Hej,
Tittar på orginal köksritningen på vårt hus från 1928, antar att kvadraten med ett snett streck är en fläktkåpa (utan fläkt) men vad är det som står till höger? (Vänster om på bilden)
Äldre köksritning med markerad fläktkåpa och oklar text till höger, skugga av en hand syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utslagsvask?
 
Stiftet Stiftet skrev:
Utslagsvask?
Hej,
Halvcirkeln är sannolikt vasken som "Stiftet" skrev.
Jag tror du har rätt i att kvadraten med ett snett streck är vedeldad spis och "fläktkåpa".
Ritningen på vårt hus från 23 har också kvadraten med ett snett streck.
De "orkade" dock inte rita in vasken, men varken spis eller vatten har haft ngn annan placering än ursprunglig.
/mvh Micke
Blåritning av ett kök med markerad vedeldad spis och vask i en 1923 års husritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tror du då att de två fyrkanterna som sitter ihop är något annat än en tvådelad diskho?
 
Kan hända jag tar fel men jag har sett emaljerade halvrunda utslagsvaskar i gamla kök i tillägg till diskhon. Antar att man gjorde skillnad på diskhon och vasken man slog ut skurvattnet i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stiftet Stiftet skrev:
Kan hända jag tar fel men jag har sett emaljerade halvrunda utslagsvaskar i gamla kök i tillägg till diskhon. Antar att man gjorde skillnad på diskhon och vasken man slog ut skurvattnet i.
Från www.stadshem.se
Kvinna lagar mat i ett vintagekök medan två barn ser på, gamla burkar och köksredskap syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
micfor micfor skrev:
Från www.stadshem.se
[bild]
Så är det förstås! ;)
 
  • Gilla
micfor
  • Laddar…
Stiftet Stiftet skrev:
Så är det förstås! ;)
Väldigt fint foto för övrigt, fint kök och fina små flickor, undrar om det är choklad i kastrullen:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.