Kan jag fråga en sak. Om vi säger att jag gjuter en betong platta.... sedan bygger jag ett regelverk på backen.. jag reser ena sidan när det är klart och strävar upp den i lod. Sen efter det så gör jag resten av regelverken... men just i hörnan... hur gör man där... sätter man bara regel mot regel.. om du förstår vad jag menar? eller vad kör man för prossedur där?... och en sista sak... takstolarna bygger jag också på backen och lyfter på dom efter... men räcker det med att fästa dom i regelverket.. eller kommer den första att rasa så fort jag släpper? måste jag sätta 2 stycken direkt och fästa en provisorisk bräda mellan dom för att dom ska stå kvar?

Skulle vara rktigt tacksam för svar.
 
Det går att göra på lite olika sätt. Man får fästa reglarna med provisoriska snedsträvor. Likadant i hörnen. Det kan vara bra att börja med hörnen, och se till att få dem i lod. Hörnorna kan bestå av två reglar i 90°, om man vill det.
Ovanpå väggreglarna har man vanligen en liggande regel, ett hammarband. Det är sedan det du fäster takstolarna i. Det är likadant med dem, de får strävas provisoriskt medan man lyfter upp och väger in dem.
 
Okej. Du har hjälpt mig mycket anders =)
En fråga... du kan inte i paint visa hur hörnan kan se ut.. alltså uppifrån?

Sen en annan sak. Du har regelverket först... sen har du något på utsidan av dom.. kommer inte på vad det kallas... skivor.. lanul? eller något liknande :D sen på insidan av regelverket sätter du isolering och sen plast? och sen gips eller spånskiva? eller ska man inte ha plasten alls? vad jag har förstått det så är det 5 lager? lanul eller vad det hette =) sen regelverk, sen isolering, sen plast, sen gips eller spån?

Tack!
 
Såhär gjorde jag. Jag tror att du ser mycket på den här bilden, både hur hörnet ser ut, skivmaterialet, hammarband och takstolar, samt i andra hörnet i bakgrunden, en snedsträva.

Hörnet skruvades ihop med, om jag kommer ihåg rätt, en två-tre 8 cm långa skruv från insidan. Det höll schabraket på plats tills skivbelädnaderna kom på iallafall, och det har varit stabilt nog att stå emot krafterna från Per, men Gudrun missade vi. :)

http://ahl.infogate.se/garage2005/REGEL005.jpg

Mer på stomresningen, om det kan vara intressant:

http://ahl.infogate.se/garage2005/stomresning.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.