Hej!

Jag driver ett lite hantverksföretag och läser med intresse trådarna här om hur privatpersoner skriver om sina upplevelser av att anlita hantverkare. Jag tänkte därför skriva lite om hur vi tänker och hur vår debiteringsmodell ser ut, med förhoppningen att få lite feedback på hur en privatperson upplever detta.


Bakgrund:
Jag vill inte skriva exakt inom vilket hantverksyrke vi arbetar eller exakt var vi finns, då jag inte vill "outa" oss här på forumet. Men jag tror att diskussionen ändå kan vara givande.

Vi är ett litet företag, 15 år i branschen, 3 anställda och en lärling. Vi gör företrädelsevis jobb till företag men också en del privatpersoner. Jag är ensam ägare. Vi arbetar mest i vår verkstad men kör ibland ut till kund och arbetar där.

Vår konkurrensfördel kontra våra lokala kollegor är en väldigt hög kvalitet och i viss mån vår flexibilitet och att vi är duktiga på att vara trevliga och vettiga. Vi har däremot höga priser, låg volym och långa leveranstider.

Till allra största delen arbetar vi med fasta priser. Då får kunden ett pris, när arbetet är klart betalas beloppet och den enda överraskningen är förhoppningsvis att det blev ännu bättre än kunden hade tänkt sig.



Synsätt på debitering:

Vi är intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt på vår verksamhet. Vi har inget jantelagstänkande i stil med att "detta är ju en bra lön för att vara hantverkare så det ska vi vara nöjda med, vi som inte arbetar som IT-experter". Istället försöker vi göra så gott vi kan. På samma sätt som jag tror att företag i andra branscher gör. Däremot älskar vi vårt arbete och ibland tar jag hellre in ett roligare men aningen mindre lukrativt jobb än ett något mer välbetalt. Men för just det specifika arbetet vi utför vill vi tjäna så mycket vi kan. Jag har inget principiellt emot att en hantverkare i vår bransch skulle fakturera 2000kr/h - anledningen till att vi inte gör det är att jag inte tror att vi skulle få några jobb i så fall.

Däremot är jag otroligt fokuserad på att ingen någonsin ska känna sig lurad av oss. Det är helt ok att kunderna känner att det kostade mycket pengar (förhoppningsvis tyckte de ändå att det var prisvärt pga den höga kvaliten och återkommer) - men däremot får de aldrig någonsin känna sig lurade, inte ens på det minsta belopp.

Detta är anledningen till att jag har startat denna tråd - vi har aldrig haft problem med missnöjda kunder, men jag vill ändå att vi ständigt ska förbättra oss och ett område är att fakturera på ett så "bra" sätt som möjligt.


Så här resonerar och debiterar vi när det gäller löpande arbeten:


Vi har tre poster på varje faktura för ett löpande arbete:

1) Timdebiteringen. Den är ca 25-35% högre än våra konkurrenters. Den börjar "ticka" nä vi påbörjar arbetet åt kunden, antingen i vår verkstad eller när vi börjar packa bilen för att åka till kunden. Den slutar när vi är hemma, alla verktyg etc tillbaka på sina platser, allting städat och klart för ett nytt jobb. Vi debiterar samma kostnad/h oavsett om vi sitter i bilen på väg till kunden eller om vi utför arbetet vi är specialister på.

När vi arbetar gör vi ibland misstag. När något sådant händer (allt ifrån ett minimalt misstag som innebär 3 sekunders tidsspill till något mycket större där man förstör material för massor av pengar) så gör den anställde eller jag en bedömning om det var något som är "normalt" i yrket eller om det var ett klanteri som är utöver det vanliga. I fall 1 så debiteras kunden för misstaget, i fall två så betalar vi det.

2) Bilkostnad. Vi fakturerar en fast kostnad per mil, avrundat uppåt till närmsta halvmil. Milkostnaden är ungefär densamma som det brukar stå om här i forumet. Ingen annan kostnad för bil tillkommer, dvs ingen "servicebilsavgift", fast framkörningsavgift eller liknande. Observera att det är dyrt med en bil - dels handlar det såklart om drivmedel, försäkringar etc som alla har. Men det är också så att när det är dags att besiktiga eller byta hjul så behöver någon betald arbetare köra iväg och fixa det - det är alltså timmar där vi betalar ut lön men ej drar in några pengar. Det påverkar milkostnaden.

