump och allt. Inga shuntar eller dylikt i elpannan. Ventilerna (kanske fel symbol men jag tänkte mig två vanliga 3-vägs kulventiler) har jag satt dit för att kunna välja att koppla bort pannan helt på ett enkelt sätt, därav pump 2 för cirkulation till radiatorerna när pannan är bortkopplad.

Hur är det med en cirkulationspump som står still? Kan det vara flöde igenom eller blir det stopp?

Vad gör bivalent shunt för nytta enligt ditt förslag om VP kör med flytande kondensering?

Dessvärre är jag nybörjare inom detta så jag tror nästan du måste rita dit om jag skall förstå.

Tack för svar i alla fall! :)
 
Ahh. Jag tror det gick upp ett ljus. Shunten skall ta värme i första hand från VP och i andra hand från Elpannan. Dock så betyder väl det att jag måste in med reglersystem till shunten.

Det sitter redan ett reglersystem i VP som styr på returtemp och utomhustemperatur. Detta tänkte jag använda primärt för att styra framledningstemperatur. Elpannan har också ett reglersystem och det tänkte jag ställa likt VP reglersystem fast några grader lägre så att det inte kickar igång elpannan förrän framledningstemperaturen blir för låg.

När elpannan är inkopplad står den för cirkulationen till radiatorerna även om den inte ger värme.

Är detta dumt tänkt eller kan det fungera?
 
Nu har jag ändrat ritningen.

Tanken med detta förslag är att slippa blanda tanken så mycket.
Växelventil för att producera varmvatten till toppen på tanken och förhoppningsvis håller sig varmvattnet i överdelen på tanken.

Botten på tanken får agera extra volym till radiatorsystemet som annars får för liten volym.

Vad tror ni om detta? Kommer vattnet att blandas ändå?
 
  • inkoppling_alt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.