Hej

Tänkte köpa ett larm.

Har behov av:
ca 20 st magnetkontakter
ca 3 st rörelse sensorer
2 st brandvarnare (1 plan men källare)
GSM/Internet uppringning

Tänkte köra trådat men ett + om det går köpa till trådlöst
Vill få larm via GSM eller Internet(adsl), inte fast tele lina.

Har kollat på följande på www.alarmsystemstore.com/
1st DSC PC1864NK Power 1864 Alarm System
1st DSC PK5500 Sixty-four Zone Programmable LCD Keypad
2st DSC PC5108 Eight Hardwire Zone Expander Module
1st EnvisaLink 3 IP Communicator Security Interface Module
3st Honeywell DT8035 Dual Technology Pet Immune Motion Sensor
2st TANE PILL TC Mini Surface Mount White Contact 10 Pack
2st System Sensor 2W-B Two Wire Smoke Detector

Batteri + Strömförsörning från sverige

Tänkte höra om det finns tips på andra likvärdiga (bättre/billigare system) innan jag slår till.
Drar ju iväg en del, ca 8k för ovanstående. Kolla lite på Honeywell Galaxy tex

Så tips på andra märken/inköpställen mottagen tacksamt,
även synpunkter på ovanstående delar.
 
1. Kan man använda EnvisaLink 3 IP Communicator Security Interface Module för att få SMS utan något abbonemang ?

2. Finns det någon annan smart lösning för att kunna styra/få indikering om larm i mobil istället för EnvisaLink, ett SMS är ju inte optimalt om det larmar och man missar det...

3. Någon som har detta larm/tillbehör och kan ge lite feedback, bra/dåligt?
 
Jag har 1864 på mitt hus och har haft det i ett antal år nu.
Två expansionsmoduler plus en manöverpanel med mottagare för trådlöst.
Det trådlösa används dock bara förr fjärrkontroll, ej för sensorer.
Ingen Link på mitt system ännu.

Det är klart enklare att programera via dator och DLS än via panelen.
Driftmässigt finns det inte mycket att säga, Det sitter på sin vägg och gör vad det ska, dag in och dag ut :)

Strul så här långt.
En IR+mikrovågsdeckare pajade och gav upphov till en del falsklarm innan den byttes ut.
Det var just en Honeywell men troligen ett måndagsex så dra ingen slutsats av att det var just det märket.
En magnetkontakt har glappat för mig men det var bara att lossa och skruva om trådarna så funkade den igen.

Faktum är att det vanligaste falsklarmet sä här långt har orsakats av att larmfjärren har hamnat i kläm i fickan och därmed lyckats aktivera larmet.......
 
Fler rökdetektorer, en i varje sovrum plus andra strategiska platser, täckningsytan på en rökdetektor är 60-100kvm.

Vi har enplan med källare 100+100kvm (sex rum uppe, sju rum nere), vi har tre rök uppe (sovrummen) och en multidetektor (rök & värme) uppe (hallen, över trappen), tre rök nere (gillestuga, förråd, sovrum) och en multi (tvättstuga). Detektorerna nere sitter i var sitt hörnrum. Ska köpa in några rökdetektorer till.

Om man ska följa SBF110:7 (senaste "regelverket" som många (alla) försäkringsgivare går efter mot företag) säger att det ska vara minst en (rök)detektor i varje rum.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Såg neo var efterföljaren och dessutom billigare... Någon som har köpt det från USA ? Tänkte om man kan byta uta basenhet + keypads och behålla resten...
 
Ett NEO kostar ca 1000kr mer om man byter ut:

DSC PC1864NK Power 1864 Alarm System
DSC PK5500 Sixty-four Zone Programmable LCD Keypad
DSC PK5501 Sixty-four Zone Fixed LCD Keypad
DSC PC5108 Eight Hardwire Zone Expander Module
EnvisaLink 3 IP Communicator Security Interface Module

mot

DSC PowerSeries NEO HS2064NKCP01 Board and Cabinet
DSC PowerSeries NEO HS2LCDENG Full Message LCD Hardwired Keypad with English function keys
DSC PowerSeries NEO ICON HS2ICNENG Keypad
DSC PowerSeries NEO HSM2108 8-Hardwired Zone Expander Module
DSC PowerSeries NEO TL280NA Internet Alarm Communicator

Kommer den setupen funka, eller missar jag något ?

Den analoga linan försvinner väl men i övrigt borde det inte vara något som är sämre ?

Får man SMS via TL280 och kan man styra larmet via APP ?
 
Appen finns gratis att ladda hem. PowerSeries Neo Go. Den är rätt "basic" och kan styra larmet samtidigt som man får push-meddelanden vid tex påslag och avslag av larmet.
SMS får man vid tex. larm och fel.

Kanske du vill skaffa inne och utesirén också?
 
Den kommunicerar väl med gsm också och inte bara internet hoppas jag? Misstänker att rökdetektorerna till dcs inte agerar siréner, vilket väl rökdetektorerna till neo kan göra. Klart du ska ha utesirén, men montera om ett år när funktionen (falsklarmsfriheten) är verifierad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.