3) Materialkostnad. Där har vi två typer av material:
Typ 1 köpt pryl till kunden. Exempelvis behövs det för uppdraget ett paket skruv. Då åker någon av oss, på tid som debiteras till kunden, och köper ett paket skruv. Kan såklart också beställas hem, men principen är densamma. Kvarvarande skruv är såklart kundens. Vårt prispåslag är då 15%, på vad vi de facto betalar. Rabatter etc är oväsentligt, de är vad vi betalar som vi utgår ifrån. Vi är alldeles för små, eller för dåliga på att förhandla med leverantörerna för att någonsin har varit i närheten av att få någon form av kick-back. Vi äter aldrig någonsin frukost eller liknande hos våra leverantörer.

Typ 2 - lagervara. I arbetet använder vi ett material som vi har på lager. Då betalar kunden endast för det som används (med viss begränsningar, på vissa saker har vi en "minsta mängd" man kan ta - det som blir kvar måste vara kunna användas till något annat, annars får kunden betala för en hel bit) tex 6 skruvar. Då betalar kunden endast för 6 skruvar och ingenting för kostnaden att ta hem materialet (det finns ju redan hemma på lagret). Påslaget är dock mycket större, kanske i storleksordningen 30-400%. Det beror helt på vad det är för material. Vi har lager för 100.000-tals kronor. Det är kanske inte så dyrt att köpa in, men det kostar att ha ordning på allt och snabbt komma åt när man behöver det. Till det kommer räntekostnader - vissa specialsaker kanske inte förbrukas på 20-30 år - men de behövs ändock.

Vi fakturerar allting, ner till minsta skruv.


Övriga ämnen som brukar diskuteras:

Lärlingar
Vår lärling debiteras enligt principen - vad tillför denne för nytta. Vi har ingen specialtaxa för lärlingar utan för den tiden som lärlingen bidrar lika mycket som en anställd debiteras full taxa. Exakt samma gäller om vi har praktikanter från skolan, bidrar de så kostar de.

Exempel: Är lärlingen med 8h på ett jobb och mest är hantlangare eller sitter bredvid så bedöms det hur mycket tid hantverkaren har sparat på att ha med lärlingen. Har det sparats 1h så debiteras lärlingen med 1h, full taxa, för den dagen. På vissa jobb kan vi inte debitera något alls för lärlingen, ibland är det nästan alla timmar som kan debiteras. Har det visats så mycket så att arbetet har försinkats genom att ha med lärlingen (det försöker vi undvika!) så dras det av från hantverkarens timmar.

Hyrmaskiner
Vi hyr aldrig maskiner, så den frågan kommer ej upp.

Underentreprenörer
Vi lägger på 15% på vad underentreprenören fakturerar oss.

Minimidebitering etc
Oavsett hur litet jobbet är så debiterar vi aldrig för mindre än 1h. Därefter avrundas tiden upp till närmaste halvtimme. Vi fakturerar bara exakt arbetade timmar - om har 7 timmar hos en kund så avrundas det inte upp till 8 för att den anställde sak ha lön för 8h den dagen - denna får helt enkelt börja med ett annat jobb under tiden och om det ej är möjligt så får företaget stå för den sista timmen.




Frågor och funderingar!


Jag är nyfiken på vad ni tycker om vårt upplägg! Fråga gärna eller berätta vad du tycker om vårt upplägg.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Personligen tycker att att erat upplägg är skolexemplet på hur det ska vara.
När kan jag anlita er?

Det enda du inte tog upp är öppenhet kring upplägget till kunder. Skulle det om nån frågar efter det skickas på email så är det ju perfekt!

