Jag har ett kök från mitten av 90-talet som jag börjar fundera på att byta ut.
Första problemet jag stöter på är bänkstommar. Idag har jag en slags halvö med en enkel rad av bänkskåp, med dörrar på båda sidor. Själva köket är på ena sidan och matplatsen ligger på andra sidan, så tallrikar, glas etc är åtkomligt utan att behöva gå runt. Tanken var att behålla den lösningen, fast helst gå från fasta hyllplan till lådor som går att dra ut åt båda hållen.
Sen kom jag ihåg hur stommarna jag har monterat ihop tidigare såg ut (Ikea), och insåg att det funkar nog inte så bra.
Stommarna som jag har idag är symmetriska, hållen sitter likadant fram och bak, ingen skåra för bakstycke osv. Jag har noll koll på kökstillverkare och så fort man går in på deras hemsidor så handlar allt om utseende och funktioner, inte grundläggande delar.
Innan jag lägger för mycket tid på att grotta ner mig i pdf'er, är det någon som vet om det finns köksstommar av den typen nuförtiden?
 
En variant är väl att behålla stommarna och bara byta luckorna.
Om man endast vill byta för utseendets skull och vill ha ett modernt utseende är det inget fel att tänka länge. För hur man än gör kommer allt modernt att bli omodernt. Och många gånger blir det omoderna med tiden fint och populärt igen. Utan att någonsin bli modernt.

Fundera på om det är värt något att få ett lite annorlunda kök om det befintliga fungerar bra.
 
BirgitS
Moderna kök har lådor vars fronter ligger utanpå stommen (döljer skåpstommen) och det är då omöjligt att ha lådor som går att dra ut åt båda hållen. Det finns en del tillverkare som har skåp där stommarna är synlig och lådornas fronter ligger i plan med stommarna. Det kanske går att få till lådor som är utdragbara åt båda hållen då.

Sen finns det ju kökstillverkare som tillverkar hela köket med total anpassning av mått och efter specifika önskemål, men prislappen är ju då långt från Ikea-nivån.

Jag håller på och kollar på kök inför ett utbyte framöver och genomgående överskåp har jag sett från några tillverkare (kanske Puustelli) men inte bänkskåp. Dock inget jag har lagt på minnet eftersom det inte är aktuellt för oss.
 
O O skrev:
En variant är väl att behålla stommarna och bara byta luckorna.
Om man endast vill byta för utseendets skull och vill ha ett modernt utseende är det inget fel att tänka länge. För hur man än gör kommer allt modernt att bli omodernt. Och många gånger blir det omoderna med tiden fint och populärt igen. Utan att någonsin bli modernt.

Fundera på om det är värt något att få ett lite annorlunda kök om det befintliga fungerar bra.
Egentligen har jag inte någon överväldigande lust att göra om köket, på många sätt är det fullt dugligt, det är i huvudsak dumma anledningar bakom.

Dels så verkar tidigare ägare använt ugnen som uppvärmning, emaljen är sönderbränd på ena sidan (kosmetiskt problem) och spisen är en ganska taskig värmeglashäll och inte rolig att laga mat på. Som det är nu kan jag inte bara byta en kombinerad ugn/spis mot separat ugn och häll, eftersom spisen är kant-i-kant med diskbänken. Vill inte köpa en ny ugn/spis och låsa in mig på det i 10 år till.

Sedan är det diskbänken... Bred rostfri grej, inga fel på den, förutom avloppet. Har haft problem länge med lukt i köket, som vi lyckats lokalisera till vattenlåset. Det är lite för ont om plats på höjden, så blir dåligt fall från vasken. Ibland lyckas vi få det ok ett tag, sen stöter man emot det och det lilla fallet blir för litet. Man tycker att det borde vara ett enkelt problem, hittade flera vattenlås som borde funkat utmärkt... Förutom att de är gjorda för modern standard...
Vad jag har är väl inte antik standard mer nån sorts vintage. Det enda vattenlås jag har hittat i handeln som skulle passa verkar ta mer plats på höjden än det jag redan har.
Det var vid det läget jag började fundera på att bara byta ut allt, om jag ändå hamnar därhän att jag skulle behöva byta ut typ en tredjedel av köket för att kunna sätta in ett vattenlås som inte luktar skunk stup i kvarten.
Sen är det vattenskador vid diskbänken från diskmaskinen, skenorna till lådorna börjar bli kassa och spåra ur etc. Små irriterande saker som med tiden stör mer och mer.

Så, tldr, jag hade helst skjutit på det i 5-10 år och istället renoverat/lagat det jag har, men huvudvärken i att försöka hitta saker och sätt som är kompatibla med det nuvarande får mig att vilja kasta telefonen i väggen ibland... Risken är väl att det inte blir lättare att få till en ny lösning där jag inte tappar funktion jag vill ha kvar.

Blir frustrerad av det hela och hur velig jag känner mig över det. Kanske skulle sluta laga mat och omvandla det till ett hobbyhörn istället 🤩
 
BirgitS BirgitS skrev:
Moderna kök har lådor vars fronter ligger utanpå stommen (döljer skåpstommen) och det är då omöjligt att ha lådor som går att dra ut åt båda hållen. Det finns en del tillverkare som har skåp där stommarna är synlig och lådornas fronter ligger i plan med stommarna. Det kanske går att få till lådor som är utdragbara åt båda hållen då.
Hade något i stil med Ikeas 'innerlådor' i tanken, med dörrar utanför. Vet att det ska finnas skenor med utdrag åt båda hållen, men uppenbarligen skulle det inte funka med ikealådor till dem.

Kändes så enkelt i tanken, men att hitta något som funkar... inte lika enkelt.
 
BirgitS
Wooe Wooe skrev:
Som det är nu kan jag inte bara byta en kombinerad ugn/spis mot separat ugn och häll, eftersom spisen är kant-i-kant med diskbänken. Vill inte köpa en ny ugn/spis och låsa in mig på det i 10 år till.
Det här förstår jag inte. Varför går det inte att byta ut spisen till en lika bred stomme med häll ovanpå och inbyggnadsugn?
Spisar är ju antingen 60 eller 70 cm breda och det ju köksskåp som har de måtten också.
Wooe Wooe skrev:
Sedan är det diskbänken... Bred rostfri grej, inga fel på den, förutom avloppet. Har haft problem länge med lukt i köket, som vi lyckats lokalisera till vattenlåset. Det är lite för ont om plats på höjden, så blir dåligt fall från vasken. Ibland lyckas vi få det ok ett tag, sen stöter man emot det och det lilla fallet blir för litet. Man tycker att det borde vara ett enkelt problem, hittade flera vattenlås som borde funkat utmärkt... Förutom att de är gjorda för modern standard...
Det går ju att byta ut hela diskbänken om man så vill.
Har du tagit in en rörmokare för att titta på avloppsrör och vattenlås?
Går kanske att byta ut mot något nytt på ett smart sätt som man inte inser själv.
Wooe Wooe skrev:
Hade något i stil med Ikeas 'innerlådor' i tanken, med dörrar utanför. Vet att det ska finnas skenor med utdrag åt båda hållen, men uppenbarligen skulle det inte funka med ikealådor till dem.
Du får nog besöka några olika kökssäljare för att höra om de har några förslag. Ikea har ju ett rätt begränsat sortiment.
 
Sen finns det ju faktiskt fortfarande möbelsnickare kvar i landet.
Dyrare än ikea lär det ju bli men då kanske man får något man vill ha också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.