Hej!

Vi ska snart köpa tomt och har valt att bygga själva.

Jag själv har en universitetsutbildning inom bygg, men vill ändå ha några synpunkter på följande grundkonstruktion.

Se bild.

Lite förklaringar till ritningen:

Plintgrund med påfyllning av kapilarbrytande lager.

-fyller skiktet upp till underkant av husgrund(anledningen är att man inte skall behöva inspektion)

-Kant av grund så skyddar man med fibercementskiva.

-plintar gjuts självklart till frostfritt djup.

-röd cirkel innebär dräneringsrör.

Anledningen till att jag tänkte på en sådan grund är följande:

-jag kan göra mycket på egen hand(blir billigare i längden)

- förmodligen kan jag utföra en grund utan att ha anslutit mig till kommunens VA(mindre press från kommuen att jag bör ha startat bygget inom 1år för att jag kan utföra mycket på egen hand utan att ha betalat en stor summa på anslutning av VA)
 
  • Skiss av plintgrund för huskonstruktion med kapillärbrytande lager, dräneringsrör markerade med röd cirkel, samt fibercementskiva för kantsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gabi-9000000 Gabi-9000000 skrev:
Hej!

Vi ska snart köpa tomt och har valt att bygga själva.

Jag själv har en universitetsutbildning inom bygg, men vill ändå ha några synpunkter på följande grundkonstruktion.

Se bild.

Lite förklaringar till ritningen:

Plintgrund med påfyllning av kapilarbrytande lager.

-fyller skiktet upp till underkant av husgrund(anledningen är att man inte skall behöva inspektion)

-Kant av grund så skyddar man med fibercementskiva.

-plintar gjuts självklart till frostfritt djup.

-röd cirkel innebär dräneringsrör.

Anledningen till att jag tänkte på en sådan grund är följande:

-jag kan göra mycket på egen hand(blir billigare i längden)

- förmodligen kan jag utföra en grund utan att ha anslutit mig till kommunens VA(mindre press från kommuen att jag bör ha startat bygget inom 1år för att jag kan utföra mycket på egen hand utan att ha betalat en stor summa på anslutning av VA)
Varför skulle du inte kunna gjuta en platta med din utbildning?
Detta med kommunens regler om VA känner jag förvisso inte till men känns som en riskabel genväg att ta, kan du ansluta dig till någon närliggande VA?
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Gabi-9000000 Gabi-9000000 skrev:
förmodligen kan jag utföra en grund utan att ha anslutit mig till kommunens VA(mindre press från kommuen att jag bör ha startat bygget inom 1år för att jag kan utföra mycket på egen hand utan att ha betalat en stor summa på anslutning av VA)
Kan du förklara vad du menar med detta? Får du ett bygglov utan att ansluta till kommunens VA?
Att starta bygget inom 1 år är ju inte svårt, räcker med några spadtag så är du igång.
 
Redigerat:
Plintgrund är beprövat. Men vad vinner du på att fylla utrymmet? Det tar väl inte bort behovet av inspektion? Bara möjligheten.
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.