Och det är ju det som jag som privat kund uppskattar mest. öppenhet kring upplägget, sen kvalitén och efter det priset.
Min elektriker kör med samma/liknande upplägg.
Dyr men värd varenda spänn och jag anlitar hans firma nu förtiden på
"kan du/ni fixa detta?"
dvs på timme utan uppskattning i förväg på kostnaden, sen då jobbet är klart kommer den specade fakturan som betalas samma dag jag får den.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
harry73
Lägg första inlägget på er hemsida, fyll i timpris, milersättning, ed och hänvis nya kunder med löpande avtal till dokumentet.

Allt ser rimligt ut, även om det säkert är dyrt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
@
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Hej!

Jag driver ett lite hantverksföretag och läser med intresse trådarna här om hur privatpersoner skriver om sina upplevelser av att anlita hantverkare. Jag tänkte därför skriva lite om hur vi tänker och hur vår debiteringsmodell ser ut, med förhoppningen att få lite feedback på hur en privatperson upplever detta.


Bakgrund:
Jag vill inte skriva exakt inom vilket hantverksyrke vi arbetar eller exakt var vi finns, då jag inte vill "outa" oss här på forumet. Men jag tror att diskussionen ändå kan vara givande.

Vi är ett litet företag, 15 år i branschen, 3 anställda och en lärling. Vi gör företrädelsevis jobb till företag men också en del privatpersoner. Jag är ensam ägare. Vi arbetar mest i vår verkstad men kör ibland ut till kund och arbetar där.

Vår konkurrensfördel kontra våra lokala kollegor är en väldigt hög kvalitet och i viss mån vår flexibilitet och att vi är duktiga på att vara trevliga och vettiga. Vi har däremot höga priser, låg volym och långa leveranstider.

Till allra största delen arbetar vi med fasta priser. Då får kunden ett pris, när arbetet är klart betalas beloppet och den enda överraskningen är förhoppningsvis att det blev ännu bättre än kunden hade tänkt sig.



Synsätt på debitering:

Vi är intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt på vår verksamhet. Vi har inget jantelagstänkande i stil med att "detta är ju en bra lön för att vara hantverkare så det ska vi vara nöjda med, vi som inte arbetar som IT-experter". Istället försöker vi göra så gott vi kan. På samma sätt som jag tror att företag i andra branscher gör. Däremot älskar vi vårt arbete och ibland tar jag hellre in ett roligare men aningen mindre lukrativt jobb än ett något mer välbetalt. Men för just det specifika arbetet vi utför vill vi tjäna så mycket vi kan. Jag har inget principiellt emot att en hantverkare i vår bransch skulle fakturera 2000kr/h - anledningen till att vi inte gör det är att jag inte tror att vi skulle få några jobb i så fall.

Däremot är jag otroligt fokuserad på att ingen någonsin ska känna sig lurad av oss. Det är helt ok att kunderna känner att det kostade mycket pengar (förhoppningsvis tyckte de ändå att det var prisvärt pga den höga kvaliten och återkommer) - men däremot får de aldrig någonsin känna sig lurade, inte ens på det minsta belopp.

Detta är anledningen till att jag har startat denna tråd - vi har aldrig haft problem med missnöjda kunder, men jag vill ändå att vi ständigt ska förbättra oss och ett område är att fakturera på ett så "bra" sätt som möjligt.


Så här resonerar och debiterar vi när det gäller löpande arbeten:


Vi har tre poster på varje faktura för ett löpande arbete:

1) Timdebiteringen. Den är ca 25-35% högre än våra konkurrenters. Den börjar "ticka" nä vi påbörjar arbetet åt kunden, antingen i vår verkstad eller när vi börjar packa bilen för att åka till kunden. Den slutar när vi är hemma, alla verktyg etc tillbaka på sina platser, allting städat och klart för ett nytt jobb. Vi debiterar samma kostnad/h oavsett om vi sitter i bilen på väg till kunden eller om vi utför arbetet vi är specialister på.

När vi arbetar gör vi ibland misstag. När något sådant händer (allt ifrån ett minimalt misstag som innebär 3 sekunders tidsspill till något mycket större där man förstör material för massor av pengar) så gör den anställde eller jag en bedömning om det var något som är "normalt" i yrket eller om det var ett klanteri som är utöver det vanliga. I fall 1 så debiteras kunden för misstaget, i fall två så betalar vi det.

