Hej. Jag sitter och klurar på en carport där vi vill utnyttja hela den ytan som finns tillgänglig, vilket är 8 meter på bredden och 9 meter på djupet. Tanken är att bygga förrådsdel om 8x3 meter i carportens bakkant. Jag får förslaget nedan i kalkylatorn men är helnovis på det här med bärigheter så jag tar tacksamt emot synpunkter. Det jag framförallt undrar är vilken dimension på takbalk jag klarar mig med, de fyra starkaste alternativen har jag klistrat in nedanför.

Jag undrar också vilken grundläggning jag behöver. Porten ska stå på en nyanlagd yta med 40cm bärlager och 30cm 8/16 ovanpå det. Gjuta platta blir för dyrt. Har varit inne på markskruv från Stavrex / Sluta Gräv, men funderar på om det blir för klent med hänsyn till vindkrafter? Hederliga färdigköpta plintar är i så fall det jag tänker mig.

Teknisk ritning och specifikationer av en träkonstruktion med mått och lastvärden på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tabell med fyra rader av data: storlek, procentandel, avstånd och belastningsvärden i olika färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.