Ska gjuta huset med Palikka moduler, huset blir i 3plan med betongbjälklag i alla plan med vattenburen värme där plan 3 har en terrass och spa avdelning med bastu, ångbastu, dusch och lite förvaring samt en wc i andra delen av utrymmet.

Vet inte om det är overkill att ha betongbjälklag och vattenburen värme i alla plan och att det kan bli svårt att få rätt varme på alla plan?

Vet att jag har få sovrum i ett hus som är på ca. 200km2 men man kan dela av Arbetsrummet på plan 1 till två rum om man behöver!

Kommer att ha ett stor (4.2*6 meter) glasvägg åt väster som är insynsskyddad med en vidunderlig utsikt men! Jag undrar hur man ska skydda sig mot solvärmen? Frågar man dom som säljer lösningar (markiser/persienner) så det enda som gäller är att skydda redan från utsidan! Fungerar inte med gardiner eller persienner på insidan, men dom pratar lite i egen sak så nu undrar jag om det är någon som har löst och har egna erfarenheter av att få bukt på solvärmen som man kommer att ha med ett så stort fönster mot väster? Eller är det inte ett så stort bekymmer som jag fått höra ja i alla fall om man pratar med markiser/persienner firmor?
 
Det stämmer att du måste solskydda på utsidan av fönsterna. Annars kommer solvärmen in och det är bara ljuset du dämpar med invändiga gardiner. Fasadpersienner kan vara lösningen. Jag håller på att bygga mitt hus som har en glasvägg på 7,2x4,6 meter också den insynsskyddad. Huset ligger dock i en lövskog så träden strilar solljuset och tar bort mycket av den direkta solinstrålningen så jag klarar mig ifrån att ha ett drivhus. För din del kan det ju vara lite synd att ha en vidunderlig utsikt och sedan behöva dölja den med persienner.
 
Solskyddsglas. Finns några som dämpar skapligt men som inte i mörkaste laget.
 
Ju mer betong du har i väggar och golv desto större värmeutjämnande effekt så länge inte ytan kläs med isolerande material på insidan. Jag vet inte hur Palikka elementen ser ut, men har de cellplast på insidan förstörs mycket av den värmeutjämnande effekten man eftersträvar i stenhus. Då är det verkligen klokt att ha betongbjälklag även på det övre planet. Då slipper du dessutom knastrandet och den burkiga känslan från träbjälklag.

Jag har stora glasytor i fullt söderläge och har valt 30% inbyggt solskydd (Pilkington glas) på samtliga fönster i söderläge. Dessa glas ser faktiskt bättre ut än de normala, de är mörkare och ger minskad insyn.

Vi har 20cm betong på insida väggar och i alla bjälklag, samt 10-15cm tjocka betonginnerväggar som tar hand om det mesta av den instrålade värmen. Ville helst slippa markiser för att inte förstöra utsikten, det är framdraget för frikyla från bergvärmehålen till 2 platser i huset ifall väggarna inte skulle jämna ut temperaturen tillräckligt framtida "indiansomrar".
 
Jag då tror jag att det lutar år solskydds glas! svin dyr säkert!!
Jag tänkte att mina betong golv "Superfloor" skulle fixa mycket av överskotts värmen? Undra om det fungerar som med väggarna?
Palikki har en betongkärna och sen polystyren på vardera sida så jag vet inte om jag förlorar alla dom bra värmeutjämnings effekter som stenhus har?

Kommer att flytta köket till där Biblioteket/kontoret var, får ett mer flyt till vardagsrummet, har högra till tak där! Vad och samlar vatten och avlopp till en sida på huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.