2) Bilkostnad. Vi fakturerar en fast kostnad per mil, avrundat uppåt till närmsta halvmil. Milkostnaden är ungefär densamma som det brukar stå om här i forumet. Ingen annan kostnad för bil tillkommer, dvs ingen "servicebilsavgift", fast framkörningsavgift eller liknande. Observera att det är dyrt med en bil - dels handlar det såklart om drivmedel, försäkringar etc som alla har. Men det är också så att när det är dags att besiktiga eller byta hjul så behöver någon betald arbetare köra iväg och fixa det - det är alltså timmar där vi betalar ut lön men ej drar in några pengar. Det påverkar milkostnaden.

3) Materialkostnad. Där har vi två typer av material:
Typ 1 köpt pryl till kunden. Exempelvis behövs det för uppdraget ett paket skruv. Då åker någon av oss, på tid som debiteras till kunden, och köper ett paket skruv. Kan såklart också beställas hem, men principen är densamma. Kvarvarande skruv är såklart kundens. Vårt prispåslag är då 15%, på vad vi de facto betalar. Rabatter etc är oväsentligt, de är vad vi betalar som vi utgår ifrån. Vi är alldeles för små, eller för dåliga på att förhandla med leverantörerna för att någonsin har varit i närheten av att få någon form av kick-back. Vi äter aldrig någonsin frukost eller liknande hos våra leverantörer.

Typ 2 - lagervara. I arbetet använder vi ett material som vi har på lager. Då betalar kunden endast för det som används (med viss begränsningar, på vissa saker har vi en "minsta mängd" man kan ta - det som blir kvar måste vara kunna användas till något annat, annars får kunden betala för en hel bit) tex 6 skruvar. Då betalar kunden endast för 6 skruvar och ingenting för kostnaden att ta hem materialet (det finns ju redan hemma på lagret). Påslaget är dock mycket större, kanske i storleksordningen 30-400%. Det beror helt på vad det är för material. Vi har lager för 100.000-tals kronor. Det är kanske inte så dyrt att köpa in, men det kostar att ha ordning på allt och snabbt komma åt när man behöver det. Till det kommer räntekostnader - vissa specialsaker kanske inte förbrukas på 20-30 år - men de behövs ändock.

Vi fakturerar allting, ner till minsta skruv.


Övriga ämnen som brukar diskuteras:

Lärlingar
Vår lärling debiteras enligt principen - vad tillför denne för nytta. Vi har ingen specialtaxa för lärlingar utan för den tiden som lärlingen bidrar lika mycket som en anställd debiteras full taxa. Exakt samma gäller om vi har praktikanter från skolan, bidrar de så kostar de.

Exempel: Är lärlingen med 8h på ett jobb och mest är hantlangare eller sitter bredvid så bedöms det hur mycket tid hantverkaren har sparat på att ha med lärlingen. Har det sparats 1h så debiteras lärlingen med 1h, full taxa, för den dagen. På vissa jobb kan vi inte debitera något alls för lärlingen, ibland är det nästan alla timmar som kan debiteras. Har det visats så mycket så att arbetet har försinkats genom att ha med lärlingen (det försöker vi undvika!) så dras det av från hantverkarens timmar.

Hyrmaskiner
Vi hyr aldrig maskiner, så den frågan kommer ej upp.

Underentreprenörer
Vi lägger på 15% på vad underentreprenören fakturerar oss.

Minimidebitering etc
Oavsett hur litet jobbet är så debiterar vi aldrig för mindre än 1h. Därefter avrundas tiden upp till närmaste halvtimme. Vi fakturerar bara exakt arbetade timmar - om har 7 timmar hos en kund så avrundas det inte upp till 8 för att den anställde sak ha lön för 8h den dagen - denna får helt enkelt börja med ett annat jobb under tiden och om det ej är möjligt så får företaget stå för den sista timmen.




Frågor och funderingar!


