Hej!

Håller som bäst på att utvärdera 4 olika offerter som jag tagit in och skulle gärna höra lite synpunkter från mer erfarna personer än jag!:)

Några basfakta:

Huset ligger i Finspång i Östergötland, är ca 240 kvm i två plan plus kallvind och är byggt av trä 1909.
Takhöjd ca 3 meter på varje plan.
Det har ingen särskild isolering vad jag kan se och man har bytt ut några fönster genom åren, men alla är 2 glas.
Man har också någon gång isolerat golven i undervåningen genom att spruta in isolering.

Vi har idag en olja/el panna (Nibe City) och vattenburet system med stora äldre radiatorer med termostater. Varmvatten till dusch mm kommer från samma system. Alltså ingen separat VVB.
Elförbrukningen under Nov-Feb var ca 15500 kWh el och ca 1,1 kbm olja.
Tidigare ägare angav ca 40000 kWH/år när vi köpte huset men 50-55000 är nog mer realistiskt.

Framledningstemperaturer från tidigare i år:

Ute -7 Inne +19,5 Framl +48
Ute -4 Inne +19 Framl +41, 5

Har fått tre offerter(nr 1-3) som alla har Nibe 1145-12 plus en dockad 300 liter VVB, dessutom en offert (Nr 4) på IVT plus docckad 300VVB.

Så här ser de ut:

1. Nibe 1145-12 & VPB300, 200m borrning, 6m stålfoder
Demontering av oljetank och panna.
Pris 156000 inkl moms innan rotavdrag (28500) tot 127750kr

2. Nibe 1145-12 & VPA 300/200 240m borrning, 6 m stålfoder
Demontering av oljepanna. Demonteringf av tank tillkommer (??)
Pris 183500 inkl moms innan rotavdrag (27750) tot 155750 kr

3. Nibe 1145-12 & VPB 300 240m borrning, 6 m stålfoder.
Demontering av oljepanna. Demontering av oljetank +4500kr (arbkostn 3250)
Pris 164000 ink moms innan rotavdrag (31250) 133750 kr

4. IVT HT plus E14 & DVB300FC, 250m borrning fördelat på 2 hål, 12 m stålfoder.
Demontering av oljepanna. Demontering av tank tillkommer (??).
Pris: 176600 ink moms innan rotavdrag (25500)
Får dessutom en värdecheck på 6000 så totalt pris efter rot blir 145000 ink moms.

Jag har förstått att många säljare gärna räknar "lite snålt" för att få ned priset, men ser de här kalkylerna vettiga ut?

Sedan undrar jag om någon vet mer om Nibe 1125 kontra 1145? Den senare är ju modernare och har en mer användarvänlig display med olika program men är den värd den stora prisskillnaden? I Nibes prislista skiljer det ca 18000 på dem och då skulle jag kunna gå upp en storlek på pump och ändå komma billigare undan?

En säljare påstår iofs att en 1125-12 "drar" ca 2000kWh/ år mer än motsvarande 1145-12 (pga att 1145 har lågeergi-cirkulationspumpar och effektivare elpatron) och om det stämmer så är ju det en faktor att räkna med!

MVH

jdavid
 
Jag ser det som en omöjlighet att 1125 ska dra 2000kWh mer / år
Båda pumperna i 12kW modell har COP 4,8 (detta är räknat utan cirkulationspumper)

vad som är best mellan en VPA 300/200 & en VPB 300 vet jag inte.
men VPB har väll mindre ytter mått & en slinga som värmer vattnet, medans VPA har en ytter mantel som värmer.
 
Med lågenergipump till radiatorerna spar man ca 200 kWh/år så jag tror inte man spar några 1800 kWh/år med kb pumpen av lågenergi typ..
Körs den 24/7 så drar den ca 1500 kWh/år men kb pumpen går ju bara då kompressorn går..
 
