Vi håller på att inreda vinden i vår villa från 1930.
Puts på murstocken satt löst på vissa ställen så jag började strippa detta. Vind med murstock där puts delvis avlägsnats, exponerade tegelstenar och grusiga fogar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tycker det ser snyggt ut utan putsen. Fogarna är ”grusiga” så jag tänker att man fräser bort 2 cm och fogar om. Vilket bruk skall användas till detta? Kc 50/50 eller kalkbruk?
Murstocken används inte idag, men så småningom skall vi ha igång kakelugn och en gjutjärnsspis.
Men vad det gäller putsen, har den någon funktion för skorstenens täthet? Vet att den läcker så det skall glidgjutas invändigt när vi kommer dit. Men putset hade vi gärna skippat och hållt det rufft uppe på vinden. Funkar detta? Eller förstör man konstruktionen utan puts?
 
Jag tror att sotarna kräver puts. Men det är nog snarare för att sprickor ska synas bättre än att det tätar. Prata med den lokala sotaren om vad som gäller. Det är de som ska godkänna.
 
Kalkbruk ska det vara och anledningen att det grusar är att det är just kalkbruk. Det blir aldrig hårt och det går oftast utmärkt att plocka ner en sån skorsten. Borsta rent det värsta och putsa om bara. Gräva nå djupt i fogarna behöver man inte göra för det är troligen lika "grusigt" rakt igenom.
 
Ok, är det något speciellt kalkbruk man använder till fogarna?
Läste att det skall vara hydraliskt bruk någonstans.
Någon som har något bra märke?
 
Redigerat:
Själv använde jag det dom har på Bauhaus, combimix hydrauliskt kalkbruk grov. Det har jag både murat skorstenen med och putsat lite. Dom har även nåt som inte är hydrauliskt men jag har inte fördjupat mig nå mycket i vad som skiljer. Produktbladen beskriver typ samma användning.
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, putsningen är en del av randskyddet, dels för tätning men också för detektion av läcka.

Vanlig kalkbruk fungerar bra inomhus. Det är släckt kalk (=murkalk) blandat med putssand. Det rörs ut i vatten och stelnar inte. Du kan ha en hink med lock ståendes i veckor eller månader och det blir bara smidigare och bättre av den förvaringen. Först när vattnet avdunstar efter putsning stelnar det och börjar en långsam härdning genom att karbonatisera med luften syre.

I hydrauliskt kalkbruk så har man tillsatt aska (vulkanaska) som gör att bruket brinner även i vatten. Det är lämpligt för skorsten utomhus. Det är hårdare än kalkbruk.
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Ok, har varit och köpt några stålborstar hittade även en liten stålborste disk som jag kan sätta på min poler/slipmaskin, ska testa i helgen om jag kan få bort lite ur fogarna.
Imorgon försöker jag få tag i sotaren, så får vi se vad han säger om oputsad murstock.

Ingen hydraulisk kalk inomhus då, eller?
 
Jag hackade ur mina fogar 2-3cm förhand med hammare och diverse mejslar. Fogade sedan om med vanligt putsbruk och lackade hela murstocken med matt betongolja.
Sen hade jag hit en firma som glidgjöt en pipa. Inga problem att få det godkänt av sotaren. Det är glidgjutningen som gör det tätt.
 
Ja men det är så jag tänker också, att det är glidgjutningen som gör det tätt. Det tänkte jag att min skorstensgubbe får göra. Vi har en thight budget och jag behöver göra så mycket som möjligt själv. Men det här med att mura/ foga/putsa är ett nytt kapitel för mig. Så det får bli grundskola à la YouTube.
 
Claes Sörmland
P Pannkaksparty skrev:
Ingen hydraulisk kalk inomhus då, eller?
Det går också bra.
 
Skillnaden mellan vanligt och hydrauliskt är nog ganska liten. Det blir hårdare men ändå inte som cementbruk. Det är fortfarande möjligt att karva ur med kniv ur fogar.
 
Claes Sörmland
Det jag gillar med vanligt kalkbruk är att man kan blanda till några hinkar och ha det stående med lock de dagar-veckor man behöver det. Det blir bara bättre och smetigare med tiden. Hydrauliskt brinner så där blandar man till det man behöver och applicerar direkt.

Byggnadsvårdarna tycker det moderna hydrauliska är för hårt för många behov.
 
Har rensat lite fogar med hjälp av stämkniv och så köpte jag en fogrensare för kakel som var riktigt bra att köra med
. Renoverad tegelmur med nyligen rensade fogar, redo för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rensade fogar mellan tegelstenar vid en eldstad, med synligt trä och metallbeslag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pratade med sotaren och tyvärr skall allt utanför eldstaden vara putsat som ett extra skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.