Jag är nyfiken på vad ni tycker om vårt upplägg! Fråga gärna eller berätta vad du tycker om vårt upplägg.
Och när lärlingen eller praktikanten tar mer tid än hen tillför... Då drar ni av? ;) Problemet med modellen är att dina kunder sannolikt inte fått information om den. . .

De kan inte heller "granska" det ni anser som skälig tid för olika moment som inte utförs hos kunden....därmed finns alltid en risk att kunden känner sig "lurad"..

Ibland kanske det hade varit enklare att debitera för faktisk tid hos kunden men istället ha en högre timkostnad så att andra moment ändå ersätts av kunden :thinking:
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Personligen tycker att att erat upplägg är skolexemplet på hur det ska vara.
När kan jag anlita er?

Det enda du inte tog upp är öppenhet kring upplägget till kunder. Skulle det om nån frågar efter det skickas på email så är det ju perfekt!

Och det är ju det som jag som privat kund uppskattar mest. öppenhet kring upplägget, sen kvalitén och efter det priset.
Min elektriker kör med samma/liknande upplägg.
Dyr men värd varenda spänn och jag anlitar hans firma nu förtiden på
"kan du/ni fixa detta?"
dvs på timme utan uppskattning i förväg på kostnaden, sen då jobbet är klart kommer den specade fakturan som betalas samma dag jag får den.
Tack för input! Öppenheten är enligt följer:

Jag skriver i email vårt timpris, hur det beräknas, samma för milen. För materialet berättar jag 15% påslag, samt att vi har ett specifikt satt pris för varje lagerartikel, som är mer än 15% men där de bara behöver betala för vad som går åt. Jag hade funderingar kring att skicka listan med lagerpriser men har avhållit mig, känns lite som att det signalerar "jag har haft en massa problem med tidigare kunder så jag skickar allt sånt här för att ha ryggen fri".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lägg första inlägget på er hemsida, fyll i timpris, milersättning, ed och hänvis nya kunder med löpande avtal till dokumentet.

Allt ser rimligt ut, även om det säkert är dyrt
Tack för din input. Priser etc är inget vi vill ha på hemsidan. Framförallt för att vi säljer på kvalitet och att pris såklart alltid är en variabel, men inte så viktig att vi kommunicerar den på hemsidan.

I övrigt har vi olika timpris mellan olika kundgrupper och projekt, så att sätta ett fast pris som gäller alla är inte möjligt.
 
@ @ndreas skrev:
Och när lärlingen eller praktikanten tar mer tid än hen tillför... Då drar ni av? ;) Problemet med modellen är att dina kunder sannolikt inte fått information om den. . .

De kan inte heller "granska" det ni anser som skälig tid för olika moment som inte utförs hos kunden....därmed finns alltid en risk att kunden känner sig "lurad"..

Ibland kanske det hade varit enklare att debitera för faktisk tid hos kunden men istället ha en högre timkostnad så att andra moment ändå ersätts av kunden :thinking:
Tack för input! När lärlingen tar istället för ger tid så drar vi av, helt korrekt. Hantverkaren sätter då upp tiden på kontot "internutbildning".

Du har också rätt i att kunden inte kan granska hur vi resonerar och gör mer än att läsa i vår dagbok. Men så är det väl lite alltid på löpande arbeten? Att kunden i efterhand inte kan göra så mycket mer än att läsa dagboken och fråga hantverkaren?

Bra fråga om att fakturerar på tid över tröskeln kontra att fakturera för all tid som är kopplat till kunden. Vi väljer alternativ nr 2 mest för att det är kutym i branschen och för att vi slipper vissa väldigt skeva scenarion. Det blir också väldigt rättvist och enkelt för mig att motivera för kunden om det skulle behövas.
 
Redigerat:
Jag såg att det inte gick att redigera mitt ursprungliga inlägg så istället lägger jag till några punkter här:

Rabatter pga fel i varan

Vi lämnar aldrig rabatter för att vi har gjort något fel eller skada. Skulle vi exempelvis repa något vi installerar så att det blir en estetisk skada så får kunden aldrig alternativet att leva med repan och får lite ekonomisk kompensation istället. Vi lagar eller skaffar ny istället. Jag vill inte lämna en kund med något som inte är på den nivå vi vill leverera. Inte heller vill jag att andra ska kunna se ett jobb vi har gjort och se att det är fel/dåligt, det är inte ok även om köparen har blivit ekonomiskt kompenserad.


