Virkesdimensionerna jag tänkt använda är:
Bärlina 45x195, golvreglar 45x145, stolpar 100x100.

45 kanske är för klent om man i framtiden vill bygga tak? Trallen är inte utritad, den är tänkt att ligga åt samma håll, östvästlig (längs med husets gavel).

Hur tätt ska man ha plintarna? En del säger 3 meter och andra texter säger 1,5 meter. Hur som helst måste jag väl ha två plintrader på södra sidan (gaveln) där går altanen ca 4,5 m ut från huset. Ska plintarna vara i kanten av regelverket eller en bit in så man får ett överhäng? Jag har också fått rekommendation om att använda balkskor till golvreglarna mot bärlinan på fasaden.

Tips och idéer efterfrågas.
 
  • Altan1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kommer det se ut när det är klart. Hoppas jag. Tre dörrar går ut mot altanen det är de hela öppningarna.
 
  • Tomten 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomten 1b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomten 1c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomten 1d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket program användr du att rita med. Terassen ser snygg ut.
 
SketchUp 5 och tack! Den blir nog fin om slutprodukten blir som jag tänkt mig.
 
Borde det inte vara bättre att sätta bärlinan under åsarna på den altandelen som sticker ut 4.5m? Då får du hela åsar och en stabilare konstruktion.

Yttersta bärlinan en bit in från ytterkanten (dvs överhäng) och mellersta bärlinan mitt mellan yttersta bärlina och huset.

I övrigt tycker jag altanen blir supersnygg.

EDIT: Eller får det inte plats? Kanske för liten höjd från backen.
 
it-snubben skrev:
Borde det inte vara bättre att sätta bärlinan under åsarna på den altandelen som sticker ut 4.5m? Då får du hela åsar och en stabilare konstruktion.

Yttersta bärlinan en bit in från ytterkanten (dvs överhäng) och mellersta bärlinan mitt mellan yttersta bärlina och huset.

I övrigt tycker jag altanen blir supersnygg.

EDIT: Eller får det inte plats? Kanske för liten höjd från backen.
Vad menar du med att "sätta bärlinan under åsarna"?

Dessutom så funderar jag på att kanske använda den "flytande" varianten av stomme. Huset är nybyggt har har ju inte helt satt sig då flytande kan vara av fördel.
 
Det jag kallar för åsar är det du kallar för golvreglar. Bara så att vi är på samma våglängd :)

Jo, det jag menar är att om du har hela åsar (golvreglar) på 4.5m som vilar på 2 st bärlinor så får du en stabilare kontruktion än om du kapar åsarna efter 2.25m.

Vad en "flytande" variant av stomme är vet jag inte. Är det att altanen inte sitter fast i huset?
 
Nu förstår jag vad du menar med åsar och jag håller helt med om att konstruktionen borde bli starkare.

En "flytande" variant tänkte är för mig när altanen är förankrad i husets grund men bara vilar på bärlinorna. Så om marken rör sig, så är inte konstruktionen lika sårbar. Detta är bara en tanke som slog mig och jag har ingen aning om hur det fungerar i praktiken.
 
it-snubben skrev:
Använd justerbara stolpskor istället.

Beijer Byggmaterial
Det löser justering i höjdled, men ej åt sidorna.


Det är en listig ide, men du kommer att få en betydligt sämre stabilitet med flytande montering.

Antar att det är en poäng att fixera bärlinorna med några extra reglar för att minska risken att bärlinorna lägger sig, dvs faller.

Samma sak gäller även reglarna. Risken att de faller måste du minimera på något sätt.
 
Jag tycker det låter som overkill. Rör sig huset verkligen så mycket? I sidledes dessutom.
 
Jag har tänkt om lite och reviderat min ritning. Detta för att göra konstruktionen både enklare att bygga, billigare men också stabilare (tror jag). De olika reglarna jag tänkte använda är:

Grön: 45x195
Rosa: 45x145
Orange: 45x95 (fäst i husgrund)
Ljusblå: 45x145 (fäst i husgrund)
Trall: 28x120
Plintar: 70cm á 5" (färdiggjutna)

Första bilden visar en överblick över hur jag tänkt det. Det är alltså en 45x95 som är monterad i husgrunden (gaveln) och ska fungera som stödregel. Den klena dimensionen tänkte jag skulle räcka med tanke på att den är förankrad hela vägen cc60 längs husets grund. Denna tillsammans med bärlinan (två 45x195 200cm ifrån varandra) på plintar med avståndet ca 195cm ska bära upp golvreglarna 45x145 som ligger på cc60. Jag hade tänkt att fästa alla korsande reglar med förstärkta vinkeljärn på 90x90mm och reglar som möts med hålplattor av varierande storlek pga virkesdimension.

Problemet för mig var att lista ut hur jag ska göra altanen längs med huset (bild 4). Jag vill ju ha trallen åt samma håll över hela altanen och då måste golvreglarna vara det med. Mitt förslag är att använda en 45x145 som stödregel (fäster den i grunden) denna är förankrad med bärlinan (45x195) som i sin tur står på plintarna. Är detta en för klen konstruktion? Måste jag ha en starkare förankring med husets grund? Bärlinan (45x195) kan i och för sig vara fäst i grunden med hjälp av vinkeljärn och fransk skruv.

Jag vill gärna ha synpunkter.

Tack för ett underbart forum! Här kan man sitta i timmar och läsa.
 
  • Altan2a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan2d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Now we´re talking business :)

Angående problemet på bild 4. Fäst en bärlina efter husets långvägg också så att du har något att fästa dina 45x195 (grön) i. Du kan fästa ihop med balksko.
 
Menar du så här? (Bild)

Nu ikväll har jag börjat att mäta ut för plintarna. Det är snören spända överallt, så nu kanske jag inte behöver skaffa det där larmet som jag dreglat efter. :D
 
  • Altan2e.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett bilder på en altan som din, i vinkel runt hörnet på huset, där man hade lagt trallen i 45 graders vinkel mot huset. På så sätt blev utseendet lika på de olika sidorna om huset. Ytterst hade de också laget en "ram" med tre trallbrädor eller så för att gömma ändträet. Såg snyggt ut men det blev en hel del pill med ramen eftersom den behövde en massa korta regelbitar i underkonstruktionen.

Bara en idé.

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.