Jag bifogar en ritning från SketchUp på mitt framtida carport/garage som jag har tänkt bygga.
Jag har tänkt mig en betongplatta under både carport- och garagedelen.
Vad blir enklast, att bygga med vanliga takstolar eller en längsgående mittbalk och tvärgående takåsar som vilar på sidobalkar med bärlina?
Hur får jag fram lämpliga dimensioner på bygget?
Jag tänker mig pelare i ytterväggen av limträ L40 115x115, bärlina längs ytterväggen av limträ L40 315x56, detta för att kunna sätta pelarna så pass glest som i ritningen.
Vad det gäller uppbyggnaden av väggarna i garagedelen som andra halvan av taket vilar på kan ju denna utformas mer fritt, duger det med vanliga 45x70 eller 45x95 som sätts med c-c 600?
Taket består av lertegelpannor, och det är nog bäst att redan dimensionera för isolering och innertak i delen över garaget.
Måste betongplattan förstärkas där väggen mellan garage och carport ska stå?

Tack på förhand!
 
  • garagecarporten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör garagedelen bredare om du har tänkt använda det som bilgarage.
 
Jag har egentligen inte tänkt använda garaget som garage, utan mer som cykelförråd. Möjligen kan det bli aktuellt någon enstaka gång att köra in bilen i garaget, men annars ska den stå i carporten.
 
Det blir ett lite mer komplicerat bygge då det blir mer att räkna på men jag rekommenderar att du funderar på att köra med fribärande takstolar och tittar på om det går att klara den längsgående balken i carporten med bara två stolpar.
Fördelen med detta är att du slipper stolpar som du kan slå dörrar osv i. Du slipper ju också den bärande väggen då
 
Ola78
Håller med mats_o, använd fribärande takstolar. Då slipper förstärka plattan för den bärande väggen. Nackdelen är väl i så fall att det blir svårare att utnyttja utrymmet över till att förvara saker på då det är snedsträvor överallt. Då det gäller väggarna, 45*70 blir allldeles för klent för ett sånt bygge, minst 45*95 eller ännu hellre 45*120. Finns hjälpmedel på nätet att hitta för att se vad olika reglar tål för belastningar. T ex på http://www.traguiden.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.