Vite vid försening
Vi sluter generellt inte avtal med kunder som önskar viteskausul. Vi brukar förvisso hålla de tider vi har sagt, men jag vill inte ha det hängande över oss. Det händer dock att vi har det, men då med organisationer där jag vet att köparen har det kravet på sig från högre upp i organisationen. Då får de en längre leveranstid än normalt (den jag kommunicerar till dem alltså). Generellt vill vi jobba med de kunder som anlitar oss just för att de vill att vi och ingen annan ska göra jobbet.



Uppskattningar vid löpande arbete

Vi är försiktiga med att lämna uppskattningar. Med tanke på de berömda 15% så hamnar man lätt i en dålig sits om man inte tar i ordentligt. Man har ett takpris, men jobbar samtidigt löpande så skulle det gå oväntat fort eller smidigt blir det mindre debitering. För våra återkommande kunder lämnas det generellt inga uppskattningar. För nyare kunder lämnas rejält tilltagna uppskattningar så att vi har stor marginal. Det är såklart en risk att kombinationen av högt timpris och hög uppskattning av antalet timmar skrämmer iväg potentiella kunder, men när de förhoppningvis blivit både positivt överskattade av kvaliten på arbetet och av att det gick klart fortare än uppskattningen så finns god chans till en återkommande kund.


Slutligen vill jag återigen skriva att löpande arbete tillhör minoriteten av våra jobb och löpande till privatpersoner är en ännu mindre andel. Men det är ju ändå där risken för besvikelse känns som störst, därav jag är så tacksam för er input. Tack på förhand!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Men det är ju ändå där risken för besvikelse känns som störst,
Där är jag inte riktigt med. Personligen eftersträvar jag att köpa hantverkstjänster till löpande räkning. En kund som får fast pris, och inte fullt ut har förstått vad det betyder (dyker upp ibland här på forumet), blir lätt besviken om du råkar lyckas på rekordtid, och kunden inser att det skulle blivit mycket billigare på löpande.

Jag är inte så petig med 15% regeln, en gång för några år sedan anlitade jag målare för 3 rum, det kostade ca 25% över uppskattat pris. Men jag såg ju att de var där och arbetade hela tiden, med väldigt bra resultat. Fanns ingen anledning att tjafsa om att det blev lite dyrare. Skulle jag begärt fast pris, hade jag för det första fått anlita en annan firma, de ville inte göra det på fast pris, dels hade det säkert blivit avsevärt dyrare än uppskattat + 15%.

Jag beställer lite efter principen att en firma med (äkta) väldigt bra omdömen, kommer att klara jobbet snabbare, och bättre än en mer medioker firma, och även om timpriset skulle vara 15 - 20 % högre, så blir slutsumman lägre. En bra hantvekare kan vara 50 - 100% snabbare än en "normal" hantverkare, och ändå få till bättre kvalitet. Och löpande känns safe. Firmor i den klassen tjänar mer på sitt goda rykte, än på att fuska med timmar, och skulle de dra ut på tiden, blir det bara problem med nästa kund.

När det gäller den beskrivna prismodellen, så instämmer jag i att det låter bra. Möjligen skulle det där med 400% påslag på vissa lagervaror kunna sticka i ögonen. Det beror givetvis på vad det handlar om. Men om det är något jag som kund skulle kunna köpa själv för ex. 100kr, och blir debiterad 400kr för, så skulle jag bli mer än besviken.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Tack för input! Öppenheten är enligt följer:

Jag skriver i email vårt timpris, hur det beräknas, samma för milen. För materialet berättar jag 15% påslag, samt att vi har ett specifikt satt pris för varje lagerartikel, som är mer än 15% men där de bara behöver betala för vad som går åt. Jag hade funderingar kring att skicka listan med lagerpriser men har avhållit mig, känns lite som att det signalerar "jag har haft en massa problem med tidigare kunder så jag skickar allt sånt här för att ha ryggen fri".
Jag personligen vill inte ha nån lista med lagerpriser etc. Det man inte vill är att se Ahlsells hittepå listpriser.

