Är det någon som har erfarenhet av LK golvvärmesystem. Både bra och dåliga erfarenheter mottages tacksamt.
/b
 
Hej!

Vad är LK golvärme och var kan man hitta det?
 
Är det någon som har LK(Lagerstedt & Krantz) golvvärme och problem med att värmen försvinner periodvis i olika slingor. Vår vvs-are har varit här otaliga gånger och förökt lufta systemet och olika åtgärder men inget tycks hjälpa. Tidvis är det bara 17 grader i ett rum och sen efter någon vecka fungerar det normalt. Nu börjar vi bli döless på problemen.

/b
 
Det skulle förvåna mig om LK's prylar är sämre (eller bättre) än något annat (Wirsbo, Roth etc). Är prylarna installerat korrekt så låter det mer som om du behöver byta ur rörisen än att du behöver byta golvvärmeprylar....

Ligger alla slingor under luftnipplarna?
Är slinglängden anpassad till slangarnas dimension?
Är ev shunt anpassad till antalet slingor/slinglängden du har i huset?
....osv osv...
 
Har du rumstermostater som är anslutna med kabel eller har du radiovarianten ?
 
Ja vi har rumstermostater som är anslutna med kabel men när problemen med att ingen värme kommer har termostaterna ingen betydelse. Vi har provat plocka bort dom helt och samma problem kvarstår.
 
kanske slå i lite yes om det verkar som att det är luft kvar?
jag läste att man måste spola ur slangarna med vattenledningstryck/flöde för att få ur all luft. jag gjorde inte det men fick montera ett grövre rör lodrätt som luftficka för annars gick luften tillbaka i slingorna.
 
Jag har bara positiva erfarenheter av min LK golvvärme. 16mm PEXrör i platta på mark. Trådbundna, pulsbreddsmodulerande rumstermostater sköter regleringen finfint.
 
Håller med föregående talare.
jag läste att man måste spola ur slangarna med vattenledningstryck/flöde för att få ur all luft
Så ska du göra 1/2 timme eller så, då har du garanterat fått ut all luft. Problemet kan dock återkomma om något år eller två, och då får du upprepa proceduren om du inte har möjlighet att sätta en au-luftare någonstans.
rogge
 
när jag pratade med en på trebema(calmarpanan) så avrådde han från autmatiska avluftare eftersom dom kunde i vissa fall suga in luft beroende på flöden mm
 
så avrådde han från autmatiska avluftare eftersom dom kunde i vissa fall suga in luft beroende på flöden mm
Möjligen om du har lågt tryck och cirkpumpen på för fullt och au-luftarna före pumpen och/eller högt upp i systemet, men jag har aldrig varit med om det under närmare 30år. Har du tryckkärl är risken näst intill obefintlig.
rogge

 
ok, så i ett "normalt" värmesystem med 1-1,5 bar tryck så funkar det?
avluftningarna "kommer" ju på högsta punkterna.

apropå det där med cirkpumpar, det var en häruppe som konstruerade solpaneler med vakuum,vakuumet gjorde han med en vanlig cirkpump som tex satt i källaren och panelerna 2 våningar ovanför. den sög upp vattnet till dom
 
avluftningarna "kommer" ju på högsta punkterna.
Högsta punkten i din installation/rum/slinga/ledning. som sagt du kan ha en avluftare i källaren till en golvvärmeslinga fast du har radiatorer tre våningar upp, det beror helt på hur resten av rördragningen ser ut comprende?
propå det där med cirkpumpar, det var en häruppe som konstruerade solpaneler med vakuum,vakuumet gjorde han med en vanlig cirkpump som tex satt i källaren och panelerna 2 våningar ovanför. den sög upp vattnet till dom
Jodå det är finns till en del solvärmesystem för poolanläggningar. Det sitter en termostat på solpanelen som vid sol/värme startar cirkulationspumpen och denna trycker upp vattnet till panelerna, när termostaten stannar (kallt/ingen sol) stannar pumpen och solpanelen dräneras. Kallas "drain back" expansionskärlet har ersatts av ett dräneringskärl på ledningen mellan solfångaren och värmeväxlaren. http://www.sunearthinc.com/drainback_tanks.htm
rogge
 
rogge!
jag förstår att avluftningarna sitter på högsta punkterna som inte behöver vara högst i hela systemet, men någonstans i systemet finns ju "den allra högsta" punkten och där borde det väl sitta en avluftning eller?

som jag skrev om solpanelerna så var det VAKUM-paneler vilket innebär att cirkulationspumpen skapade ett UNDERTRYCK som SÖG upp vätskan, inte tröck upp det, till panelerna. om det blev en "läcka" i panelerna eller ledningen till dom så läkte det inte ut vätska utan luft sögs in i systemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.