Hur vanligt är det att skarvarna på spånskivor syns under plast/vinylmatta? Jag bor i ett gammalt timmerhus och mattläggaren sa att det kan komma att synas, då huset ständigt rör på sig. Alternativet är att lägga betonggolv under hela golvet...
I andra rum ser jag att det syns på några ställen. Vad jag förstår beror det på att spånskivan är skruvad i nya reglar som är lagda på gamla reglar som i sin tur sitter fast i orginal-golvbalkarna och blir på så vis bärande, och därför rör sig spånskivorna i olika riktningar i takt med golvbalkarna. Och då riskerar även skarvarna att synas. Dessutom har jag inget undergolv, alltså gammalt trägolv....
Men en fundering- ska skarvarna verkligen synas redan efter en månad?

Det hela är egentligen inget större problem, snarare ett störande estetiskt problem :confused:
 
Jag skulle vilja påstå att det främst beror på att spånskivan inte är limmad.
Det kanske t.o.m. är skivor med raka kanter, som inte låses mot varandra.

Om golvspånskivorna limmas ordentligt i skarvarna, och skruvas eller spikas mot reglarna skall de hänga ihop.
Men det kan behövas lite spackling och slipning innan man lägger vinylmattan.
Pllasting Padding Elastic rekommenderar jag som spackel.
Härdar fort, sjunker inte och är lättslipat.
 
Mattläggaren sa att skarvarna kommer att komma och synas på nyinlagd matta... och han slipade spånskivorna innan- tror dock inte att spånskivorna är limmade....men de är skruvade fast i reglarna.
 
  • Gilla
lomaxi
  • Laddar…
Valder skrev:
Mattläggaren sa att skarvarna kommer att komma och synas på nyinlagd matta... och han slipade spånskivorna innan- tror dock inte att spånskivorna är limmade....men de är skruvade fast i reglarna
Är det sådana här skivor han använt?
I så fall är det väl tjänstefel att inte limma.
1022-2_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kan inte svara på om det är limmat eller ej- var inte där och övervakade. Det var inte mattläggaren som la skivorna det gjorde en annan hantverkare. Mattläggaren sa innan han ens sett undermaterialet att jag får räkna med att skarvar kan komma att synas då det är ett väldigt gammalt timmerhus jag bor i- som rör sig mycket. Alternativet hade varit betonggolv under. Hade det varit ett nyare hus- så gjordes golvbalkar osv på annat vis- det är huset är över 100 år....
Och när jag kollar i andra rum så syns skarvar även där på vissa ställen- det jag undrar är mer om det är vanligt att det syns så fort som redan efter någon månad. I dom andra rummen vet jag är mattan är säker minst 10 år....
 
Jag tror snarare att det är väta som får skarvarna att framträda än det är rörelser i huset då detta är lika mycket problem med flytande golv.

Angående plastic padding så rekommenderas det inte under plastmatta då härdaren kan ge genomslag.
 
Jag brukar använda Plastic Padding som spackel inne på snickerier, spackla spikhuvuden, sprickor etc. Penslar på kvistlack eller utblandat trälim före målning, bäst att göra samma innan mattläggning?
 
1337 skrev:
...Angående plastic padding så rekommenderas det inte under plastmatta då härdaren kan ge genomslag.
Det märktes i alla fall inte hemma hos mig på 15 år :)
 
  • Gilla
Pelleplutt1
  • Laddar…
Ja nu är det inte jag utan en större mattläggningsfirma- kanske är man för kräsen.
Det syns ju knappt. Men märkt att det är en spånskiva som spökar då kanterna syns på den från båda håll...
Vad tror ni ska jag lägga ner det hela och försöka sluta tänka på det hela ( önskar att jag kunde göra det)
Kommer hursomhelst inte orka ta tag i saken och få ut hantverkare igen som ska riva upp allt...
 
Här kommer en bild på det jag stör mig på. I dom andra rummen stör jag mig konstigt nog inte, inte ens sett skarvarna förrän hantverkaren påpeka att det såg lika ut i gamla rummen. Men den här mattan har bara legat en månad...
Ett mörkt skarvstreck som går diagonalt i bilden, ni kanske inte ens ser det....kanske bara jag som är nojjig och letar fel. Hade mönstret på mattan gått åt andra hållet hade det nog synts mindre
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo då, det syns allt.

Och det är klart att det sticker i ögonen när den fula skarven går på tvärs mot mattans mönster.
Vrid mattan ett kvarts varv :)

Enkel fråga: Är mattan limmad, eller ligger den lös?

(Jag la själv rätt mycket vinylmatta i ett tidigare hus, både massiva, dyra mattor och billigare.
Men jag har aldrig limmat någon matta. Det har aldrig behövts.)

Om mattan inte är limmad borde det ju gå att vika/rulla undan den, för att komma åt att ge skarven lit behandling med en bandslip. Det borde förbättra läget en hel del.
 
Den är limmad... Och ligger under ett kök...
 
Har dessa alternativ:

1) ha lampan släckt- mysbelysning då syns det inte :p
2) Slänga på en matta på golvet :surprised:

3) Försöka att inte tänka på det- men nu vet jag om det och håller snart på att få ett psykbryt varje gång jag går in i rummet :wow:

4) Riva ut allt- be dom göra om! Men det känns fruktansvärt jobbigt, energikrävande och jag orkar inte ta itu med det. Känns inte riktigt värt allt jobb kring det :( och med tanke på att dom själv sa att skarven kan komma att synas lär jag inte ha någon chans där :mad:
 
Nu går jag kanske för långt, men jag är född nyfiken...

Hur stort är rummet?
Varför limmade de mattan? För att få mer betalt?

Jag har som sagt lagt en del vinylmattor, men aldrig limmat.

Mitt största plastgolvprojekt var nog ett kombinerat kök/vardagsrum som var ca 35 m2 tillsammans.
Där blev det en skarv mellan mattorna, som ju bara var 2 meter breda på den tiden.
Dubbelhäftande tejp + lite sån där "svetsvätska" gjorde skarven osynlig.
Låg bra i åtminstone 15 år.


Varför limmade de?
De borde väl ha kollat underlaget innan de limmade dit mattan.
Det känns som golvläggarna har varit oproffsiga som limmade en matta på ett underlag som var tveksamt.
 
Hade nyligen en golvläggare i ett utrymme på jobbet. Det var limmat golvspån på rejält stadigt underlag. Likafullt så spacklade och slipade golvläggaren 3 ggr innan han var nöjd med underlaget. Nu var han nog extrem men vad jag förstod av honom så är spackling ett måste för att slippa få synliga skarvar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.