Ett tipps om hur du kan använda ett fastpris som visar sig att bli löjligt för högt till en privatperson och om du känner att personen skulle troligen tycka det är hysteriskt roligt.
( detta tipps fungerar troligen inte mot företag )

Ni får frågan om fastpris som ni ger och kunden ger ok på. Efter utfört jobb visar sig vara löjligt för högt.
Då ringer ni och
"Jo jag vet att vi sa fast pris"
paus för effekt
"Hur jag än räknar på det så .... (paus igen) ... nä"
paus
"Alltså det blir <en mycket lägre summa> istället för <fastpris summan> som överenskommet. Jag har inte samvete att ta mer"
:crysmile:
Ja, detta har hänt mig .
Efter det samtalet stirrar man på telefon fan o undrar vad som just hände.
Nästa gång körde vi löpande :)
Skrattar varje gång jag tänker på händelsen.
Men som sagt... det är nog inte alla som uppskattar den typen av humor.
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas1 Hantverkare och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Där är jag inte riktigt med. Personligen eftersträvar jag att köpa hantverkstjänster till löpande räkning. En kund som får fast pris, och inte fullt ut har förstått vad det betyder (dyker upp ibland här på forumet), blir lätt besviken om du råkar lyckas på rekordtid, och kunden inser att det skulle blivit mycket billigare på löpande.

Jag är inte så petig med 15% regeln, en gång för några år sedan anlitade jag målare för 3 rum, det kostade ca 25% över uppskattat pris. Men jag såg ju att de var där och arbetade hela tiden, med väldigt bra resultat. Fanns ingen anledning att tjafsa om att det blev lite dyrare. Skulle jag begärt fast pris, hade jag för det första fått anlita en annan firma, de ville inte göra det på fast pris, dels hade det säkert blivit avsevärt dyrare än uppskattat + 15%.

Jag beställer lite efter principen att en firma med (äkta) väldigt bra omdömen, kommer att klara jobbet snabbare, och bättre än en mer medioker firma, och även om timpriset skulle vara 15 - 20 % högre, så blir slutsumman lägre. En bra hantvekare kan vara 50 - 100% snabbare än en "normal" hantverkare, och ändå få till bättre kvalitet. Och löpande känns safe. Firmor i den klassen tjänar mer på sitt goda rykte, än på att fuska med timmar, och skulle de dra ut på tiden, blir det bara problem med nästa kund.

När det gäller den beskrivna prismodellen, så instämmer jag i att det låter bra. Möjligen skulle det där med 400% påslag på vissa lagervaror kunna sticka i ögonen. Det beror givetvis på vad det handlar om. Men om det är något jag som kund skulle kunna köpa själv för ex. 100kr, och blir debiterad 400kr för, så skulle jag bli mer än besviken.
Tack för input! Kanske har jag misstolkat, men min erfarenhet av att läsa här på forumet är att många konflikter eller besvikelser handlar om arbeten på löpande räkning där man tex inte var beredd på att det skulle ta så lång tid eller att tiden för att ta sig till kunden debiterades etc.

Det är säkert som du skriver, att i rätt förhållande är inte "15%-regeln" så petig....men jag skulle aldrig någonsin bryta den ändå, vill inte vara det företaget som försöker en sån grej. Jag tror att vi är snabbare än vissa firmor, långsammare än andra. Men kvalitetsmässigt känner vi oss starka. Men det blir sällan billigare än konkurrenterna.

