Jag funderar, trodligtvis är det dålig ventilation som är boven, men symtom på mögel som exempelvis hosta och snuva kan det komma och gå beroende på väder ute? Eller är det så att om det är mögel i ens hus och man är känslig, så får man symtom hela tiden och symtomen förvärras, oavsett om det är höst. Vinter simmare eller fuktigare eller torrare luft ute?
 
Det kan komma och gå. Vara lindrigare och vara värre. Man kan vara mer eller mindre mottaglig. Det kan vara olika luftfuktighet. Olika väl vädrat. Olika temperatur. Mycket påverkar, eller skulle kunna påverka.
Det kan oxo variera från person till person. Dessutom kan man få dessa symptom av annat.

Det är mycket svårt att generalisera angående överkänslighet och allergier.
 
O O skrev:
Det kan komma och gå. Vara lindrigare och vara värre. Man kan vara mer eller mindre mottaglig. Det kan vara olika luftfuktighet. Olika väl vädrat. Olika temperatur. Mycket påverkar, eller skulle kunna påverka.
Det kan oxo variera från person till person. Dessutom kan man få dessa symptom av annat.

Det är mycket svårt att generalisera angående överkänslighet och allergier.
Ok det är så. För på sommaren från april och fram till nu har familjen inga symtom men nu under hösten med högre fuktighet och sedan vintern när det blir riktigt torr luft (bor i norra Sverige) då verkar hosta och snuva komma. Om det är symtom på mögel, kan syntomen som hosta på natten då hålla sig kvar vid tillfälligt bostadsbyte, tex 3 nätter hotell, eller semester hemma hos någon annan. Eller borde jag då se direkt skillnad?
 
BirgitS
Om det är en ren allergisk effekt av mögel borde symtomen försvinna när man är borta. Jag är pollenallergisk men är jag i ett rum där luften är filtrerad så märker jag skillnad efter bara en halvtimme. Jag föreslår att ni tar kontakt med vårdcentralen för utredning. Det kan t.ex. vara kvalsterallergi, känslighet för torr luft etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.