Ekonomiskt har du nog svårt att räkna hem en 1145 genom lägre driftskostnader. Hur kan en elpatron förresten vara mer effektiv? Mindre spillvärme? :S Hursom, jag har svårt att se att det kan bli några 2000 kwh i praktiken.

1145 har inbyggd växelventil för växling mellan värme/varmvattenproduktion, vilket 1125 inte har. Så med en 1125 måste du köpa till en sådan samt att inkopplingen därmed blir lite mer omfattande. Netto blir det nog därför ingen jätteskillnad, men den är nog ändå svår att räkna hem.

Jag stod i valet och kvalet själv men det blev en 1145.... Nytt är bättre resonerade jag till slut.

Dimensionera din anläggning så du inte behöver eltillskott. Spetselen kommer bli svindyr framöver! Snåla inte på borrdjupet.
 
Ekonomiskt har du nog svårt att räkna hem en 1145 genom lägre driftskostnader.
Hej och tack för alla svar!

Nej det är onekligen lite lustigt hur de kan räkna så men svaret jag fick var att man använder lågenergi-cirkulationspumpar på 14W och att elpatronen i 1145 har 2-4-6-8-9 steg mot vanliga 3-6-9?
Jag resonerar nog som du att det ändå lönar sig i längden med en ny pump! Och så har den ju faktiskt en del finesser i menyen. Och är tystare än 1125.

Alla de tre Nibe leverantörerna jag fått offert från är ju ganska överens och det är ju inga stora skillnader i deras beräkningar, mer än priset då.

Så nu funderar jag mest på om 12kW räcker eller om jag skall gå upp till 15kW eller gå för IVT säljarens 14kW pump? Han räknar ju dessutom med två borror till ett i sammanhanget bra pris?? Chansen finns väl att jag kan åka på 2 borror ändå eftersom de (Nibe leverantörerna) måste borra så pass djupt som 240m och kanske något till? Har förstått att det kan bli problem när man borrar djupt.

En säljare säger också att om jag skulle "gå upp" i storlek till en 15kW så måste man borra ca 60 m djupare alternativt 2x150m. Dessutom säger han att pumpen kan bli för stor för effektbehovet i huset och att vi därigenom får sämre gångtider på pumpen.

Inte vet jag men jag måste snart bestämma mig!
Ja det är inte lätt när man är novis!!

Vänligen

jdavid
 
Du kan göra en hyfsat exakt effektberäkning på huset på http://www.frico.se Så får du svar på om du behöver 12 kw eller mer.

Nu vet jag ju inte om det förhåller sig så, men OM de som offererat 240 meter borrning avser göra det i ett hål så blir jag lite fundersam. Inte av borrtekniska skäl utan för slanglängden. NIBE själva rekomenderar inte slanglängder över 400 meter, med ett borrhål på 240 meter så är du väl uppe i 500 meter inräknat slangen till huset. Jag har läst om folk som har upp emot 500 meter och där det fungerar utan problem, men jag finner det lite märkligt att man offererar en installation utanför tillverkarens rekomendationer?

Tänk också på att det är det aktiva borrdjupet som är intressant, alltså den del av brunnen som innehåller vatten.
 
Hej och tack för hjälpen!!:)

Det var nyheter för mig, att Nibe inte rekommenderar djupare hål än 200m!! Skall kika lite på det i broschyrerna.

Så här spontant känns faktiskt tvåhåls-alternativet bäst egentligen. Bor enskilt och har inga grannar att ta hänsyn till och nära till berg. Dessutom ett OK pris.

Har försökt att beräkna på frico men får det inte att funka? Fyller i upggifterna men när jag klickar på Beräkna så nollställs allt? Skall testa igen lite senare.

Så jag fär läsa på lite om IVT pumpen de rekommenderar och försöka jämföra den mot Nibes 1145 så får vi se?

Tack så länge men jag tar tacksamt emot fler synpunkter på ovanstående offerter!!

MVH

Jim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.