Angående påslag på lagerprodukter (jag fattar att allting blir lite svårtolkat då jag inte skriver mer detaljerat vad det handlar om) så kan nog kunden aldrig köpa det billigare själv, även efter vårt påslag - eftersom i princip alla lagervaror är i "bulk" i någon form, där varken vi eller kunden kan köpa enstycks i affär. Tex en ask mässingsskruv special, 100st i burken, jag köpte för 10+ år sedan för 1200kr då. Har använt 10 sen dess. En sådan skruv tar vi 45 kr/st för idag. Behöver kunden 4 skruvar så får de antingen betala oss 4x45kr eller själv köpa en ask med 100st för kanske 1700kr (eller vad den nu kan kosta idag). Blir ett skevt pris för styckskruvarna såklart, men jag har svårt att se hur vi annars ska lösa en sådan grej. Förmodligen blir den typen av inköp i det långa loppet ingen bra affär för oss. Samtidigt behövs de för jobbet och hur vi än vrider och vänder på det så är arbetstiden alltid den större delen av fakturan så om det är en mindre bra affär med en burk skruv så får det vara så.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag personligen vill inte ha nån lista med lagerpriser etc. Det man inte vill är att se Ahlsells hittepå listpriser.

Ett tipps om hur du kan använda ett fastpris som visar sig att bli löjligt för högt till en privatperson och om du känner att personen skulle troligen tycka det är hysteriskt roligt.
( detta tipps fungerar troligen inte mot företag )

Ni får frågan om fastpris som ni ger och kunden ger ok på. Efter utfört jobb visar sig vara löjligt för högt.
Då ringer ni och
"Jo jag vet att vi sa fast pris"
paus för effekt
"Hur jag än räknar på det så .... (paus igen) ... nä"
paus
"Alltså det blir <en mycket lägre summa> istället för <fastpris summan> som överenskommet. Jag har inte samvete att ta mer"
:crysmile:
Ja, detta har hänt mig .
Efter det samtalet stirrar man på telefon fan o undrar vad som just hände.
Nästa gång körde vi löpande :)
Skrattar varje gång jag tänker på händelsen.
Men som sagt... det är nog inte alla som uppskattar den typen av humor.
Helt enig med dig angående Ahlsell, där är vi inte kunder. Vi köper ju både som företag och som privatpersoner hantverkartjänster ibland och blir förbannade över otyget med påhittade listpriser.

När det gäller situationen med ett fastpris där vår avans blir väldigt hög så skulle jag aldrig bjuda på den till kunden. Inte för att jag är så väldigt snål, men för att jag aldrig någonsin skulle drömma om att be om mer pengar om situationen var den omvända.

Med kunder som vi har långa och djupgående affärsförhållande (företagskunder) så har dock följande hänt någon gång: Vi gör ett fastprisjobb, det blev mycket snabbare än tänkt. Då har jag ringt kunden, förklarat att det gick mycket snabbare. Förvisso gör jag klart att vi inte kommer att ge någon rabatt på grund av det, men att denne vet om att vid nästa liknande jobb så kommer vi att kunna lämna ett bättre pris. Samtidigt vet dessa kunder om att jag aldrig skulle be om mer pengar för att jag hade räknat fel åt andra hållet.

Att uttrycka mig på detta sättet till en privatperson som vi inte har kontinuerliga affärer med skulle jag undvika - det är ju inte till nytta för dem att det egentligen skulle ha kunnat vara lite billigare, så det lär ju mest irritera om jag hade sagt så.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Finns det mer input så är jag absolut intresserad! :)
För det första, tack för att du berättar om upplägget.

Dock så försvann mitt intresse att fortsätta läsa med samma entusiasm när du skriver att ni debiterar kunden tiden ni hänger upp verktygen och städar bilen. Det är ganska magstarkt tycker jag, oavsett er kvalitet osv. Allt gott!
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
Eddy M Eddy M skrev:
För det första, tack för att du berättar om upplägget.

Dock så försvann mitt intresse att fortsätta läsa med samma entusiasm när du skriver att ni debiterar kunden tiden ni hänger upp verktygen och städar bilen. Det är ganska magstarkt tycker jag, oavsett er kvalitet osv. Allt gott!
Tack för input Eddy! Jag tycker att det känns helt givet att den tiden ingår. Varje kunds arbete påbörjas med ren verkstad och ren bil. Sen utförs arbetet och därefter städas det upp och verktyg läggs tillbaka. Är det så knepigt att de uppgifterna hör till det jobbet?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.