altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Jag är på väg att bygga min första altan och skulle behöva lite synpunkter. Kan man bygga den så jag har ritat? Är det något som jag har missat?

Tack
 
Det är lite otydligt vad du har tänkt dig med den lösa snutten uppe till höger.
 
Det finns några duktiga altangurus här på forumet (jag hör inte till dem), men vad har du tänkt dig för tralldimensioner? Om du tänker dig "vanlig" 28x120 så bör du ha max c/c 600 mm mellan reglarna - i din ritning verkar det nästan vara över en meter mellan de gröna reglarna?

Sen hade jag själv försökt ha ett plintavstånd på max 2,5 m. 4 m tror jag blir för mycket.
 
altan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör den lite tydligare.
60 cc tänkte jag ha.
Står plintarna rätt? behövs det fler?
 
Hur ska trallen ligga kl11 resp kl4 runt poolen?
Hur ska du montera sidan mot huset?
 
OK, med de måtten tror jag antal plintar räcker - men dina gröna reglar är inte ritade med c/c 600 mm (men jag förstår att det bara är en principskiss och inte en ritning)
 
Du ligger på gränsen för avståndet mellan plintarna med tanke på golvbjälkarnas spännvidd. 2,05 meter är rekommenderat maxavstånd mellan plintar för 45x195 om spännvidden på golvbjälkarna är 2,4 meter. Observera att detta är under förutsättning att det är konstruktionsvirke motsvarande C18. Normalt får man inte bättre än C14 i tryckt och då kan det vara bra att gå upp till 45x220 som bärlina och behålla plintavståndet.

http://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell
 
Jag hade lagt till en extra bärlina så du får 1,6m istället för 2,4m så det säkert blir stadigt.
 
Okej låter nog att sätta 2 plintar till, vill ju inte chansa. Men borde jag kunna gå ner till 45*170 på alla reglar eller borde jag fortfarande köra med 45*195 på bärlinor och 45*170 på resten?
 
Fredde82 skrev:
Okej låter nog att sätta 2 plintar till, vill ju inte chansa. Men borde jag kunna gå ner till 45*170 på alla reglar eller borde jag fortfarande köra med 45*195 på bärlinor och 45*170 på resten?
Beror på vem du frågar men om man inte har mer än 2 meter mellan plintarna på något ställe räcker det i mitt tycke med 45x170 till bärlina och 45x145 till reglar. Har själv byggt så i våras och det blev helt stumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.